جراحی فلپ پریودنتال

جراحی فلپ پریودنتال

خلاصه:

نتایج مطالعات نشان داده است که این مواد طبیعی، که همچنین به عنوان سیتوکین شناخته شده اند (سیتو یعنی سلول و کین یعنی حرکت)، می توانند به میزان قابل توجهی فعالیت های ترمیمی را تحریک کنند. به عبارت دیگر، آنها به بافت های جدید و ویژه ای مبدل و باعث ترمیم بافت می شوند، به عنوان مثال، پروتئین هایی به نام آملوژنزیس که  به بازسازی بافت جدید پریودنتال کمک می کنند. این پروتئین ها در طول توسعه ی دندان ها و تشکیل لیگامان پریودنتال یعنی زمانی که دندان ها به تازگی در دهان ظاهر می شوند، ساخته می شوند.  این مواد برای…

 

جراحی فلپ پریودنتال(۲)

با بخش دوم مقاله ی جراحی فلپ لثه همراه ما باشید.

فاکتورهای رشد جهت کمک به بازسازی پریودنتال(لثه)

نتایج مطالعات نشان داده است که این مواد طبیعی، که همچنین به عنوان سیتوکین شناخته شده اند (سیتو یعنی سلول و کین یعنی حرکت)، می توانند به میزان قابل توجهی فعالیت های ترمیمی را تحریک کنند. به عبارت دیگر، آنها به بافت های جدید و ویژه ای مبدل و باعث ترمیم بافت می شوند، به عنوان مثال، پروتئین هایی به نام آملوژنزیس که  به بازسازی بافت جدید پریودنتال کمک می کنند. این پروتئین ها در طول توسعه ی دندان ها و تشکیل لیگامان پریودنتال یعنی زمانی که دندان ها به تازگی در دهان ظاهر می شوند، ساخته می شوند.  این مواد برای تحریک تشکیل لیگامان پریودنتال جدید به طور مستقیم بر روی سطح ریشه ی تحت درمان، مورد استفاده قرار می گیرد. عوامل رشد پلاکت یا PDGFs هم عوامل افزایش رشد بسیار قدرتمندی هستند که میتوان از آنها برای کمک به تحریک و بهبود زخم لثه استفاده شوند.

بهبود و ترمیم زخم
درک درستی از روند ترمیم زخم در دستیابی به نتایجی عالی در جراحی، بسیار لازم و ضروری است. در سال های اخیر، علوم پایه روند بهبود زخم را با درک دقیق عوامل سلولی و فاکتورهای رشد شفاف سازی کرده است. روند التهاب، پاسخ تکاملی عمومی بدن به آسیب ها و عفونت موجب می گردد تا سلول های بنیادی به سمت محل جراحت جذب شده و عوامل رشد را ترشح کنند ، یک گنجینه ی واقعی از مولکول های جادویی که موجب آغاز بهبود زخم و تحریک آن می شود. توانایی جداسازی این مواد، نقش آنها را مشخص کرده و  با استفاده از سنتز یا دستکاری ، متخصصان جراحی پریودنتال و دیگر متخصصان جراحی می توانند به تسریع بهبود زخم و همچنین بازسازی بافت کمک کنند. به عنوان یک نتیجه ، ترمیم امری اتفاقی نیست و نتایج کاملا  قابل پیش بینی هستند.

جراحی فلپ پریودنتال

مدیریت استخوان و پیوند

استخوان در واقع پایه ی اساسی ساختمانی است که دندان را در وضعیت سالمی محافظت کرده و نگه می دارد. چنان چه استخوان تحلیل رفته باشد، میتوان با تغییر شکل مکانیکی آن و یا با تکنیک پیوند ، بازسازی بخش از بین رفته را تحریک کرد. در واقع، این کار معمولا با ترکیبی از هر دو روش انجام می شود:

– تغییر شکل مکانیکی استخوان که با نام  استئوپلاستی نیز شناخته می شود استئو بمعنای استخوان و پلاستی یعنی تغییر شکل، این روش در واقع نوعی هنر است که فرم دهی مجدد استخوانی را شامل می شود که بر اثر روند بیماری تغییر شکل یافته است. با روش استئوپلاستی ،استخوان به صورت عادی تری فرم دهی شده و این عمل این امکان را فراهم می کند تا استخوان به شکل طبیعی ترمیم شود.

