مصرف دارو در دوران بارداری

 

مصرف دارو در دوران بارداری , مصرف دارو در دوران بارداری

مصرف دارو در دوران بارداری , مصرف دارو در دوران بارداری

مصرف دارو در دوران بارداری چگونه است؟

مصرف دارو در دوران بارداری

مصرف دارو در دوران بارداری , مصرف دارو در دوران بارداری

مصرف دارو در دوران بارداری , مصرف دارو در دوران بارداری

خلاصه:

بیش از پنجاه درصد خانم های باردار در طول دوران بارداری خود، از انواع مختلف  داروهای تجویزی و غیر تجویزی، تنباکو و الکل و گاهی اوقات از داروهای ممنوعه نیز استفاده می کنند‌. همچنین مصرف دارو در طول دوران بارداری در حال افزایش است و این مسئله می تواند خطر آفرین باشد.در کل، در طول  دوران بارداری مگر در صورت لزوم، نباید دارویی مصرف شود چرا که ممکن است به جنین…

بیش از پنجاه درصد خانم های باردار در طول دوران بارداری خود، از انواع مختلف  داروهای تجویزی و غیر تجویزی، تنباکو و الکل و گاهی اوقات از داروهای ممنوعه نیز استفاده می کنند‌. همچنین مصرف دارو در طول دوران بارداری در حال افزایش است و این مسئله می تواند خطر آفرین باشد.در کل، در طول  دوران بارداری مگر در صورت لزوم، نباید دارویی مصرف شود چرا که ممکن است به جنین آسیب های جدی وارد شود.حدود دو الی سه درصد نقص های مادرزادی ناشی از عوارض داروهایی هستندکه برای درمان یک اختلال یا علائم آن مورد استفاده قرار می گیرند.

گاهی اوقات مصرف دارو در دوران بارداری جهت سلامت مادر و جنین کاملا ضروری است. در چنین مواردی، خانم ها باید با پزشک خود درباره ی خطرات و مزایای مصرف دارو در طول دوران بارداری مشورت کنند. خانم های باردار باید قبل از مصرف هر دارو ( حتی داروهایی غیر تجویزی) یا مکمل های غذایی ( شامل گیاهان دارویی) با پزشک خود صحبت کرده و او را در جریان قرار دهند. پزشک ممکن است مصرف ویتامین ها و مواد آلی ویژه ای را به او توصیه کند که میتواند در رشد هر چه بهتر جنین و سلامت مادر و کودک موثر واقع شود.

 

مصرف دارو در دوران بارداری

 

داروهایی مصرفی توسط خانم های باردار در وهله ی اول از طریق جفت- که وظیفه انتقال اکسیژن و مواد مغذی که برای رشد جنین لازم است را بر عهده دارند- به  جنین منتقل می شوند. داروهایی که در طول دوران بارداری مورد استفاده قرار می گیرند به روش های مختلف روی جنین تاثیر می گذارند از جمله:

  • این داروها با تاثیر مستقیم روی جنین به او آسیب جدی وارد کرده و رشد غیر طبیعی را سبب می شوند.این ممکن است به انواع نقص های مادرزادی و یا حتی مرگ جنین بینجامد.
  • مصرف دارو می تواند موجب تغییر در عملکرد جفت و تنگ شدن رگ های خونی آن گردد. این امر باعث می شود که اکسیژن و مواد مغذی کافی به جنین نرسد و نهایتا با وزن بسیار پایین و رشد ناقص متولد شود.
  • مصرف دارو می تواند به شدت ماهیچه های رحم را منقبض کرده و به طور غیر مستقیم باعث آسیب به جنین با کاهش خون رسانی به آن گردد و یا زایمان زودرس نیز اتفاق بیفتد.
  • داروها می توانند جنین را بطور غیر مستقیم تحت تاثیر خود قرار دهند. برای مثال، برخی داروها سطح فشار خون مادر را پایین می آورند و این باعث می شود جریان خون در جفت افت کند و به تبع آن اکسیژن و مواد مغذی کمتری هم به جنین برسد و این خود باعث بروز اختلالات بعدی خواهد بود.

 

مصرف دارو در دوران بارداری , مصرف دارو در دوران بارداری

مصرف دارو در دوران بارداری , مصرف دارو در دوران بارداری

 

میزان تاثیر گذاری دارو بر جنین به چند عامل بستگی دارد:

  • جنین در چه مرحله ای از رشد قرار دارد
  • قدرت و میزان داروی مصرفی چقدر است
  • آرایش ژنتیکی مادر به چه صورتی است

سازمان غذا و داروی آمریکا FDA  داروها را با توجه به میزان خطر برای جنین در دوران بارداری به پنج دسته تقسیم کرد.داروها به نسبت کم ریسک و پر ریسک و سمی طبقه بندی شدند و آنها هرگز نباید مورد استفاده ی خانم های باردار قرار گیرند چرا که موجب نقص های شدید مادرزادی در جنین می شوند. یک نمونه از این داروها تالیدومید است‌. زنانی که در دوران بارداری از این دارو استفاده کنند ممکن است جنین آنها دچار کمبود رشد شدید در بازوها و پاها و بروز نقایصی در روده ، قلب و رگ های خونی شود.

سیستم طبقه بندی FDA بر اساس اطلاعاتی است که از مطالعات انجام شده روی حیوانات و نه انسان ها نشات می گیرد. به عنوان مثال برخی از داروها ( مکلیزین) موجب بروز نقایص مادرزادی در حیوانات می شود اما اثر مشابهی روی جنین انسان با مصرف دارو مشاهده نشده است.

اینطور به نظر می رسد که با مصرف مکلیزین برای رفع حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداری، جنین با خطر بدنیا آمدن با نقص های مادرزادی رو برو نشود و مشکل خاصی پیش نیاید.

به دلیل مشکل سیستم طبقه بندی ، FDA  این پنج طبقه بندی داروها را بر اساس ریسک آنها حذف نمود. اکنون، سازمان غذا و داروی آمریکا به جای آن به برچسب هایی که شامل اطلاعات دارویی خاصی است نیاز دارد از جمله:

-خطر مصرف دارو در دوران بارداری و شیردهی چقدر است.

– شواهدی که این خطرات را شناسایی کرده اند.

– ارایه ی اطلاعاتی به پزشکان در مورد مصرف آن دارو در طول دوران بارداری که بر اساس آن بتوانند در مورد مصرف یا عدم استفاده از آن بهتر تصمیم گیری کنند و کمک نماید تا توضیحاتی روشن در مورد مزایا و خطرات آن به خانم های باردار ارائه گردد.

منبع : لینک

 

مصرف دارو در دوران بارداری , مصرف دارو در دوران بارداری

مصرف دارو در دوران بارداری , مصرف دارو در دوران بارداری

 

دیدگاه ها غیرفعال است