دلایل ابتلا به بیماری لثه (پریودنتال)

خلاصه:

علت اصلی بیماری لثه پلاک باکتریایی چسبنده و بی رنگی است که دائما بر روی دندانهای شما شکل می گیرد. برای حفظ دندان ها و داشتن لثه هایی سالم، تمیز کردن روزانه در قالب مسواک زدن و نخ دندان امری ضروری است.در صورتی که پلاک از روی برداشته نشود، سخت می شود و به جرم تبدیل می شود. سم تولید شده توسط باکتری ها در پلاک باعث تحریک لثه خواهد شد. این سموم بافت حمایت کننده ی دندان را تخریب خواهد کرد. لثه از دندان عقب نشینی می کند و …

علت اصلی بیماری لثه پلاک باکتریایی چسبنده و بی رنگی است که دائما بر روی دندانهای شما شکل می گیرد. برای حفظ دندان ها و داشتن لثه هایی سالم، تمیز کردن روزانه در قالب مسواک زدن و نخ دندان امری ضروری است.

در صورتی که پلاک از روی دندان برداشته نشود، سخت شده و به جرم تبدیل می شود. سم تولید شده توسط باکتری ها در پلاک باعث تحریک لثه خواهد شد. این سموم بافت حمایت کننده ی دندان را تخریب خواهد کرد. لثه از دندان عقب نشینی می کند و منافذی را ایجاد می شود که پر از باکتری هستند.

با پیشروی بیماری لثه، این منافذ عمیق و عمیق تر خواهند شد. در نتیجه پلاک پایین تر خواهد رفت و به ریشه و استخوان های حمایت کننده ی دندان آسیب خواهد زد. در صورت عدم درمان، دندان لق شده و می افتد.

انواع بیماری لثه(پریودنت):

انواع رایج تر این بیماری عبارتند از:

 مزمن:

شایع ترین نوع آن است و اکثرا بزرگسالان را تحت تأثیر قرار میدهد، گرچه کودکان نیز ممکن است مبتلا شوند. این نوع توسط تجمع پلاک ایجاد می شود و شامل تخریب آرام لثه و استخوان می گردد که ممکن است در طول زمان کمی بهبود یابد یا بدتر شود اما در صورت عدم درمان باعث از دست دادن دندان می شود.

تهاجمی:

معمولا در دوران کودکی شروع می شود و فقط تعداد کمی از افراد را تحت تأثیر قرار می دهد. این مشکل در خانواده شیوع پیدا می کند و در صورت عدم درمان باعث آسیب شدید به استخوان و دندان می شود.

بیماری لثه ای نکروزان:

که با از بین رفتن بافت لثه، رباط دندان و استخوان حامی دندان ناشی از فقدان جریان خون (نکروز) شناخته می شود. این عارضه موجب ابتلا به عفونت های شدید می گردد. این نوع معمولا در افراد مبتلا به سیستم ایمنی سرکوب شده مانند عفونت HIV، درمان سرطان یا سایر علل نقص ایمنی و سوء تغذیه نیز رخ می دهد.

دلایل ابتلا به بیماری لثه:

کشیدن سیگار

استعمال دخانیات به بیماری های جدی مانند سرطان، بیماری های ریوی و بیماری های قلبی نیز مرتبط شده است. با این حال، ممکن است از این موضوع آگاهی نداشته باشید که مصرف سیگار از دلایل ابتلا به بیماری لثه یا پریودنتال می باشد و احتمال ابتلا به آن را تا ۶ برابر افزایش می دهد.

یک فرد سیگاری، دندان هایش بیشتر دچار جرم، لکه های قهوه ای و منفذ بین لثه و دندان می شوند. در نتیجه دچار تحلیل لثه خواهد شد و به استخوان و ریشه دندان نیز آسیب خواهد رسید.

مصرف کنندگان سیگار به احتمال بیشتری دچار عوارض زیر می شوند:

-سرطان دهان

-نفس بد بو

-لکه ی روی دندان

-از دست دادن دندان

-از دست دادن استخوان

-از دست دادن حس چشایی

-تحلیل لثه

-زخم های دهانی

-موفقیت کمتر در درمان بیماری لثه

-موفقیت کمتر در ایمپلنت های دندانی

بارداری و بلوغ

تغییرات هورمونی باعث قرمزی و تورم لثه می شوند. این شرایط بیماری قبلی پریودنتال را شدت خواهد بخشید. بیماری پریودنتال به زایمان زودرس با وزن پایین نوزاد می انجامد. پریودنتیست می تواند از بیماری لثه در طول بارداری یا بلوغ پیشگیری کند.

استرس

استرس مبارزه با عفونت، از جمله بیماری لثه را برای بدن دشوار خواهد ساخت. اگر یک زندگی پر از استرس دارید، سری به پریودنتیست بزنید.

داروها

برخی از داروها مانند داروهای ضدبارداری، افسردگی و برخی داروهای قلبی، می توانند بر سلامت دهان تاثیر بگذارند. همواره متخصص دندانپزشکی خود را از داروهای مصرفی و هرگونه تغییر در سابقه بیماری خود آگاه سازید.

دیابت

یکی از دلایل ابتلا به بیماری لثه عدم کنترل دیابت است. افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده به احتمال بیشتری دچار بیماری لثه می شوند. از سوی دیگر بیماری لثه درمان نشده، کنترل دیابت را دشوارتر خواهد کرد. اگر به دیابت مبتلا هستید، یک پریودنتیست می تواند به شما در حفظ سلامت دندان ها و احتمالا کنترل دیابت کمک کند.

بیماری سیستمیک

بیماری هایی که با سیستم ایمنی بدن تداخل دارند، ممکن است وضعیت لثه ها را بغرنج تر کنند. اگر از یک بیماری سیستمیک کنترل نشده نظیر پوکی استخوان، دیابت، نقص سیستم ایمنی و یا بیماری های دیگر رنج می برید، سری به یک پریودنتیست بزنید.

در صورتی که فرد در مراحل اولیه بیماری های لثه برای درمان به موقع مراجعه کند هرگز دچار عوارض شدید بیماری لثه نخواهد شد. درمان بیماری های لثه در مراحل آخر بسیار دشوار و گاه ناممکن است و به از دست رفتن دندان و بروز آسیب جدی به استخوان فک می انجامد.

 

صفحه اصلی سایت 

مشاهده دوره های گروه دندانپزشکی

منبع :

لینک۱

لینک۲

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.