تاثیر آلودگی هوا بر سردرد

تاثیر آلودگی هوا بر سردرد

آلودگی هوا باعث سردرد می شود

این واقعیت به خوبی ثابت شده است که کیفیت  ضعیف هوا سلامت ما را تحت تاثیر قرار می دهد و همه ما باید از این امر آگاهی داشته باشیم. این علائم را می توان در عرض چند ساعت یا چند روز پس از تنفس هوای یآلوده تجربه کرد. اغلب ما شاهد علائم تنفسی مانند سرفه، گلودرد، عفونت مجدد سینه و غیره و همچنین افزایش شیوع سکته قلبی و مغزی در منطقه آلوده هستیم. علامت رایجی که نباید نادیده گرفته شود سردرد ناشی از کیفیت بد هوا است.

آلودگی هوا می تواند باعث سردرد شود:

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و عوامل محیطی خاص باعث ایجاد سردرد می شود. بیماران مبتلا به اختلالات سردرد مکرر مانند میگرن اغلب شکایت می کنندکه کیفیت ضعیف هوا باعث تحریک سردرد می شود. این شکایت ها می تواند در طیف شدید سردرد مشاهده شود، از جمله افزایش تکار سردرد یا طول مدت سردرد تا افزایش سردرد های شدیدتر که موجب مراجعه به بخش اورژانس و حتی بستری شدن می شود.

آلاینده های هوا ممکن است به عنوان یک عامل تحریک کننده عصب تریژنال عمل کند که موجب سردرد می شوند.این به دلیل  دود سیگار، مونوکسید کربن، پروپان، گاز طبیعی و بسیاری از گازهای آلودگی هوا است. شواهد موجود، از ایده ارتباط بین سطوح برخی از آلودگی هوا در فضای باز با افزایش شدت، تکرار یا میزان مراجعه پزشکی به منظور درمان سردرد و میگرن پشتیبانی می کند.

تحقیقات ثابت می کند که آلودگی هوا می تواند باعث میگرن شود:

این در استان سانتیاگو در شیلی مورد مطالعه قرار گرفته است که یکی از بهترین مکان ها برای انجام مطالعه ارتباط بین سردرد و آلاینده هوا به دلیل تراکم جمعیت بالای آن و موقعیت آن در یک دره محاصره شده با کوههاست که این امر این استان را بسیار مستعد ابتلا به آلودگی کرده است.  محققان اثرات عوامل مختلف آلودگی شامل ازون، مونوکسید کربن، آلاینده های هوا و ذرات معلق در ارتباط با سوختن بنزین و سایر سوخت های فسیلی را در مورد انواع سردرد بررسی کردند. آنها دریافتند که میگرن نوعی سردرد است که به طور پیوسته با آلودگیهای هوای تنفسی فرد مرتبط است. با توجه به آلاینده منزل، ازن آلاینده ای است که به طور مداوم با سردرد همراه است.

تاثیر آلودگی هوا بر سلامتی:

این نشان می دهد که آلاینده ها محرک های زیست محیطی هستند که مردم را به شدت مستعد ابتلا به سردرد می کنند و به کمک های پزشکی نیازمند می کند و هزینه های سلامت را افزایش می دهند. اگر این ارتباط اثبات شود ، در هنگام برآورد هزینه بیماری و هزینه های اقتصادی آلودگی هوا، باید میزان مرگ و میر ناشی از سردرد را نیز در نظر گرفت. حتی اگر اندازه اثر آن کوچک باشد، سردرد یک وضعیت بسیار شایع است و تأثیر آن بر سلامت عمومی بسیار قابل توجه است.

چگونه از سردرد ناشی از آلودگی هوا جلوگیری کنیم؟

بر اساس یافته ها، می توان گفت که افراد مبتلا به سردرد در روزهای آلودگی هوا در فضای داخل خانه و یا محل کار باقی بمانند و از هر نوع محرک سردرد ناشی از آلودگی هوا که در داخل و خارج از خانه وجود دارد اجتناب کنند. در مورد سردرد شدید، نظر پزشکی را بپرسید و از آنها کمک بگیرید.

تاثیر آلودگی هوا بر سردرد

منبع : لینک

تاثیر آلودگی هوا بر سردرد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.