سیگار و سلامت دهان و دندان

 

خلاصه:

سیگار کشیدن باعث ایجاد مشکلات دهانی در فرد می شود. از جمله ی این موارد عبارتند از: بوی بد دهان ، تغییر رنگ دندان ها، التهاب دهانه غدد بزاقی در سقف دهان، افزایش تولید پلاک و جرم بر روی دندان ها، افزایش تحلیل استخوان در فک …

سیگار کشیدن باعث ایجاد مشکلات دهانی در فرد می شود. از جمله ی این موارد عبارتند از:

-بوی بد دهان

-تغییر رنگ دندان ها

-التهاب دهانه غدد بزاقی در سقف دهان

-افزایش تولید پلاک و جرم بر روی دندان ها

-افزایش تحلیل استخوان در فک

-افزایش احتمال ابتلا به لکوپلاکیا و تکه های سفید در داخل دهان

-افزایش خطر بیماری های لثه و احتمال از دست دادن دندان ها

-تاخیر در پروسه ی بهبود اختلالات و زخم های دهانی، یا زخم های ناشی از جراحی در دهان و دندان

-کاهش میزان احتمال موفقیت آمیز بودن کاشت دندان

-بالا رفتن ریسک ابتلا به سرطان دهان

 

چگونه سیگار منجر به بیماری های لثه می شود؟

سیگار، قلیان و سایر محصولات توتون و تنباکو می توانند با تاثیر بر روی اتصال بین استخوان و بافت نرم منجر به بروز بیماری های لثه شوند. به نظر می رسد که استعمال دخانیات با عملکرد طبیعی سلول های بافت لثه تداخل پیدا می کند. این تداخل باعث می شود که افراد سیگاری بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت هایی مانند بیماری های پریودنتال (periodontal)  قرار بگیرند. همچنین سیگار جریان خون لثه را با اختلال رو به رو می کند که همین امر موجب ایجاد تاخیر در بهبود زخم ها می شود.

 

آیا پیپ، قلیان و سیگار برگ می توانند منجر به ایجاد مشکلاتی در دهان و دندان شوند؟

شک نکنید. پیپ، سیگار، قلیان و سیگار برگ می توانند منجر به مشکلاتی در دهان و دندان شوند. استعمال دخانیات می تواند باعث از دست دادن دندان ها و استخوان آلوئول گردد. علاوه بر این مشکلات، استعمال دخانیات باعث بوی بد دهان، تغییر رنگ دندان ها، افزایش احتمال ابتلا به پریودنتال و سرطان گلو و دهان می شود.

 

آیا سایر کاربردهای توتون و تنباکو  بی خطر هستند؟

به هیچ عنوان. سایر روش های استفاده توتون و تنباکو (مانند جویدن) هم خطرات خود را به همراه دارند. توتون و تنباکو حاوی ۲۸ نوع ماده شیمیایی هستند که می توانند خطر ابتلا به سرطان های دهان، گلو و مری را افزایش دهند. از طرفی جویدن توتون و تنباکو میزان بیشتری نیکوتین را وارد بدن می کند که موجب می شود کنار گذاشتن آن سخت تر شود. میزان نیکوتین جذب شده از طریق جویدن تقریبا ۶۰ برابر بیشتر از میزان نیکوتین جذب شده از طریق کشیدن همان مقدار توتون و تنباکو است.

این روش های استعمال توتون و تنباکو می توانند منجر به تحریک بافت لثه شده و باعث می شوند که ریشه دندان ها بیشتر در معرض آلودگی ها قرار بگیرند و به همین دلیل احتمال پوسیدگی دندان ها بیشتر می شود. همچنین ریشه های دندان نسبت به سردی و گرمی حساس تر بوده و می توانند غذا خوردن را برای شما سخت کنند.

