مزایای طب سوزنی چیست و چگونه (2)؟

مزایای طب سوزنی چیست و چگونه (۲)؟

بخش اول این مقاله

با بخش دوم این مقاله همراه ما باشید 

مزایای فراوان و بیشمار طب سوزنی موجب گردیده تا این متد درمانی به عنوان پر تقاضاترین روش درمانی شناخته ‌شود و بسیاری از افراد جهت درمان بیماری ‌های‌ خود به دنبال آن بروند. طب سوزنی برای سلامتی انسان بسیار مفید است تا جایی که آن را یکی از برجسته ترین روش ها برای افزایش طول عمر بر می شمارند. این روش درمانی حاوی اثرات مثبت فراوانی است و یکی از آنها درمان بیماری ‌ها از طریق بهبود گردش خون می باشد. طب سوزنی نه تنها موجب بهبود گردش خون شده بلکه به حفظ سلامت و تغذیه‌ ی سایر اندام‌های بدن نیز کمک می‌نماید.

از جمله دیگر مزایای طب سوزنی عبارتند از:

کاهش درد

از طب سوزنی میتوان برای کاهش درد ناشی از سردردهای مزمن استفاده کرد. با توجه به نتایج تحقیقات صورت گرفته ،طب سوزنی ممکن است اختلالات میگرن،تنش های موجود در سر و طیف وسیعی از سردردها و یا دیگر اختلالات مربوط به آن را التیام بخشد. اثربخشی طب سوزنی بسیار بالاتر از تاثیرات مصرف داروهای مسکن و آرام بخش است. همچنین طب سوزنی برای کاهش دردهای ناشی از عمل جراحی در سر، سرطان گردن، دوران قاعدگی، بارداری و همچنین اثرات شیمی درمانی مانند داشتن حالت تهوع و به علاوه کاهش علائم دردناک دوران یائسگی بسیار مفید و موثر واقع می گردد.

 

بالا رفتن میزان باروری و بارداری

در واقع طب سوزنی با بهبود نیروی جنسی مردان و زنان ، افزایش تولید تخمک‌ و اسپرم‌ هایی با کیفیت بالا و هم‌چنین بهبود گردش خون در رحم و بخش های اطراف آن موجب بالا رفتن میزان باروری می گردد.

طب سوزنی با افزایش گردش خون در رحم ،موجب ایجاد آرامش  در گردن رحم و مهار هورمون استرس که می‌تواند در فرایند ایجاد جنین در رحم اختلال ایجاد کند، می گردد. بر طبق نتایج حاصل از یک نظرسنجی، طب سوزنی قادر است به لقاح اسپرم و تخمک و تشکیل جنین در رحم کمک نماید.

 

رفع بی خوابی

بی خوابی یکی از مشکلات سلامتی است که بسیاری از افراد در سرتاسر جهان به آن مبتلا هستند و از آن رنج می کشند. از دلایل رایج بی خوابی میتوان به استرس و ژنتیک نیز اشاره نمود. همچنین داروهایی که جهت درمان بی خوابی بکار می روند، معمولا باعث ایجاد عوارض جانبی نامطلوبی می‌شوند. از طرفی دیگر، نتایج تحقیقاتی که اخیرا انجام شده نشان می دهد طب سوزنی ممکن است به غلبه بر بی خوابی کمک کند. برتری و  ارجحیت طب سوزنی نسبت به داروهای خواب آور به این دلیل است که این متد سنتی هیچ گونه عوارض جانبی برای بیمار به همراه ندارد.

 

غلبه بر آنژین

آنژین یکی دیگر از مشکلات سلامتی است که موجب ایجاد درد در ناحیه‌ ی قفسه ‌ی سینه می‌ گردد. این بیماری معمولا به خاطر انسداد جریان خون به قلب ایجاد می‌شود. استفاده از طب سوزنی الکتریکی یکی از موثرترین راه ‌ها برای مقابله و درمان آنژین محسوب می شود. طب سوزنی الکتریکی، با استفاده از نیروی باتری، کاملا بدون خطر بوده و هیچ گونه عوارض جانبی نیز به دنبال نخواهد داشت.

 

درمان کمر درد

کمر درد یکی از دردهای شایع است که معمولا بدلیل خستگی مفرط و یا اختلالات عصبی در برخی از افراد بیمار نیز مشاهده می گردد. روش درمانی طب سوزنی می‌تواند به آهستگی و مرور زمان این معضل را در فرد بر طرف کند. طب سوزنی موجب می شود تا درد در کمر کاهش یافته وضعیت کمر به حالت عادی خود برگردد.