-پیوند استخوان، به قرار دادن استخوان یا استخوان جایگزین در محل نقص ایجاد شده توسط روند بیماری گفته می شود، این بخش مانند یک داربست عمل کرده و بدن با استفاده از آن به تولید استخوان جدید می پردازد.

بازسازی هدایت  شده ی بافت
یکی از روش های ابتکاری ،بازسازی هدایت شده ی بافت است که به طور موثری از رشد سلول های بافت لثه با نگه داشتن آنها جلوگیری کرده و بازسازی لیگامان پریودنتال جدید از طریق هدایت رشد سلول را امکان پذیر می نماید. بنابراین به این تکنیک بازسازی هدایت شده ی بافتی گفته می شود. در این تکنیک با قرار دادن غشاء بطور مستقیم در اطراف دندان در سطح استخوان از رشد سلول در بخشهایی که نمی خواهیم جلوگیری می کنیم. این فناوری پیشرفته باعث می شود غشاها در محلی که قرار داده شده اند دقیقا تا زمان مورد نیاز برای ترمیم باقی مانده و سپس حل شوند، به طوری که نیازی به خارج کردن آن از محل مورد نظر نیست.
بازسازی اتصال لیگامان پریودنتال جدید به سطح ریشه که تحت تاثیر بیماری پریودنتال قرار گرفته است یکی دیگر از چالش های پیش رو است. همیشه یک مسابقه بین سلولهای به وجود آورنده ی اتصال پریودنتال جدید که از پایه به سمت بالا از محل جراحی پریودنتال رشد می کنند و سلول های بافت لثه ی جدید که به سمت پایین سطح ریشه رشد می کنند، وجود دارد. بر اساس مطالعات ، این مشکل در حال حاضر میتواند با هدایت سلول ها در جای مناسب برطرف شود.

جراحی فلپ پریودنتال

انسداد فلپ

جراحی فلپ با بستن فلپ که همچون بستن درب یک پاکت نامه است، به پایان می رسد. فلپ های لثه در برابر سطح ریشه و تا حد ممکن دور از فاصله ی بین دندانها ایجاد می شوند. هنگامی که از غشاءها استفاده می شود، آنها باید تا حد ممکن بطور کامل پوشیده شوند. فلپها معمولا در برابر دندان با بخیه نگه داشته می شوند ،با این حال، مواد و تکنیک های بسیاری برای این کار وجود دارد. با استفاده از فشاری ملایم لخته ی خون در آن محل تشکیل شده و همراه با بخیه سبب نگهداری فلپ در موقعیت اولیه و ثبات آن تا زمانی که ترمیم کامل می شود. گاهی یک پانسمان پلاستیکی قابل شکل گیری بکار می رود که می تواند سرتا سر فلپ را در بر گرفته و از آن محفاظت نماید.

تخصص و تجربه
یک متخصص  پریودنتیست که تکنیک های جراحی پریودنتال را آموزش دیده  و یا یک دندانپزشک عمومی که آموزشهای پیشرفته ی جراحی لثه را گذرانده است، می توانند این جراحی را انجام می دهد. اکثر تکنیک ها با بی حسی موضعی و با استفاده از اپی نفرینکه بی حسی را در طول جراحی تضمین می نماید با حداقل خونریزی انجام می شود. با این حال، گاهی  داروهای ضد استرس و یا داروهای آرام بخش خوراکی یا آرام بخش های داخل وریدی بطوری که بیمار بیدار باشد، اما در یک حالت آرامش بیشتری قرار گیرد را بکار می برند. در حقیقت ،نوآوری مورد استفاده در جراحی فلپ حاصل سال ها تحقیق پریودنتال، دانش جراحان لثه ، آموزش، تجربه ، زمان و چگونگی استفاده از آنها است.

جراحی فلپ پریودنتال

 

منبع: لینک

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.