چگونه خشمتان را کنترل کنید

خشم یک احساس طبیعی و سالم است. با این وجود، اگر تحت کنترل نگه داشتن آن سخت باشد، می تواند یک مشکل باشد.

ایزابل کلارک، متخصص روانشناسی بالینی در مدیریت خشم، می گوید: “شما می توانید خشم خود را کنترل کنید و شما مسئولیت انجام این کار را دارید.”

رسیدگی به خشم

هر کس یک واکنش فیزیکی به خشم دارد. از آنچه که بدنتان به شما می گوید، آگاه باشید و مراحلی را طی کنید تا  خودتان را آرام کنید.

نشانه های خشمتان را بشناسید

قلب شما سریعتر می زند و شما سریع تر نفس می کشید و برای واکنش آماده می شوید. شما ممکن است متوجه نشانه های دیگر مانند تنش در شانه هایتان و یا گره کردن مشت هایتان شوید. اگر شما متوجه این نشانه ها شدید و سابقه خارج شدن از کنترل را داشته اید موقعیت را ترک کنید.

تا ده بشمارید

شمارش تا  ده به شما زمان می دهد تا آرام شوید، بنابراین شما می توانید به وضوح فکر کنید و بر تحریکات خراب کاری غلبه کنید.

به آرامی نفس بکشید

بازدم را بیشتر از دم انجام دهید و با هر نفسی که بیرون می دهید آرام شوید. شما به طور خودکار در زمانی که احساس می کنید عصبانی هستید بیشتر عمل دم را انجام میدهید، نکته کلیدی  این است که بیشتر بازدم انجام دهید. این عمل به طور موثری شما را آرام می کند و به شما کمک می کند تا به روشنی فکر کنید.

مدیریت خشم در بلند مدت

هنگامی که شما  بتوانید تشخیص دهید که در حال عصبانی شدن هستید و بتوانید خود را آرام کنید، می توانید شروع به نگاه کردن به راه هایی برای کنترل بیشتر خشمتان کنید.

ورزش می تواند به خشم کمک کند

سطح استرس را با ورزش و استراحت کاهش دهید. دویدن، پیاده روی، شنا، یوگا و مراقبه فقط تعداد کمی از فعالیت هایی است که می تواند باعث کاهش استرس شود. ورزش به عنوان بخشی از زندگی روزمره، راه خوبی برای از بین بردن تحریک و خشم است.

مراقبت از خود ممکن است شما را آرام نگه دارد

به طور منظم برای آرامش تان برنامه ریزی کنید و مطمئن شوید که به اندازه کافی می خوابید. مواد مخدر و الکل می تواند مشکلات خشم را بدتر کند. این مواد بروز احساسات ما  را کاهش می دهند و در واقع، ما به  این بروز دادن نیاز داریم تا انجام عمل غیر قابل پذیرش در هنگام عصبانیت را متوقف کند.

خلاق باشید

نوشتن، ساخت موسیقی، رقص یا نقاشی می تواند تنش را کاهش دهد و احساس خشم را کاهش دهد.

در مورد چگونگی احساس خود صحبت کنید

بحث در مورد احساسات شما با یک دوست می تواند مفید باشد و می تواند به شما کمک کند دیدگاه های متفاوت در مورد وضعیت تان دهد.

از افکار عصبانی بیرون بیایید

سعی کنید روش های بی فایده فکر کردن را کنار بگذارید. افکاری مانند منصفانه نیست یا افرادی مثل این نباید در جاده ها باشند، می تواند خشم را بدتر کند.

فکر هایی شبیه این باعث می شود که شما روی هر آنچه که باعث عصبانیت شما می شود تمرکز داشته باشید. از این افکار بگذارید تا راحت تر به آرامش برسید.

سعی کنید از استفاده از این عباراتی اجتناب کنید که عبارتند از:

همیشه (به عنوان مثال، شما همیشه این کار را انجام  می دهید)

هرگز (شما هرگز به من گوش نمی دهید)

باید یا نباید (شما باید آنچه را که میخواهم انجام دهید یا شما

نباید در جاده ها باشید.)

باید یا نباید (من باید سر وقت حاضر باشد یا من نباید دیر کنم)

باید یا نباید (مردم باید از سر راه من کنار بروند)

عادلانه نیست

اضطراب، ترس و خشم

دکتر جیمز والولد، مشاور متخصص روانپزشک کودک و نوجوان می گوید، گاهی اوقات هنگامی که مردم در موردخشم صحبت می کنند، در واقع منظورشان پرخاشگری است. اغلب هنگامی که مردم احساس خشم و اضطراب می کنند، به این دلیل است که آنها احساس ترس می کنند یا  تهدید دریافت می کنند و با پاسخ مبارزه به این احساسات پاسخ می دهند.

از خودتان پرسید چه چیزی ممکن است من را بترساند؟ می تواند به شما مجموعه ای از گزینه های مختلف در مورد نحوه پاسخ دهد. ممکن است شما ممکن است به این دلیل عصبانی باشید که چیزی طبق میل شما پیش نرفته است، یا ممکن است شما بترسید که به دلیل نتیجه متهم یا صدمه دیده باشید. شناختن این ممکن است به شما اجازه دهد فکر کنید و عمل کنید.

خشمتان را مدیریت کنید. این باید بخشی از توسعه هوش هیجانی و انعطاف پذیری شما باشد.

خشونت خانگی و خشم

چگونه خشمتان را کنترل کنید

اگر خشم ناخواسته منجر به خشونت خانگی (خشونت یا رفتار تهدید کننده در داخل خانه) شود، مکان هایی وجود دارد که به کمک و حمایت ارائه می کند. شما می توانید با پزشک خانواده خود صحبت کنید یا با سازمان های خشونت خانوادگی مانند پناهگاه، کمک به زنان یا پروژه های جایگزین برای خشونت صحبت کنید.

کمک گرفتن در رابطه با خشم

چگونه خشمتان را کنترل کنید

اگر احساس می کنید که برای به خشم خود نیاز به کمک دارید، به پزشک خود مراجعه کنید. ممکن است دوره های مدیریت خشم یا مشاوره ای وجود داشته باشد که به شما کمک کند.

دوره های خصوصی و درمانی وجود دارد که می توانند به مسائل خشم کمک کنند. اطمینان حاصل کنید که نام هر درمانگری که می بینید در یک سازمان حرفه ای، مانند انجمن مشاوره و روان درمانی ثبت شده است.

برنامه های مدیریت خشم

چگونه خشمتان را کنترل کنید

برنامه مدیریت خشم ممکن است شامل مشاوره رو در رو و یا کار در یک گروه کوچک باشد. برنامه ها می توانند یک دوره یک روزه یا آخر هفته باشند. در برخی موارد ممکن است بیش از چند ماه طول بکشید.

ساختار برنامه ها می تواند متفاوت باشد، بسته به اینکه چه کسی آن را ارائه می دهد، اما اکثر برنامه ها شامل درمان رفتاری شناختی (CBT) و همچنین مشاوره است.

چگونه خشمتان را کنترل کنید

منبع : لینک

چگونه خشمتان را کنترل کنید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.