وظایف مدیران مهد کودک

وظایف مدیران مهد کودک

وظایف مدیران مهد کودک

مدیران مهدکودک در مراکز نگهداری از کودکان، مانند مهد کودک و مراکز نگهداری روزانه کار می کنند. این متخصصان معلمان پیش دبستانی و مربیان مهدکودک را مدیریت می کنند و این کار نیاز به رهبری قوی و مهارت های بین فردی دارد. مدیران همچنین با هر دو کودک و والدین ارتباط برقرار می کنند. برنامه های مهد کودک اغلب خصوصی هستند ، بسیاری از آن ها دولتی نیستند. با این وجود، صدور مجوز در برخی از مناطق ضروری است. در این موارد، مدیران باید الزامات را برآورده کنند و اطمینان حاصل کنند که کارمندان نیز الزامات اعلام شده را رعایت می کنند.

مهارت های مورد نیاز:

  • مهارتهای ارتباطی عالی
  • توانایی انگیزه دهی و پشتیبانی از کارکنان
  • مهارت های حل مسئله
  • توانایی استفاده از قضاوت خود برای تصمیم گیری
  • مهارت های سازمانی
  • مهارت های مدیریت مالی
  • مهارت های IT

 

چه کاری انجام خواهید داد؟

شما می توانید در یک مهد کودک خصوصی، دولتی یا یک مرکز کودکان شروع به کار کنید.

وظایف روزانه شما می تواند شامل موارد زیر باشد:

ایجاد یک محیط امن و مهیج برای ترویج یادگیری

اطلاع رسانی به والدین و مراقبین در مورد پیشرفت کودکان

کار با همکاران برای پاسخگویی به نیازهای کودکان

چک کردن تجهیزات که در شرایط خوبی باشند

مسئولیت های کسب و کار شما اغلب شامل موارد زیر است:

