ترک سیگار

ترک سیگار
ترک سیگار

خلاصه:

سیگار کشیدن نوعی عادت بسیار مضر و خطرناکی است که اثرات منفی بی شماری را برای سلامتی افراد به بار می آورد. زمانی که افراد تصمیم می گیرند، سیگار کشیدن را ترک کنند، در بدن آنها از بالا تا پایین اتفاقات فوق العاده ای رخ داده و بهبودی در هر یک از اعضا و …

 

سیگار کشیدن نوعی عادت بسیار مضر و خطرناکی است که اثرات منفی بی شماری را برای سلامتی افراد به بار می آورد.زمانی که افراد تصمیم می گیرند، سیگار کشیدن را ترک کنند، در بدن آنها از بالا تا پایین اتفاقات فوق العاده ای رخ داده و بهبودی در هر یک از اعضا و ارگان ها نیز کاملا محسوس است.

این فرآیند را در ۱۰ مرحله برایتان توضیح می دهیم:

مرحله ی اول- آغاز بهبودی

تنها بیست دقیقه پس از کشیدن آخرین سیگار، ضربان قلب و فشار خون  به حالت طبیعی خود برمی گردد.

مرحله ی دوم-برگشت به حالت طبیعی

پس گذشت فقط هشت ساعت، سطح مونوکسیدکربن در خون خنثی شده و اکسیژن جایگزین آن می شود.

مرحله ی سوم- کاهش ریسک حمله ی قلبی

پس از ۲۴ ساعت، ریسک حمله ی قلبی در فرد کاهش می یابد.

مرحله ی چهارم-بازگشت و بهبود حس چشایی و بویایی

احساس بویایی و چشایی پس از گذشت ۴۸ ساعت بهبود یافته و پایانه ی اعصاب مرتبط با این حواس، شروع به بازسازی و گسترش خود می کنند.

مرحله ی پنجم-بهبود گردش خون

گردش خون در بدن بین دوره های دو هفته ای و سه ماهه بهبود یافته و پیاده روی برای فرد راحت تر می شود. به علاوه، عملکرد ریه ها تا ۳۰ درصد نیز افزایش پیدا می کند.

مرحله ی ششم- تنفس راحت

پس از گذشت یک تا نه ماه، انرژی بدن  بازیابی شده و مشکلاتی همچون تنگی نفس، سرفه و گرفتگی سینوس ها در فرد کاهش می یابد.ساختارهای ریز مو مانند درون ریه ها، شروع به رشد دوباره و بازسازی خود می کنند و پس از آن به پاکسازی ریه ها پرداخته و خطر عفونت را در شخص کاهش می دهند.

ترک سیگار

مرحله ی هفتم- بهبود سلامت قلب

پس از یک سال، ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در افرادی که استعمال دخانیات را ترک کرده اند نسبت به کسانی که سیگار می کشند دو برابر کمتر است .

مرحله ی هشتم- کاهش خطر ابتلا به سرطان

ریسک ابتلا به سرطان های گلو، دهان  و مری پس از ۵ سال در افراد غیر سیگاری نصف افراد سیگاری است  و میزان مرگ بر اثر سرطان ریه دو برابر کمتر از میانگین اشخاصی است که دخانیات مصرف می کنند.

مرحله ی نهم- کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه

ده سال پس از ترک سیگار، میزان خطر ابتلا به سرطان ریه با افراد غیر سیگاری قابل مقایسه بوده چرا که سلول های پیش سرطانی با سلول های سالم در فرد جایگزین می شوند . به علاوه، ریسک ابتلا به سرطان های مثانه، کلیه، حنجره و پانکراس بطور قابل توجهی کاهش پیدا می کنند.

مرحله ی دهم- بازگشت به حالت کاملا طبیعی

پس از گذشت ۱۵ سال، ریسک ابتلا به بیماری های قلبی کاملا مشابه افراد غیر سیگاری است.

ممنون از این که این ویدئو را مشاهده کردید .اگر مطالب آن برایتان مفید بود این کلیپ را با دوستان و خانواده ی خود به اشتراک بگذارید.

ترک سیگار

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.