پای درد و دل پرستار سالمند بنشینیم !

پای درد و دل پرستار سالمند بنشینیم !

پای درد و دل پرستار سالمند بنشینیم !

پای درد و دل پرستار سالمند بنشینیم !

همانگونه که انتظاراتمان از زندگی زیاد می شود و سالخورده تر می شویم، نیازمان به مراکز مراقبت سلامت که قادر هستند نیازهای خاص سالمندان را برطرف کنند بیشتر می شود. در زمینه ی پرستاری ، این عمل وظیفه ی پرستار سالمند است. یک پرستار سالمند کسی است که آموزش دیده تا با بیماران سالخورده کار کند و با مشکلات خاصی که آن ها دارند دست و پنجه نرم کند. پرستار سالمند یک عضو دلسوز، آموزش دیده و با ارزش از حرفه ی مراقبت سلامت است. در ادامه ی این متن، بیشتر درباره ی یک پرستار سالمند می خوانید.

برخلاف پزشک کودکان که ممکن است با هر فرد زیر هجده سال سروکار داشته باشد، پرستار سالمند مربوط به گروه سنی خاصی نیست. پرستار سالمند با افرادی کار می کند که با مشکلات پیری مواجه هستند؛ یعنی مشکلاتی که در کودکان و در جوان ترها رایج نیست.

 

محیط کار یک پرستار سالمند

هر پرستار سالمند ممکن است در یک محیط کلینیکی کار کند. یکی از مکان هایی که در آن می توان با پرستار سالمند مواجه شد، خانه ی سالمندان است. همچنین برای سالمندی که به مراقبت پاره وقت یا تمام وقت در منزل نیاز دارد نیز یک پرستار سالمند استخدام می کنند. بیمارستان ها نیز ممکن است در بخش مراقبت های ویژه ی سالمندان از یک پرستار سالمند استفاده کنند. البته بسیاری از سالمندان نیازی به چنین مراقبت گسترده ای ندارند، پس ممکن است در کلینیک بیماران سرپایی نیز یک پرستار سالمند مشاهده شود. در حقیقت این برای یک پرستار سالمند بسیار رایج است که به طور همزمان، تعدادی از وظایف ذکر شده را برعهده گرفته باشد. برای مثال آماده ی خدمت به یک بیمارستان باشد، ضمن اینکه درحال اجرای خدمات مراقبتی است.

 

فعالیت های روزانه ی یک پرستار سالمند

یکی از مشکلات پرستار سالمند بودن، این است که بیماران سالخورده تر ممکن است بیشتر از یک بیماری داشته باشند. در نتیجه یک پرستار سالمند باید همیشه از نشانه های جدید بیماری ، واکنش به داروها و همه ی شرایط موجود آگاه باشد.

وضعیت جسمانی و روحی یک پرستار سالمند
هر پرستاری باید فعال و از لحاظ جسمانی مناسب باشد، اما این قضیه برای یک پرستار سالمند بیشتر دارای اهمیت است.
احتمال اینکه بیماران سالخورده تر در کارهای روزمره ی خود، نیاز به کمک داشته باشند بیشتر است و چون این وظایف اغلب بر عهده ی پرستار سالمند است، پرستار باید تمایل به کمک کردن داشته باشد و از لحاظ جسمانی نیز توانایی کمک کردن را داشته باشد. این بدین معناست که برای یک پرستار سالمند، درجه ای از قدرت جسمانی نیاز است که بتواند به بیمار کمک کند که بایستد، راه برود و حمام کند.

پرستار سالمندی که فقط در یک مکان کار می کند، برنامه ی راحت تری دارد، اینگونه پرستار سالمند در ساعت های منظمی کار می کند و طبق اصول منظمی به یک بیمار رسیدگی می کند.
گستره ی بیمارانی که یک پرستار سالمند ممکن است با آن ها برخورد کند، بسیار وسیع است. با این حال حقیقت این است که یک پرستار سالمند ممکن است شاهد پایان عمر بسیاری از بیمارانش باشد. این قضیه می تواند هم به پرستار سالمند و هم به خانواده های بیماران، آسیب های عاطفی وارد کند.
پرستار سالمند باید در صحبت کردن درباره ی مسائل مربوط به پایان زندگی راحت باشد و تصمیمات قاطعانه ولی دلسوزانه بگیرد

