مشکل دندان _ هفت مشکل رایج دندان ( بخش دوم )

                 بخش اول این مطلب

 ۴.تخریب مینای دندان

تخریب مینای دندان مشکل رایجی است و با تغییر رنگ سطح  مینای دندان مشخص می شود و علت آن، قرار گرفتن در معرض موادی همچون نوشابه های گازدار و میان وعده های شیرین می باشد. اسید ترشح شده از این مواد،کاملا مینای دندان را می پوشاند و ظاهری لکه دار و نامطلوب به آن می دهد. در برخی موارد، مسواک زدن بیش از حد نیز ممکن است باعث تخریب مینای دندان شود.

یکی از مواردی که موجب می شود روند تضعیف مینای دندان سریع تر رخ دهد، مصرف روزانه ی نوشیدنی های گازدار و شیرین است. از جمله ی این نوشیدنی ها میتوان به نوشیدنی های انرژی زا، نوشابه های گازدار (حتی نوشابه های رژیمی) و مشروبات الکلی اشاره کرد.

در حقیقت نمیتوان مینای دندانی را که ساییده شده و از بین رفته را به حالت اول بازگرداند. این به این معنا است که پیشگیری همیشه بهترین درمان برای جلوگیری از تضعیف مینای دندان است. در صورت امکان، آب را با نوشایدنی های غیر الکلی جایگزین کنید. اگر از نوشیدن آبمیوه لذت می برید، مطمئن شوید که پس از نوشیدن آن دندان هایتان را به طور منظم تمیز می کنید و  بهتر است خوردن این نوشیدنی ها را به زمان صرف غذا نیز موکول نمایید.

دندانپزشک ممکن است شما را به استفاده از یک مسواک با برس های نرم تر توصیه کند، تا به مینای دندان آسیب  نرسد. اگر سطح دندان ها به شدت آسیب دیده باشند، ممکن است نیاز به باندینگ آنها باشد. هر چه زودتر متوجه نشانه های فرسایش مینای دندان شوید، فرصت  بیشتری برای جلوگیری از گسترش این عارضه در اختیار خواهید داشت.

 

۵. خشکی دهان

مشکل دندان
این حالت گاهی اوقات به نام xerostomia شناخته می شود . این مشکل از کمبود ترشح بزاق در دهان ناشی می شود. بروز آن مشکل می تواند علل مختلفی داشته باشد، اما یک دلیل روشن آن، عوارض مصرف داروهای تجویزی است. اگر به طور مداوم دارو مصرف می کنید، با پزشک خود در مورد این موضوع مشورت کنید.

مورد خطرناکی که در مورد خشکی دهان وجود دارد این است که باعث آسیب به لثه ها می شود و رطوبت لازم برای دندان ها مهیا نمی گردد. بزاق در واقع دارای خواص ضد باکتریایی است و برای پاک کردن پلاک باقی مانده روی دندان استفاده می شود. بنابراین، بدون آن، باکتری ها زمان بیشتری را برای فعالیت روی دندان ها پیدا می کنند و شروع به آسیب رساندن به مینای دندان می نمایند.

بیشترین گروه در معرض خطر، افراد مسن (بیش از ۵۰ سال) و بیمارانی هستند که به طور مداوم باید دارو مصرف می کنند. با بالا رفتن سن، تولید بزاق به طور طبیعی کاهش می یابد و اصطکاک در برابر دندان افزایش می یابد. با گذشت زمان، اگر این مساله درمان نشود، فقدان بزاق باعث فرسایش و ایجاد حفره در دندان ها می شود.

متاسفانه، درمان مستقیمی برای رفع خشکی دهان وجود ندارد. اگر علت آن دارو باشد، تنها راه حل تضمین شده این است که مصرف آن متوقف شود و این امر معمولا باعث آسیب بیشتر می شود. تا زمانی که به پزشک خود اطلاع ندادید مصرف داروهای تجویزی را خودسرانه قطع نکنید. گاهی اوقات، نوشیدن بیشتر آب می تواند به بر طرف کردن خشکی دهان کمک کند.

 

۶.اختلال مفصل میان فک تحتانی و استخوان گیجگاهی  (TMJ)
مشکل دندان
این مشکل در بخش تحتانی گوش و بالاتر از استخوان فک رخ می دهد. این حالت معمولا هنگام خواب منجر به دندان قروچه  می شود و در زنان نسبت به مردان از شیوع بیشتری برخوردار است.

افرادی که مبتلا به استرس هستند ممکن است دچار این اختلال شوند. این شرایط تا حد زیادی روانشناختی است، بنابراین لزوما یک مشکل مزمن یا دائمی نمی باشد. با این حال، به منظور رفع آن، بیمار ابتدا باید به منبع تنش در زندگی خود توجه کند. دندان قروچه را می توان با تمرینات ریلکسیشن، مشاوره، و یا یک سرگرمی آرامش بخش مانند نقاشی کردن ، درمان کرد.

TMJ می تواند به احساس درد شدید در فک، صورت و گردن منجر شود. از دیگر علائم آن می توان به سردرد، گوش و سایر علائم دردناک اشاره کرد. اگر با این شرایط دست و پنجه نرم می کنید، نیاز به یک محافظ برای دهان خود دارید. این وسیله انعطاف پذیر می باشد و در هنگام خواب به دهان متصل می شود و می تواند از دندان قروچه جلوگیری کند. محافظ دهان ارزان و به راحتی قابل دسترس هستند.

 

۷.سرطان دهان 

بدون شک این مشکل یکی از جدی ترین مشکلات دندانپزشکی است که می تواند برای فرد رخ دهد، بنابراین لازم است که نشانه های سرطان دهان را به محض بروز خود،شناسایی کنید. بیشتر سرطان های دهان به صورت یک توده کوچک، کم رنگ و به رنگ صورتی ظاهر می شوند و در داخل دهان رشد می کنند و تقریبا بدون درد است. اگر چنین غده ای در دهان خود دارید یا نگران تغییراتی در دهان خود هستید، فورا به یک دندانپزشک مراجعه کنید. یک متخصص قادر خواهد بود به تدریج دهان، سر و گردن شما را برای بررسی علائم مشکل بررسی کند. برای افراد سیگاری این نوع چک کردن بسیار مهم است، زیرا سیگار کشیدن به طور چشمگیری خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش می دهد. این مشکل در افرادی که در مصرف نوشیدنی های الکلی افراط می کنند رایج  می باشد.

سیگار یکی از عوامل اصلی ابتلای فرد به سرطان دهان است پس باید سیگار کشیدن را متوقف کنید. این مساله به طرز چشمگیری باعث کاهش احتمال ابتلا به این بیماری خواهد شد. اگر نمی توانید کشیدن سیگار را کنار بگذارید و  عادت خود را از بین ببرید، از دندانپزشک خود بخواهید در معاینات منظم، از لحاظ ابتلا به سرطان، دهان شما رابررسی کند. برای سرطان، پیشگیری نه تنها به صرفه تر از درمان است بلکه مساله اختلاف بین مرگ و زندگی است!؟

 

صفحه اصلی سایت 

مشاهده دوره های گروه دندانپزشکی

منبع : لینک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.