  1. آشنایی کودکان با ارزش های اخلاقی و اسلامی و آموزش مفاهیم قرآنی به صورت تخصصی و با بهره گیری از منابع علمی و مذهبی.
  2.  بیمه کردن کودکان و کارکنان مهدکودک.
  3.  استخدام مربیان آموزش دیده و حرفه ای
  4.  حضور در مهدکودک در ساعات اداری.
  5.  تهیه و تنظیم و اجرای برنامه های بلند مدت وکوتاه مدت مهدکودک
  6.  برنامه ریزی و نظارت بر فعالیت های مهدکودک، اداره امور داخلی، و انجام مکاتبات اداری در چارچوب مقررات.
  7. تأمین و رعایت استانداردهای خدمات بهداشتی، تربیتی، پرورشی، رفاهی، ایمنی و فنی مهدکودک اعم از ساختمانی و تجهیزاتی که از بهزیستی استان یا مراکز بهداشتی (اداره بهداشت محیط) ابلاغ گردیده است.
  8.  اجرای آیین نامه ها، دستورالعمل ها و بخشنامه های ارسالی و همکاری با سازمان بهزیستی استان.
  9.  تنظیم پرونده ثبت نام کودکان شامل مشخصات فردی، خانوادگی و گواهی واکسیناسیون و گواهی صحت سلامت و ….
  10.  تنظیم پرونده پرسنلی برای کارکنان شامل مشخصات فردی، خانوادگی، کارت بهداشت، تصویر مدرک تحصیلی و گواهینامه دوره آموزشی و …
  11. رسیدگی به مسائل و مشکلات جاری مهدکودک و پاسخگویی به مراجعین.
  12.  تشکیل جلسات منظم با اولیاء جهت آشنا ساختن اولیاء با امور تربیتی، آموزشی، بهداشتی و اجتماعی کودکان.
  13.  تشکیل جلسات منظم و نظرخواهی از مربیان در ارتباط با برنامه های آموزشی کودکان و نظارت بر حسن انجام وظایف آنان.
  14.  عدم پذیرش کودکان دارای بیماری های واگیردار.
  15.  نصب فهرست اسامی تمامی کارکنان مهدکودک با ذکر مشخصات، رشته تحصیلی، سوابق … جهت رویت اولیاء.
  16. الزام کارکنان به گزارش فوری در صورت احتمال وقوع کودک آزاری و مورد قصور و غفلت قرار گرفتن کودکان.
  17.  فراهم آوردن زمینه شرکت مربیان و کمک مربیان در کارگاههای آموزشی و بازآموزی سازمان.
  18.  تهیه و تنظیم گزارشات و آمارهای لازم برای ارائه به سازمان.
  19.  معرفی جانشین واجد شرایط (مورد قبول سازمان) به هنگام عدم حضور در مهدکودک شامل: استفاده از مرخصی، بیماری و فوت.
  20.  شرکت فعال در دوره های آموزشی مطابق با دستورالعمل.
  21.  در صورت لزوم انعقاد قرارداد با شرکت های معتبر و به ثبت رسیده حمل و نقل، جهت جا به جایی کودکان و نظارت دقیق بر حسن اجرای آن.
  22.  اطلاع رسانی مکتوب یا شفاهی از وضعیت کودک به اولیاء در مواقع لزوم.
  23.  اطلاع رسانی مکتوب و شفاهی سریع از موارد غفلت از کودک یا سوء استفاده از وی به بهزیستی استان.
  24.  تعبیه و تدارک یک تلفن آزاد با فهرست شماره تلفن های پلیس، آتش نشانی، اورژانس، و … برای مواقع اضطراری.
  25.  تهیه برنامه غذایی و میان وعده و اجرای آن بر اساس گروه های سنی مختلف با همکاری کارشناس تغذیه و نصب در محل قابل رویت اولیا.
  26. نظارت بر حضور و غیاب کارکنان مهدکودک و حسن روابط کارکنان با مراجعان و اولیاء کودکان و ایجاد هماهنگی و همکاری های صمیمانه بین کارکنان.
  27.  ثبت درآمدها و هزینه ها در دفاتر و به روز نگهداشتن گزارش مالی مهدکودک.
  28.  برنامه ریزی و نظارت در امر پذیرش و ترخیص کودکان با حضور مربیان، حضور و غیاب و رسیدگی به علل غیبت کودکان.
  29.  نظارت و سرپرستی در مورد خرید تجهیزات و وسایل آموزشی و کمک آموزشی
  30.  نظارت بر حفظ و نگهداری وسایل و تجهیزات مهدکودک و آماده نمودن آنها برای فعالیت های مربوطه.
  31.  نظارت بر چگونگی وضع بهداشت محیط و بهداشت فردی و تغذیه کودکان.
  32.  اتخاذ تدابیر لازم و اقدام سریع در انجام کمک های اولیه در واقعی که کودکان دچار حادثه می شوند.
  33.  برنامه ریزی و برگزاری مراسم در روزهای خاص مانند اعیاد، مراسم سوگواری، روزهای ملی، مذهبی، جهانی.
  34. شما همچنین باید با صاحب مهد کودک کار کنید تا اطمینان حاصل شود که استانداردهای سالهای اولیه رعایت شود.

 

مدیران مهدکودک مسئول تمام جنبه های مهد کودک هستند. آنها سیاست های بنیادی را ایجاد می کنند و اطمینان می دهند که سیاست ها مطابق با الزامات قانونی است. آنها استخدام، آموزش، نظارت و توسعه حرفه ای برای معلمان و سایر کارکنان را فراهم می کنند. در مهدکودک، آنها به حل و فصل مناقشات می پردازند و مسئولیت هایی در جنبه های تجاری مانند هزینه های برنامه و بودجه دارند.

مدیر مهد کودک در صورت داشتن شرایط اولیه ، باید دوره های آموزشی مورد نیاز را بگذراند. این دوره ها در مراکز آموزشی علمی و برخی از مراکز جهاد دانشگاهی برگزار می شود.

صفحه اصلی سایت

منبع : لینک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.