روغن کشی دندان ها و مزایای آن

شاید همین اخیرا صحبت هایی در مورد روغن کشی دندان ها در اینترنت و یا از دوستتان شنیده باشید، اما دقیقا در مورد آن اطلاعاتی در دست ندارید و از آن مطمئن نیستید. روغن کشی دندان یک  روند رو به رشد است اما به هیچ عنوان روشی نو نیست.

این روش درمانی از ۳۰۰۰ سال قبل در طب آیورودا، یک سیستم سنتی هندی، وجود داشته است. در این روش فرد تقریبا ۱ قاشق غذاخوری روغن، معمولا روغن نارگیل، کنجد و یا آفتابگردان را به مدت ۲۰ دقیقه در دهان خود قرقره می کند و سپس آن را از دهان خارج می سازد.

علی رغم بسیاری از روش های خانگی، این روش به هیچ عنوان مبتنی بر شبه علم نیست، بلکه کاملا ریشه در اصول علمی دارد. پژوهش های اخیر نشان می دهند که روغن کشی دندان از ابتلا به بیماری های لثه، تجمع پلاک و میکروارگانیسم هایی که موجب تنفس بد بو می شوند ممانعت به عمل می آورد. اما این کار به چه صورت انجام می گیرد؟ اکثر میکروارگانیسم ها در دهان تک سلولی هستند. سلول ها با یک غشاء چربی پوشیده شده اند که پوسته سلول نام دارد. زمانی که سلول ها در معرض روغن قرار می گیرند به آن می چسبند و از دندان خارج می شوند.

 

نکات مرتبط با روغن کشی دندان

از روغن نارگیل استفاده کنید. هر چند روغن کنجد یا روغن آفتابگردان هم توانایی مبارزه با باکتری های دهان را دارند ولی روغن نارگیل دارای مزیت افزوده اسید لوریک است که به خوبی در مبارزه با عوامل ضد میکروبی نیز شناخته شده است. همچنین، در مطالعات اخیر نشان داده شده است که روغن نارگیل به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند.

روغن کشی دندان هایتان را با ۵ دقیقه در روز شروع کنید. بیست دقیقه قرقره زمان زیادی است. هر چند هر اندازه مدت بیشتری روغن را دهان قرقره کنید، باکتری های بیشتری را از بین می برید، اما ۵ تا ۱۰ دقیقه هم می تواند کاملا اثر خود را بگذارد. اگر پس از چند دقیقه قرقره کردن فکتان درد گرفت، سرعت خود را کم کنید. قرقره آرام، مکش و هل دادن روغن بطور آهسته در بین دندان ها همه ی آن چیزی است که لازم دارید.

روغن را قورت ندهید. اگر نمی توانید مانع از خوردن روغن شوید، احتمالا مقدار زیادی از آن را در دهان خود نگه داشته اید. روغن را از دهان خارج کنید و دوباره با مقداری کمتری از آن کار را سر بگیرید. همچنین روغن را در سینک ظرفشویی از دهان خود خارج نکنید چون که می تواند باعث گرفتگی لوله ها شود. پس از اتمام کار آن را مستقیما در سطل زباله از دهان خارج کنید.

مسواک زدن و نخ دندان را فراموش نکنید. روغن کشی دندان هرگز نباید جایگزین معاینات منظم دندانپزشکی و مراقبت های دهان و دندان شود. روغن کشی روند پوسیدگی را معکوس نمی کند، اما درمان مکمل خوبی در بهداشت دهان و دندان محسوب می شود.

توجه:

روغن نارگیل و آفتابگردان تنها روغن هایی نیستند که در بهداشت دهان و دندان به کار می روند. برای لثه های تحریک شده، متورم و قرمز مقداری ویتامین E روی آن بزنید و ماساژ دهید تا به مرور زمان درمان شود. این کرم سرشار از آنتی اکسیدان است، به راحتی جذب شده و به بازسازی بافت لثه کمک فراوانی می کند.

 

مزایای روغن کشی دندان ها

  1. سفید کردن دندان ها

با وجود این تکنیک فوق العاده دیگر نیازی به سفید کردن دندان ها با استفاده از مواد شیمیایی نیست! روغن، حاوی آنتی بیوتیک طبیعی و خواص ضد ویروسی است که موجب می شود رنگ دندان ها روشن تر شده و تمیز شوند. روغن کشی دندان ها باعث می شود که دندان ها به مرور زمان سفید شده و سفید هم بمانند. دو هفته این روش را امتحان کنید و شاهد نتایج معجزه آسای آن باشید.

      ۲.افزایش سطح انرژی

هنگامی که سیستم ایمنی بدن در حال پاکسازی سموم است ، باعث می شود که سطح انرژی کلی بدن کاهش یابد. با  روغن کشی  دندان و پاکسازی آنها در واقع این وظیفه را روغن انجام می دهد و دیگر انرژی بدن ما صرف دفع مواد زائد نمی شود . همین امر موجب می شود تا ما کاملا احساس خوبی داشته باشیم.

  1. پاک سازی بدن

میکروب ها در بدن همانند سم عمل می کنند و باعث التهاب، تورم و در کل بیماری می شوند . دروازه ورود میکروب ها به بدن، دهان است. در واقع با روغن کشی دندان ها  و نابود کردن میکروب ها، فرصت شیوع آن در کل بدن ، از آنها گرفته شده و میتوان گفت در همان ابتدا، کارشان تمام می شود!؟ همین روند نیز موجب پاکسازی و حفظ بدن از ورود بیشتر میکروب ها می گردد.

  1. کاهش سر درد

هنگامی که بدن در معرض استرس و یا فشار سمی قرار بگیرد، سردرد و میگرن رخ می دهد.با استفاده از روغن کشی و پاکسازی بدن میتوان مانع از بروز این عوارض شد.

       ۵.شفاف کردن پوست

مزایای روغن کشی دندان ها حتی شامل پوست نیز می شود . پاکسازی سموم از بدن و به تبع آن جریان خون بدین معنا است که پوست هم روشن و شفاف می شود چرا که مشکلات پوستی و بثورات ریشه در عدم پاکسازی بدن دارد. با این روش اغلب به طور چشمگیری این مشکلات پوستی کاهش می یابد و یا حتی کاملا درمان می گردند.

  1. سلامت دهان و دندان ها

کشیدن روغن در کاهش حفره های دندانی و رفع بوی بد دهان بسیار موثر است. با حذف باکتری های جهش یافته ی استرپتوکوک (عامل مهم در فساد دندانی) و سایر میکروارگانیسم ها با این تکنیک به سلامتی دهان و دندان ها کمک شایانی می شود.

صفحه اصلی سایت 

مشاهده دوره های دندانپزشکی

 

منبع : لینک


جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در راستای اعتلای سطح دانش و مهارت های عملی دندان پزشکان و دستیاران کنار دندانپزشک اقدام به برگزاری دوره های آموزشی ترمیمی و زیبایی – ایمپلنت های دندانی – ارتودنسی اندودانتیکس نوین – پروتزهای ثابت و متحرک – پریو دندانپزشکی اطفال – کراون لنت – جراحی دندان های نهفته و نیمه نهفته (عقل) – لیزر – دندانپزشکی دیجیتال و دستیار کنار دندان پزشک مقدماتی و تخصصی با اخذ مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نموده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.