معمولا برای بهبود طعم و مزه تنباکو و توتون به آنها شکر اضافه می شود که همین شکر باعث افزایش احتمال پوسیدگی دندان ها (حدود چهار برابر بیشتر افرادی که از توتون و تنباکو استفاده نمی کنند) می شود.

گاهی مواقع شن و سنگ ریزه های موجود در توتون و تنباکو نیز می توانند به شکستن دندان ها ختم شوند.

 

از هم اکنون، عادت مصرف توتون و تنباکو را ترک کنید.

بدون در نظر گرفتن این موضوع که برای چه مدت زمانی دخانیات مصرف کرده اید، ترک این عادت بد می تواند تا حد زیادی در کاهش خطرات ناشی از آن موثر باشد. ۱۱ سال بعد از ترک سیگار، احتمال ابتلای فرد سیگاری به بیماری های لثه تقریبا با احتمال ابتلای افراد غیر سیگاری برابر است.

حتی به نظر می رسد که کاهش میزان مصرف سیگار نیز بتواند در سلامت دهان و دندان و همچنین سلامت عمومی شما کمک کند. خطر ابتلا به بیماری های لثه در افرادی که روزانه نیم پاکت سیگار می کشند نسبت به افراد غیر سیگاری تقریبا سه برابر است در حالی که این میزان برای افرادی که هر روز یک و نیم پاکت سیگار می کشند تا شش برابر افزایش پیدا می کند.

در یک پژوهش نشان داده شده است که اختلال لکوپلاکیای دهان در ۹۷ و نیم درصد افرادی که توتون و تنباکو را به روش های دیگری غیر از دود کردن مصرف کرده است و سپس آن را ترک کرده ، بعد از شش هفته بهبود پیدا می کند.

برخی از آمار های انجمن سرطان آمریکا علل دیگری را نیز برای ترک سیگار عنوان می کند:

-حدود نود درصد افرادی که به سرطان دهان، لب، گلو و زبان مبتلا هستند سیگار می کشند و یا توتون و تنباکو می جوند. میزان خطر ابتلا به این سرطان ها بستگی به میزان مصرف افراد و همچنین مدت زمان آن دارد. افراد سیگاری تا شش برابر بیشتر در معرض ابتلا به این گونه سرطان ها هستند.

-حدود ۳۷ درصد از افراد سیگاری مبتلا به سرطان که بعد از بهبود سرطان هنوز هم به عادت استعمال دخانیات خود ادامه می دهند دوباره به سرطان دچار می شوند. این در حالی است که این میزان برای افرادی که بعد از ابتلا سرطان اول، سیگار را ترک کرده اند تنها شش درصد است.

 

چگونه میتوان  دخانیات را ترک کرد؟

برای ترک دخانیات می توانید از دندانپزشک و یا پزشک خود کمک بگیرید. برخی دارو ها هستند که می توانند ترک عادت به نیکوتین را راحت تر کنند. برخی از این محصولات را می توانید بدون نسخه ی پزشک نیز تهیه کنید.

مطالعه مقالات و مراجعه به مراکز ترک سیگار نیز می تواند به شما کمک کند.

دارو های گیاهی، طب سوزنی و چندین متد مختلف دیگر نیز برای ترک عادت سیگار کشیدن وجود دارد.

 

صفحه اصلی سایت 

مشاهده دوره های دندانپزشکی

منبع : لینک

 


جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در راستای اعتلای سطح دانش و مهارت های عملی دندان پزشکان و دستیاران کنار دندانپزشک اقدام به برگزاری دوره های آموزشی ترمیمی و زیبایی – ایمپلنت های دندانی – ارتودنسی اندودانتیکس نوین – پروتزهای ثابت و متحرک – پریو دندانپزشکی اطفال – کراون لنت – جراحی دندان های نهفته و نیمه نهفته (عقل) – لیزر – دندانپزشکی دیجیتال و دستیار کنار دندان پزشک مقدماتی و تخصصی با اخذ مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نموده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.