مراقبت از سالمند

مراقب سالمند و وظایف آن چیست؟

مراقبت از سالمند

 

مهمترین قسمت مراقبت از سالمندان این است که آنها را دوست داشته باشیم و آنها را فعال و شاد نگه داریم . راه های مختلفی برای مراقبت از افراد مسن وجود دارد، مثلا از این افراد بخاطر حفظ آسایش بیشتر آنها در منزل خودشان مراقبت نماییم و یا آنها را به خانه ی خودمان بیاوریم. حتی میتوان در مواقعی سالمندان را به مراکز مراقبتی ویژه ی این افراد سپرد. با گذشت زمان و کمی تلاش در این راستا، می توانید با دنبال کردن چند مرحله به درستی از افرادی که دوستشان دارید و اکنون به دوران سالمندی رسیده اند به خوبی مراقبت کنید.

مراقبت فیزیکی یا جسمانی افراد سالمند

  1. از قبل برای آن برنامه ریزی کنید. به هر حال روزی فرزندان باید از والدین خود مراقبت کنند.از پیش برنامه ریزی کردن موجب می گردد تا در هنگام برخورد با شرایط اضطراری همچون بیماری یا آسیب دیدگی های ناگهانی بتوانید بهترین عملکرد را داشته باشید. از تکنولوژی استفاده کنید و منزل خود را برای مراقب و نگهداری از افراد مسن ایمن نمایید و برای هزینه هایی که ممکن است در آینده صرف شود به درستی برنامه ریزی کنیم. همچنین اطمینان حاصل کنید که :
  • در مواقع مواجهه با شرایط اضطراری کاملا آماده اید. این شامل داشتن برنامه ی اضطراری در محل، ارسال شماره تلفن های اضطراری و تهیه یک کیت کمک های اولیه در منزل است.
  • از فناوری های مرتبط با مراقبت از سالمندان بهره می گیرید. امروزه تکنولوژی به یاری سالمندان نیز شتافته و خدمات فوق العاده ای را جهت محافظت هر چه بیشتر از آنها را به همگان ارائه داده است. بعضی از این اپلیکیشن ها به افراد اطمینان می دهند که سالمند آنها در خانه حرکت می کند و داروهای خود را مصرف کرده است.به عنوان مثال دستگاه های جی پی اسی در جعبه های دارویی به کار می گیرند که هنگام مصرف دارو روشن می شوند و این امکان برای سالمندان فراهم می شود که مدت طولانی تری در منزل بمانند.
  • خانه های خود را با نصب دستگاه های ضد چروک برای محافظت از پوست حساس سالمندان، دستگاه های حساس به مونوکسید کربن و دود با چراغ های لرزاننده برای بیدار شدن سالمندان (بسیاری از افراد سالم نمی توانند آژیر خطر آشکارسازهای معمولی دود را بشنوند) تجهیز کنید.
  • مراقبت از سالمندان ممکن است هزینه بر و گران باشد و بهتر است گزینه ها و برنامه های بالقوه خود را که ممکن است برای سالمندان عزیز شما مفید و مثمر ثمر باشد، بررسی نمایید.

 

  1. به آنها عشق بورزید، آنها را دوست بدارید و تا می توانید افراد سالخورده را فعال نگه دارید. ورزش می تواند به حفاظت از افراد مسن از انواع بیماری ها کمک شایانی کند و سن عملکردی آنها را ۱۰ تا ۱۵ سال کاهش دهد.این حتی می تواند مزایای فوق العاده ای را برای سلامتی آنها و آرامش عمیقی را برای سال های متمادی به ارمغان آورد. با ورزش کردن و شاد نگه داشتن افراد سالمند میتوان نیاز به مراقبت از آنها را به تاخیر انداخت و برای مدت طولانی تری آنها را از بیماری ها دور نگه داشت.
  • توصیه می شود افراد سالمند پنج بار در هفته و به مدت ۳۰ دقیقه فعالیت شدید تا متوسط ( پیاده روی، شنا ، دوچرخه سواری) انجام دهند. کسانی که فعالیتهای شدیدتری دارند، در حالی که ضربان قلب آنها به طور قابل توجهی افزایش یافته و تنفس سنگین تر می شود ، باید سه روز در هفته و حداقل ۲۰ دقیقه در روز به ورزش بپردازند.آنها همچنین باید تمرینات انعطاف پذیری (کشش، یوگا، تای چی) را حداقل ۱۰ دقیقه در هر روز انجام دهند.
  • کسانی که به طور مستقل یا با چنین شدتی قادر به ورزش کردن نیستند، می توانند با روش های دیگر از مزایای فعال بودن خود بهره مند گردند. تمرینات POMمیتواند برای افراد سالخورده جهت دستیابی به تحرک مفاصل بسیار کمک کننده باشد.
  • این موضوع از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است که  افراد سالخورده باید مکان و موقعیت خود را تغییر دهند. این امر موجب جلوگیری از ابتلا به عفونت ها و زخم بستر می شود.
  1. مراقب سلامت جسمی و روانی افراد سالخورده باشید. اگر آنها در قسمتی از بدن خود احساس درد دارند و یا مبتلا به بیماری هستند، برای مراقبت بیشتر از آنها به پزشک مراجعه کنید تا وی با تجویز داروهایی دردشان را التیام دهد و یا اگر درد یا بیماری شدید است، ضروری است که آنها را به بیمارستان برده و ببینید که چه کاری میتوانید برایشان انجام دهید.
  • مراقب نشانه هایی از جمله ضعف، فراموشی های گاه و بیگاه و یا بی ثباتی در رفتار و اعمال آنها باشید. هر کدام از آنها ممکن است زنگ خطر ابتلا به یک بیماری باشند پس خیلی مراقب باشید.
  • در اغلب موارد ،سلامت روان  نادیده گرفته می شود ولی بخش مهمی از مراقبت از یک فرد مسن به شمار می آید. مراقب علائم افسردگی نظیر کاهش انگیزه، بی حالی و یا احساس عمیق غم و ناراحتی در آنها باشید. این دوران میتواند دشوارترین مرحله ی زندگی هر فرد باشد و ما میتوانیم با توجه کافی به سلامت روان افراد سالمند همچون سلامت فیزیکی آنها، این دوران را برای آنها پر از آرامش و راحتی کنیم.

با بخش دوم این مقاله همراه ما باشید.

 

صفحه اصلی سایت

 

منبع: https://www.wikihow.com/Care-for-the-Elderly

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.