مراقبت از دندان ها در بارداری

مراقبت از دندان ها در بارداری

مراقبت از دندان ها در بارداری

 

تغییرات هورمونی در دوران بارداری می تواند موجب شود که لثه ها به راحتی دچار ناراحتی و تورم شوند. اگر لثه هایتان دچار قرمزی، ورم و حساسیت شده و یا به هنگام مسواک زدن خونریزی می کنند، در حال تجربه ی تشکیل پلاک روی دندان ها می باشید. مراقبت از دندان ها در دوران بارداری نسبت به دیگر مراحل زندگی از اهمیت بالاتری برخوردار است . واکنش های افراطی بدن به تغییرات هورمونی موجب افزایش احتمال ابتلای فرد به پوسیدگی دندان و بیماری های لثه یا پریودنتال می شود.

مراقبت از دندان ها در دوران قبل از بارداری

مراقبت از لثه و دندان ها در دوران قبل از بارداری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. محققان ثابت کرده اند که بین بیماری لثه در دوران بارداری و تولد نوزاد نارس با وزن کم ارتباطی وجود دارد و باعث می شود که کودک شما در معرض بیماری های متعددی قرار بگیرد. نتایج حاصل از مطالعات نشان می دهند که از هر ۱۰۰ تولد زودتر از موعد، حدود ۱۸ تولد ناشی از بیماری های دندانی هستند. دندان ها و سرتاسر خط لثه را با مسواکی نرم و کوچک و خمیردندان حاوی فلوراید ، دو بار در روز مسواک بزنید.

مراجعه به دندانپزشک قبل از بارداری

انجام درمان های دندانپزشکی قبل از بارداری بسیار راحت تر هستند چرا که فرد ممکن است دچار حالت تهوع صبحگاهی شود و یا به خاطر بارداری ، زودتر از همیشه احساس خستگی نماید. با این حال بهتر است از بی حسی و بعضی از روش های درمانی در طول دوران بارداری دوری شود. بنابراین، اگر قصد بارداری دارید، بهتر است برای معاینه دندان ها و لثه و ترمیم پوسیدگی های احتمالی به دندان پزشک خود مراجعه کنید.

مراقبت از دندان ها در طول دوران بارداری

اگر باردار هستید یا احتمال می دهید که باردار باشید، این موضوع را حتما با دندانپزشک خود در میان بگذارید. در طول بارداری از دندانپزشک خود بخواهید لثه هایتان را معاینه کرده و برای مراقبت از آنها توصیه های لازم را بکند. دندانپزشکان و پزشکان در تجویز دارو برای زنان باردار جانب احتیاط را به شدت رعایت می کنند. برخی از داروها مثل آنتی بیوتیک تتراسایکلین ممکن است دندان درآوردن کودک را تحت تأثیر خود قرار دهد.

حالت تهوع صبحگاهی

ممکن است فرد در دوران بارداری دچار حالت تهوع صبحگاهی یا سوزش سر دل (ریفلاکس معده) گردد. محتویات معده، اسیدی است و در هنگام استفراغ به دندان ها نیز برخورد می کنند. این اسید می تواند باعث فرسایش دندان ها شده و با حل کردن مینای دندان احتمال پوسیدگی دندان را افزایش دهد.

برای مراقبت از دندان ها در دوران بارداری تا حداقل ۳۰دقیقه پس از استفراغ یا ریفلاکس، دندان ها را مسواک نزنید. با این کار به مینای دندان زمان می دهید تا خود را بهبود بخشد. بعد از استفراغ دهان خود را با آب شستشو دهید. این کار به پاک کردن اسید از روی دندان ها کمک می کند. به دندان های خود نیز مقداری خمیردندان حاوی فلوراید بمالید تا دهانتان تازه شده و مینای دندان تقویت شود.

اهمیت مسواک زدن در  بارداری

جهت ممانعت از تشکیل پلاک، دندان و لثه های خود را دو بار در روز و  به طور کامل مسواک بزنید. صبح ها پس از صرف صبحانه و شب ها قبل از خواب مسواک را فراموش نکنید. این اقدام در مراقبت از دندان ها در دوران بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است. در دوران بارداری ،تشکیل پلاک روی دندان ها ،سریع تر و راحت تر رخ می دهد.

برخی از بانوان باردار در هنگام مسواک زدن دچار حالت تهوع می شوند. اگر مسواک زدن باعث می گردد که حالت تهوع پیدا کنید، از مسواک هایی که سر کوچک و نرمی دارند و مخصوص کودکان هستند استفاده کنید و در پایان صبح که حالت تهوع زیادی ندارید مسواک بزنید. در هنگام مسواک زدن دندان های عقبی روی نفس کشیدن خود تمرکز کنید.

مسواک زدن بدون خمیردندان هم می تواند کمک کننده باشد. خمیردندان حاوی فلوراید را روی دندان ها مالیده و با آب شستشو ندهید و در صورت بهبود حالت تهوع، مسواک زدن با خمیردندان حاوی فلوراید را ادامه دهید.

فلوراید

مراقبت از دندان ها در بارداری

فلوراید موجب تقویت دندان ها شده و از پوسیدگی آنها جلوگیری به عمل می آورد. فلوراید موجود در آب یا خمیردندان به رشد کودک صدمه ای وارد نمی کند. بعضی از منابع آب مانند مخزن آب یا بعضی آب های شهری حاوی فلوراید نیستند و ممکن است نیاز به مکمل باشد. برای مراقبت از دندان ها در دوران بارداری، در مراجعه ی بعدی با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.

تصویربرداری از دندان با اشعه ایکس در دوران بارداری

مراقبت از دندان ها در بارداری

در دوره ی بارداری، تا جایی که امکان پذیر است باید از تصویربرداری از دندان با اشعه ایکس خودداری شود. اگر دندانپزشک تشخیص دهد که انجام این کار برای شما ضروری است، باید مراقبت و محافظت تخصصی برایتان صورت پذیرد.

تمایل به  مصرف غذاهایی خاص در دوران بارداری

مراقبت از دندان ها در بارداری

-مصرف مکرر مواد غذایی و نوشیدنی های شیرین یا ترش (مانند آب پرتقال) احتمال پوسیدگی و ساییدگی دندان ها را بالا می برد.

-غذاهایی را انتخاب کنید که شکر، چربی و نمک کم و فیبر بالایی دارند.

-آب بنوشید.

-در بین وعده های غذایی دهان خود را با آب شستشو دهید.

 

صفحه اصلی سایت

منبع: لینک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.