یکی از مهم‌ترین بخش‌های مراقبت از سالمندان آلزایمری، نظافت آن‌هاست. با توجه به وضعیت خاصی که در این بیماران وجود دارد، پرستار سالمند باید نکات خاصی را رعایت کند. در این‌جا به دو مسئله‌ی حمام کردن و بی‌اختیاری ادرار در سالمندان آلزایمری می‌پردازیم.
حمام کردن
برای برخی از افراد مبتلا به بیماری آلزایمر حمام کردن اهمیتی ندارد. برای برخی دیگر این کار تجربه‌ای گیج‌کننده و ترسناک است. برای یک پرستار سالمند، اطمینان از اینکه فرد مبتلا به آلزایمر حمام می‌کند یا خیر می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.
افراد سالمند ممکن است فکر کنند به‌تازگی حمام کرده‌اند در صورتی که هفته گذشته این کار را انجام داده‌اند؛ و یا با آغاز کار ممکن است گیج شوند یا از آن بترسند زیرا نمی‌دانند که چیست و یا فکر می‌کنند به آن‌ها صدمه می‌زند. سردرگمی و عدم درک منجر به ترس می‌شود. برنامه‌ریزی پیشرفته زمان حمام کردن را برای هر دو شخص بیمار و پرستار سالمند بهتر می‌کند.

• پرستار سالمند باید حمام یا دوش گرفتن را به زمانی از روز موکول کند که شخص آرام و بدون استرس است. جهت مراقبت از سالمند باید با او سازگار بوده و سعی کند که یک الگو داشته باشد.
• باید به این واقعیت احترام گذاشته شود که حمام کردن برای برخی از افراد مبتلا به آلزایمر ترسناک و ناراحت‌کننده است. پرستار سالمند باید مهربان، بزرگوار، صبور و آرام باشد.
• پرستار سالمند باید به شخص بگوید که قصد انجام چه کاری به صورت گام به گام را دارد و تا حد امکان اجازه انجام آن را به خود او بدهد.
• پرستار سالمند باید از قبل آماده شود. او باید همه چیزهای مورد نیاز را قبل از شروع آماده داشته باشد و حمام را جلوتر از زمان مقرر انجام دهد.
• پرستار سالمند باید به طور متوالی دمای آب را چک کند. اگر لازم بود اتاق را از قبل گرم کند و حوله اضافی و لباس بلند و گشاد را در دسترس خود نگه دارد. درجه حرارت آب باید قبل از شروع حمام یا دوش امتحان شود.
• جهت مراقبت از سالمند باید خطرات ایمنی با استفاده از سردوش دستی، دوش نیمکت، میله گیرنده و تشک حمام به حداقل رسانده شود. پرستار سالمند هرگز نباید شخص را در حمام یا دوش تنها بگذارد.
• حمام با اسفنج راه جایگزین مناسبی است. حمام کردن ممکن است هر روز لازم نباشد. حمام اسفنج می‌تواند بین دوش یا حمام مؤثر واقع شود.

بی‌اختیاری

با پیشرفت بیماری، بسیاری از افراد مبتلا به آلزایمر نمی‌توانند مثانه یا روده خود را کنترل کنند. بی‌اختیاری می‌تواند برای فرد ناراحت‌کننده و برای پرستار سالمند دشوار باشد. گاهی اوقات بی‌اختیاری به علت بیماری‌های فیزیکی است، بنابراین حتماً آن را با پزشک فرد در میان بگذارید.

• پرستار سالمند باید برای بردن فرد به توالت برنامه مشخص داشته و به آن پایبند باشد. به عنوان مثال، فرد را در هر ۳ ساعت یا بیشتر در روز به توالت ببرد (نباید منتظر بود تا بیمار بپرسد).• باید مراقب نشانه‌هایی بود که فرد ممکن است برای رفتن به توالت از خود بروز دهد مانند بی‌قراری و یا کشیدن لباس. پرستار سالمند باید به این شرایط سریع پاسخ دهد.
• هنگام رخ دادن حوادث، برای پرستار سالمند درک شرایط و حفظ آرامش مهم‌ترین کار است. به شخص باید اطمینان خاطر داده شود تا ناراحت نشود. پرستار سالمند باید پیگیر زمان حوادث باشد تا راه‌هایی برای اجتناب از آن‌ها در نظر بگیرد.
برای مراقبت از سالمند از حوادث شب، انواع خاصی از مایعات در شب محدود شوند — مانند مواد کافئین دار.
• اگر پرستار سالمند می‌خواهد با فرد بیرون برود، از قبل برنامه‌ریزی کند. بداند که دستشویی‌ها کجا قرار دارند و از فرد بخواهد لباس ساده و راحت بپوشد. هم‌چنین نیاز است که پرستار سالمند چند دست لباس اضافی پیش خود داشته باشد.

مقالات بعدی مارا در این زمینه دنبال کنید

دیدگاه ها غیرفعال است