شایع ترین بیماری های دهان و دندان

شایع ترین بیماری های دهان و دندان

شایع ترین بیماری های دهان و دندان

افراد با رعایت بهداشت دهان و دندان، می توانند از بیماریهایی که موجب محدودیت در توانایی های  فرد از جمله غذا خوردن ، صحبت کردن و یا حتی یک لبخند زیبا می شود، پیشگیری کنند. از بیماری های مرتبط با دهان و دندان میتوان درد دهان و صورت، از دست دادن دندان، پوسیدگی دندان، عفونت و زخم های دهانی، بیماری های لثه یا پریودنتال و سرطان دهان را نام برد.

صرف نظر از سن، رعایت بهداشت دهان و دندان برای سلامتی عمومی، کیفیت زندگی و آرامش روانی و اجتماعی ، کاملا حیاتی است. دهان علائم مرتبط با هر گونه کمبود مواد غذایی و یا عفونت عمومی را نشان می دهد. تغذیه ی نامناسب، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، مصرف تنباکو و اعتیاد به الکل، ریسک ابتلا به بیماری های دهان و دندان را افزایش می دهد.

 

حفره های دندانی

حفره های های دندان در اثر پلاک ایجاد می شود.پلاک یک لایه ی نازک و چسبناکی است که بر روی دندان ها چسبیده و حاوی میلیون ها باکتری است. در هنگام غذا خوردن باکتری ها قند موجود در باکتری را مصرف کرده و اسیدی را ترشح می کند که به مینای دندان آسیب جدی وارد می کند. تکرار این عمل در طول زمان موجب از بین رفتن مینای دندان و ایجاد حفره روی آن می شود. به گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO ،۶۰-۹۰) درصد از کودکان سراسر جهان و تقریبا ۱۰۰ درصد از بزرگسالان از حفره های دندانی رنج می برند که موجب درد و رنج و ناراحتی آنها شده است.

 

بیماری پریودنتال یا لثه

۱۵-۲۰ درصد از بزرگسالان میانسال (۳۵-۴۴ ساله) علائم بیماری شدید پریودنتال را نشان می دهند. این بیماری از عوامل اصلی از دست دادن دندان به شمار می رود.

در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، پلاک با گذشت زمان تبدیل به ماده ی سختی به نام جرم در خط لثه (پایه) شده و موجب می گردد بافت لثه، قرمز، متورم و در هنگام مسواک زدن خونریزی نماید. در این حالت فرد مبتلا به بیماری مقدماتی لثه یا پریودنتال به نام ژنژیویت شده است. در صورت عدم درمان و پیگیری ، این عارضه پیشرفت کرده و به بیماری پریودنتیتیس تبدیل می شود. در این بیماری، عفونت باکتریایی بافت لثه و استخوان های نگه دارنده ی دندان ها را درگیر می سازد.

 

صفحه اصلی سایت

منبع: http://www.voylesfamilydental.com/common-oral-health-issues/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.