علائم افسردگی چیست؟

علائم افسردگی

خلاصه:

چگونه می توان افسردگی را از ناراحتی ساده تشخیص داد؟ از خانه خارج نمی شوید؟ و یا شروع گفتگو با شخص دیگر برایتان تبدیل به یک کار سخت شده است ؟ اخیرا به این موضوع پی برده اید که کنترل استرس های روزانه برایتان بسیار سخت شده است و مسائل کوچک باعث ناراحتی و رنجش شما می شود. نشانه های  افسردگی بسته به هر شخص نیز متفاوت است.اگر شما یا یکی از نزدیکانتان به هر یک از این علائم…

حالت افسردگی و ناراحتی

چگونه می توان افسردگی را از ناراحتی ساده تشخیص داد؟ ناراحتی به خاطر یک اتفاق، مثل از دست دادن شغل ویا قطع یک رابطه، کاملا طبیعی است، اما این حالت نیز موقت است ولی اگر دچار ناراحتی و ناامیدی شده اید و بیشتر از دو هفته طول کشیده و همچنین روی ابعاد دیگر زندگی شما تاثیر گذاشته ممکن است به افسردگی بالینی مبتلا شده باشید.

انزوا و گوشه گیری

از خانه خارج نمی شوید؟ و یا شروع گفتگو با شخص دیگر برایتان تبدیل به یک کار سخت شده است ؟ دوست دارید در اتاق خواب بمانید و این  در حالی است که بقیه سعی می کنند شما را وادار به خارج شدن از اتاق کنند؟ برقراری یک رابطه اجتماعی قوی بسیار مهم است. از دست دادن لذت ها در فعالیت ها نشانه ی احساس افسردگی است. در این شرایط می توانید به گروه هایی ملحق شوید که شما را درک می کنند و می فهمند.

اختلال در خواب

تغییر در عادت خواب ممکن است علامتی از افسردگی باشد. اختلالات خواب نیز باعث بروز علائمی می شوند که به نوعی نشان دهنده افسردگی هستند، مثل خستگی شدید. اگر در تخت خود دراز می کشید، اما نمی توانید بخوابید یا بیش از حد می خوابید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. اگر مشکلات خواب علائم افسردگی باشند، دارو و گفتار درمانی به شما کمک خواهند کرد.

حساسیت بیش از اندازه

اخیرا به این موضوع پی برده اید که کنترل استرس های روزانه برایتان بسیار سخت شده است و مسائل کوچک باعث ناراحتی و رنجش شما می شود. همیشه با دوستان یا اعضای خانواده در حال جر و بحث هستید، در حالی که قبلا راحت تر با مسائل و مشکلات کنار می آمدید. به یاد داشته باشید که عصبانیت و تحریک پذیری نیز از دیگر علائم افسردگی هستند. این علائم بیشتر در آقایان ظاهر می شود تا در خانم ها.

کم شدن میل جنسی

یکی از شایع ترین علائم افسردگی کاهش تمایلات جنسی است. ممکن است فعالیت هایی که قبلا برایتان لذت بخش بودند، حالا دیگر لذتی برایتان نداشته باشند و از علاقه ی شما به همسرتان، فرزندان، کار و سرگرمی ها نیز کاسته شده است. در صورت مشاهده این نشانه ها بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

احساس بی ارزش بودن

افراد مبات به افسردگی دچار احساس از  خود بیزاری و گناه می شوند و دائما خودشان را سرزنش می کنند. این افراد نسبت به مسائلی احساس مسئولیت می کند که از کنترلشان خارج هستند. روان درمانی به بازسازی اعتماد به نفس و کنترل احساسات شخص کمک می کند. اگر به تازگی دچار افسردگی شده اید و سابقه اقدام به خودکشی دارید، در معرض خطر هستید و باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

دردهای مزمن

آیا بدون اینکه به کمرتان فشاری بیاورید، دچار کمر درد شده اید؟ یا دچار سردردها و معده دردهای مزمن شده اید؟ آیا قفسه سینه شما یا دست و پایتان بدون هیچ دلیلی درد می کند؟ ممکن است دردهای جسمی را به عنوان نشانه افسردگی در نظر نگیرید، اما بهتر است بدانید درد نیز یکی دیگر از علائم افسردگی است. اگر به دردهایی مبتلا شده اید که علیرغم درمان بهبود پیدا نمی کنند، به پزشک مراجعه کنید.

افزایش یا کاهش وزن ناگهانی

بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی اشتهای خود را در غذا خوردن از دست می دهند وبعضا در زمان افسردگی بیش از حد غذا می خورند. اگر سابقه ابتلا به افسردگی را دارید و به طور ناگهانی و بدون تغییر رژیم غذایی خود، اشتهای شما کم یا زیاد شد مراقب بروز دوباره ی افسردگی باشید و به پزشک مراجعه کنید.

خستگی حاد

شمادر طول روز احساس خستگی می کنید؟ افسردگی باعث بروز احساس خستگی حاد و ضعف شدید می شود. فعالیت های روزانه مانند لباس پوشیدن و ظرف شستن یا غذا نخوردن و غذای ناسالم خوردن باعث بروز خستگی می شوند. تغذیه سالم، ورزش کردن و خواب کافی باعث بهبود این علائم می شوند.

مشکل در فکر کردن

گاهی در زمان افسردگی فرد دچار مشکلات فکری و تمرکزی می شود و به راحتی حواس او پرت می شود یا در به خاطر سپردن مسائل، تصمیم گیری و حل مسائل خود دچار مشکل شود. بروز ناگهانی این علائم نشان دهنده بروز مجدد افسردگی است.

فکر به خودکشی

فکر به خودکشی کردن یکی از جدی ترین و خطرناک ترین علائم افسردگی است. برخی افراد به طور مکرر به خودکشی فکر می کنند. برخی دیگر نیز به دنبال روش هایی برای صدمه زدن به خود هستند. افرادی که دچار ناامیدی شده و علاقه خود را به خیلی لذت ها از دست داده اند، در معرض خطر زیادی هستند. در این شرایط بهتر است بلافصله به روانپزشک مراجعه کنید.

نشانه های  افسردگی بسته به هر شخص نیز متفاوت است.اگر شما یا یکی از نزدیکانتان به هر یک از این علائم دچار شده اید که نگران کننده هستند، به روانپزشک مراجعه کنید. در این شرایط برای جلوگیری از پیشرفت افسردگی ،روش های درمانی یا داروهایی تجویز خواهند شد. راهکارهایی برای کاهش استرس و فعالیت هایی برای بالا بردن احساس خوب ارائه می شوند.

منبع: لینک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.