اعتیاد

اعتیاد چیست؟ بیشتر بدانیم!

اعتیاد

خلاصه:

اگر به چیزی اعتیاد دارید این را بدانید که تنها نیستید. با توجه به آمار و ارقام ، از هر سه نفر یک نفر به چیزی معتاد است!؟ وابستگی بعنوان نداشتن کنترل بر انجام کار و یا مصرف و استفاده از چیزی یا انجام کاری که برای فرد مضر باشد تعریف شده است. اعتیاد به طور معمول با قمار، مواد مخدر، الکل و نیکوتین همراه است، اما این امکان وجود دارد که اعتیاد در مورد هر چیزی باشد از جمله:اعتیاد به کار، اعتیاد به اینترنت، اعتیاد به حلّال ها، اعتیاد به خرید …

اگر به چیزی اعتیاد دارید این را بدانید که تنها نیستید. با توجه به آمار و ارقام ، از هر سه نفر یک نفر به چیزی یا کاری معتاد است!؟ وابستگی بعنوان نداشتن کنترل بر انجام کار و یا مصرف و استفاده از چیزی یا انجام کاری که برای فرد مضر باشد تعریف شده است. اعتیاد به طور معمول با قمار، مواد مخدر، الکل و نیکوتین همراه است، اما این امکان وجود دارد که اعتیاد در مورد هر چیزی باشد از جمله:

اعتیاد به کار

فرد معتاد به کار ،خود را در کارش چنان غرق می کند که اطرافیان و خود او هم از آن رنج می برند و این اختلال می تواند خستگی جسمی و وسواس را نیز به دنبال داشته باشد. این افراد از زندگی خانوادگی و اجتماعی خود رنج می برند . فردی که به کارش وابسته است هرگز به تعطیلات نمی رود.

اعتیاد به اینترنت

این روزها استفاده از کامپیوتر و تلفن همراه در حال افزایش است، طوری که استفاده بیش از حد از کامپیوتر و اینترنت وابستگی آور است. افراد ممکن است ساعت ها در شبانه روز را صرف گشت و گذار در اینترنت و یا بازی های کامپیوتر کنند در حالی که از جنبه های دیگر زندگی خود غافل می شوند.

اعتیاد به حلّال ها

اعتیاد به سوء مصرف مواد فرار و حلّال که  استنشاق می کنید مثل چسب، ذرات معلق در هوا، بنزین و یا سوخت سبکتر که به شما احساس مسمومیت می دهد . حلّال ها می توانند کشنده باشد.

اعتیاد به خرید

خرید کردن زمانی که شما چیزهایی که نیاز ندارید می خرید ،تبدیل به نوعی اعتیاد می شود و همین امر سبب می گردد که به سرعت بعد از خرید احساس گناه، شرم و یا ناامیدی به فرد دست می دهد.

چه چیزی موجب اعتیاد در فرد می شود ؟

دلایل بسیاری برای اینکه چرا اعتیاد شروع شده است وجود دارد . در مورد مواد مخدر، الکل و نیکوتین، این مواد روی  افراد هم از نظر جسمی و هم ذهنی و احساسی تاثیر می گذارند. این احساسات می تواند لذت بخش بوده و همین امر موجب گردد یک میل قدرتمند و شدید به استفاده مجدد از مواد در فرد به وجود بیاید.
قمار ممکن است جنبه روانی مشابه مواد را پس از پیروزی داشته باشد و به دنبال ایجاد دوباره ی همان احساس، نیاز قوی که منجر به میل دوباره فرد به بازی می گردد. این کار می تواند به یک عادت تبدیل شده که ممانعت از انجام آن بسیار دشوار است.

داشتن آن به چیزی به این معنی است که داشتن آن باعث می شود شدت علائم ترک ، کاهش یابد. از آنجا که این امر می تواند ناخوشایند باشد، انجام یا داشتن آن آسان تر می شود و این چرخه ادامه می یابد…
غالب اوقات اعتیاد خارج از کنترل می شود چرا که فرد برای برآوردن ولع مصرف خود و رسیدن به آن نیاز ، بیشتر و بیشتر می خواهد و به سمتش می رود.

چگونه اعتیاد می تواند فرد را تحت تاثیر خود قرار دهد؟

مدیریت یک آن به طور جدی می تواند به زندگی کاری و روابط شما آسیب برساند. در مورد سوء مصرف مواد ، به عنوان مثال مواد مخدر و الکل می تواند اثرات روانی و جسمی جدی برای وی داشته باشد.

برخی مطالعات نشان داده اند اعتیاد ژنتیکی است، اما عوامل محیطی، مانند اطرافیان معتاد، نیز سبب افزایش خطر آن می شوند.آن می تواند یک راه فرار از مشکلات و مسائل سخت باشد. بیکاری و فقر می تواند آغازگر اعتیاد باشد که همراه با استرس و فشار عاطفی یا شغلی می باشد.

گرفتن کمک برای درمان اعتیاد

آن یک بیماری قابل درمان است. هر اعتیادی ، راه های درمانی مخصوص به خودش را دارد که شما می توانید در مورد آن کمک بخواهید . همچنین میتوان برای درمان به مشاور مراجعه کرد و یا با یک سازمان متخصص در امور کمک به معتادین تماس بگیرید.

منبع : لینک


جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران با توجه به نیاز جامعه و رهنمودهای متخصصان حوزه سلامت روان و در راستای افزایش سطح دانش و مهارتهای علمی و عملی و گسترش و پیشرفت خدمات مربوط به سلامت روان، اقدام به راه اندازی ” مرکز خدمات سلامت روان” با همکاری وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و … با حضور اساتید مجرب و مدرسین دانشگاهی نموده است.

این مرکز در دو حوزه متخصصین و عموم و در زمینه های آموزشی، درمانی، مشاوره ای و پژوهشی فعالیت خواهد کرد.

با توجه به نیاز فارغ التحصیلان رشته های روانشناسی، علوم تربیتی، مشاوره و روانپزشکی به افزایش سطح مهارتهای علمی و عملی، مرکز تخصصی سلامت روان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در نظر دارد علاوه بر فراهم نمودن امکان کارورزی برای فارغ التحصیلان، با برگزاری دوره های آموزشی تخصصی، کارگاههای ویژه، کلاسهای آمادگی کارشناسی ارشد و دکتری و سایر خدمات پژوهشی با حضور اساتید برتر روانشناسی در جهت ارتقا سطح دانش و مهارت دانش آموختگان این رشته ها گامی موثر بردارد.

سایر خدمات این مرکز، ویژه عموم در نظر گرفته شده که در قالب خدمات آموزشی برای علاقمندان و خدمات  درمانی و مشاوره ای برای افزایش توانمندیهای روحی روانی افراد جامعه ارائه می گردد.

تستها و آزمونهای معتبر و بروز مطابق با استانداردهای جهانی برای تشخیص و شناسایی میزان هوش، استعدادیابی و اختلالات احتمالی، یکی دیگر از برنامه های این مرکر می باشد. علاوه بر موارد یاد شده، به صورت ویژه در حوزه کودک و نوجوان به همکاری با مهدهای کودک و مدارس در راستای پرورش مربیان، مدیران و موسسان خواهد پرداخت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.