درمان آفت دهان (قسمت دوم)

<بخش اول این مقاله>

آیا آفت های دهانی و تبخال یکی هستند؟

در بسیاری از مواقع تبخال با آفت اشتباه گرفته می شود، اما در واقع این دو یکی نیستند. تبخال که با نام  هرپس سیمپلکس نوع یک نیز شناخته می شود ، گروهی از تاول های پر از مایع بوده که بسیار هم دردناک می باشند. برخلاف آفت، تبخال ها توسط ویروس بوجود آمده و به شدت مسری هستند .علاوه بر این تبخال بیشتر بیرون دهان ظاهر می شود در حالی که آفت در درون دهان رخ می دهد.

نشانه های آفت های دهانی چیست؟

آفت ها معمولا در سطوح داخلی لب و گونه ها، زبان، سقف دهان و پایین لثه ها ظاهر می شوند. علایم آنها شامل:

-یک یا چند نقطه دردناک و قرمز رنگ که به تدریج تبدیل به زخم می شود، مرکز آنها سفید یا زرد بوده، کوچک هستند و زمانی که شروع به بهبود می کنند، به خاکستری رنگ متمایل می شوند.

علایم غیر شایع عبارتند از:

-تب، ناراحتی عمومی و یا ناآرامی (بی حالی)، تورم غدد لنفاوی

-درد معمولا بعد از هفت تا ده روز از بین رفته و حدود سه هفته طول می کشد که آفت کاملا بهبود یابد. آفت های بزرگتر نیز زمان بیشتری نسبت به اندازه ی کوچکتر آن طول می کشد تا التیام یابند.

 

درمان آفت دهان

اغلب اوقات آفت دهان بدون درمان خاصی برطرف می شود. سعی کنید به هنگام ظهور آفت در دهان خود، از خوردن غذاهای تند، ادویه دار و داغ بپرهیزید تا درد ناشی از آن بیشتر نشود . برای کاهش درد می توانید از داروهای مسکن استفاده کنید. درمان های دیگر شامل:

-دهان خود را با دهانشویه های مناسب و یا آب نمک (میزان کمی نمک) بشویید.

-مقداری آب اکسیژنه را با میزان برابر با خودش، آب ترکیب کرده، یک پنبه را آغشته به این محلول نمایید و روز زخم قرار دهید. سپس کمی هیدروکسید منیزیم ،شیر منیزیم بر روی آن ماساژ دهید و این کار را سه تا چهار بار در روز تکرار کنید.

-برای مدت یک دقیقه ترکیبی از شیر منیزیم و بندریل مایع را در دهان خود چرخانده و سپس آن را از دهان خارج سازید.

برای موارد مزمن و پیچیده، نیاز به مراجعه به پزشک و دندانپزشک و استفاده از داروهای خاص می باشد. در صورتی که آفت دهان طی یک یا دو هفته بهبود نیابد حتما به پزشک یا دندانپزشک مراجعه نمایید.

پیشگیری از آفت های دهان

همانطور که می دانید معمولا آفت ها چند بار درسال برای فرد پیش می آیند و روشی هم برای توقف کامل آن وجود ندارد، اما با رعایت موارد ذیل قادر خواهید بود تعداد دفعات پیش آمد آفت های دهانی را در طول سال کاهش دهید، این موارد شامل:

-پرهیز از مصرف غذاهایی که موجب ایجاد التهاب در دهان می شوند، مانند مرکبات و میوه های اسیدی (میوه های ترش)

-اجتناب از جویدن آدامس زمانی که این عمل موجب التهاب در دهان می شود.

-از یک مسواک نرم استفاده کنید و  سعی کنید هر روز جهت حفظ بهداشت دهان و دندان هایتان استفاده از نخ دندان را در برنامه ی خود داشته باشید.

 

صفحه اصلی سایت

منبع: https://www.webmd.com/oral-health/guide/canker-sores#1

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.