 

درمان آرتروز

علائم بیماری آرتروز میتواند با کمک طب سوزنی نیز بهبود یابد. ولی باید این نکته را مدنظر قرار داد که طب سوزنی یکی از روش های مکملی است که به همراه مراقبت‌های پزشکی می‌تواند به کاهش درد بیماران کمک نماید. در حقیقت نباید طب سوزنی را به عنوان تنها راه حل جهت رفع این بیماری بکار برد. هم‌چنین زانو درد ناشی از پوکی استخوان نیز از طریق طب سوزنی قابل تسکین می باشد.  اغلب افرادی که از طب سوزنی استفاده کرده‌اند، نتایج مثبت آن را نظاره گر بودند، به خصوص آن‌ افرادی که به کمک طب سوزنی درد و گرفتگی‌ بخشی از عضلاتشان نیز رفع شده است.

 

بهبود اثربخشی داروها

میتوان با استفاده از طب سوزنی میزان مصرف داروها را کاهش داد و عوارض جانبی مصرف آنها را از قبیل حالت تهوع، تغییرات در وزن و همچنین کاهش تمایل جنسی را نیز از بدن دور نمود. علاوه بر این، طب سوزنی جهت خنثی نمودن اثرات تشعشع در طول پرتو درمانی نیز بسیار مفید و موثر است.

طب سوزنی می‌تواند برخی از عوارض جانبی پرتو درمانی را که غالبا در اثر برخورد تشعشعات به گردن و سر ایجاد می‌شوند و همچنین دیگر مواردی همچون اختلال خشکی دهان و حالت تهوع را نیز کاهش دهد. نتایج حاصل از یک پژوهش حاکی از این امر می باشد که عوارض جانبی منفی در بیمارانی که تحت پرتو درمانی قرار دارند، با استفاده از طب سوزنی کاهش یافته هر چند این عوارض به طور کلی از میان نرفتند. با این وجود طب سوزنی به طور قابل توجهی تاثیرات منفی پرتو درمانی را نیز کاهش داده و موجب اثربخشی بهتر داروها می شود.

 

درمان تنگی کانال عصب مچ دست (تونل کارپال)

تنگی کانال عصب مچ دست (تونل کارپال) نوعی اختلال است که باعث بی حسی دست‌ها می‌شود. در این بیماری معمولا در بخش هایی از آرنج، مچ دست و دست‌ها، فرد احساس درد می نماید. طب سوزنی به عنوان یکی از راه‌های موثر برای درمان این اختلال شناخته می‌شود؛ تحقیقات نشان داده‌اند که طب سوزنی می‌تواند نشانه های این بیماری از قبیل تورم و درد را نیز کاهش دهد.

 

کمک به درمان نوروپاتی محیطی

نوروپاتی محیطی در واقع بروز آسیب در سیستم عصبی محیطی بوده و این سیستم،اطلاعات را از مغز و نخاع به همه ی نقاط بدن انتقال می‌دهد. این بیماری که معمولا با علائمی همچون احساس کرختی و گز گز یا درد در دست‌ها و پاها نیز همراه است، می‌تواند موجب دشواری در راه رفتن،‌ گرفتن اجسام با دست و دیگر عملکردهای بدن می گردد.

بسیاری از مطالعات اخیر اذعان دارند که طب سوزنی روشی موثر جهت درمان علائم این بیماری است. به این صورت که طب سوزنی انرژی از دست رفته را به اندام‌های بدن باز می‌گرداند. طب سوزنی به این بیماران کمک می‌کند تا انرژی مورد نیاز بخش های آسیب دیده را برای تعادل و هماهنگی با ذهن و بدن، تامین نمایند.

 

کمک به درمان بیماری فشار خون بالا

طب سوزنی به عنوان روشی بسیار موثر و کمک کننده برای درمان بیماری فشار خون بالا محسوب می شود. تاثیر طب سوزنی بر بدن افراد مبتلا به فشار خون بالا به این ترتیب است که به قلب‌ آرامش بیش‌تری داده و فشار را در موقع انقباض و انبساط قلب کاهش می دهد.

 

کمک به بازیابی پس از سکته ی مغزی

طب سوزنی می‌تواند به عنوان یکی از درمان‌های جایگزین و مکمل جهت کمک به بازیابی پس از سکته‌ی مغزی به کار رود ، هر چند در اثربخشی آن هنوز شک و شبهه های فراوانی وجود دارد. افرادی که دچار سکته‌ی مغزی می‌شوند ممکن است به آسیب مغزی نیز مبتلا شوند،‌ و در اثر آن صحبت کردن و تحرک برای این افراد دشوار گردد. از طب سوزنی جهت درمان این علائم میتوان بهره برد. باید این نکته را مدنظر قرار داد که طب سوزنی نیز یک درمان مکمل و جایگزین است. با این‌که برخی افراد از فواید طب سوزنی برای کمک به بازیابی بعد از سکته‌ی مغزی بهره‌مند شده‌اند، هنوز هیچ گونه شواهد علمی برای اثبات این ادعا موجود نیست.

 

صفحه اصلی سایت

منبع : لینک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.