جراحی افزایش طول تاج دندان

جراحی افزایش طول تاج دندان

جراحی افزایش طول تاج دندان

معرفی مختصر افزایش طول تاج دندان

افزایش طول تاج دندان برای نمایان کردن بخش بیشتری از دندان و به دلایل متعدد دیگری نیز انجام می شود. از بین بردن ظاهر لثه ای و همچنین اطمینان از اینکه پرکردگی و روکش ها پشتیبانی کافی دارند، از علل انجام این جراحی می باشد. برای اطمینان از اینکه تاج دندان بلندتر به نظر می رسد، بافت لثه و استخوان برداشته می شوند. این جراحی نسبتا رایج است.

 

افزایش طول تاج دندان : چرا باید این جراحی انجام شود؟

اگر دندان در خط لثه شکسته شود، افزایش طول تاج دندان قسمت بیشتری از تاج را نمایان می کند. بنابراین به جای این که دندان را از لثه خارج کنند و ایمپلنت  را جایگزین آن نمایند، با استفاده از جراحی افزایش طول تاج، روکش روی دندان جایگذاری می شود. اگر در زیر پرکردگی ، دندان دچار پوسیدگی شده باشد ، دندانپزشک ،جراحی افزایش طول تاج را بکار خواهد برد تا دندان را برای بیمار ثابت نماید.

همانطور که ممکن است شما بدانید، برخی از افراد بافت لثه اضافی دارند. این مورد معمولا برای دندان های بالایی ایجاد می شود. به طور معمول نمایان شدن قسمت بیشتری از هرکدام از دندان ها، باعث می شود که لثه ها کوچکتر به نظر رسیده و در نتیجه لبخند لثه ای از بین برود.

 

مواردی که بیمار حتما باید قبل از جراحی آنها را رعایت نماید:

دندان ها، قبل از عمل افزایش طول تاج دندان  باید به طور کامل تمیز شوند. بیمار باید به یک پریودنتیست یا متخصص لثه نیز مراجعه کرده و عکس برداری با اشعه ایکس را انجام دهید. متخصص لثه پس از بررسی سوابق پزشکی بیمار، زمان جراحی را تعیین می کند.

 

این جراحی چگونه انجام می شود؟

اغلب جراحی های افزایش طول تاج دندان به بی حسی های موضعی نیاز دارند. انتظار می رود که اگر این عمل برای چند دندان انجام شود، صرف زمان بیشتری نیز لازم است. همچنین اگر علاوه بر لثه، نیاز باشد که استخوان برداشته شود، مطمئنا جراحی بیشتر طول خواهد کشید. در جراحی افزایش طول تاج دندان به دلیل تغییر شکل لثه ها ، دندان های مجاور نیز تحت تأثیر قرار می گیرند. بیشتر اوقات، دندانپزشک سعی می کند تا جایی که امکان دارد شکل لثه ها را به طور تدریجی تغییر دهد. معمولا اگر روکش های موقت دارید، دندانپزشک آنها را قبل از تغییر شکل لثه ها برداشته و پس از پایان جراحی دوباره در جای خود قرار می دهد.

در شروع جراحی، پریودنتیست لثه را برش داده و از دندان جدا می نماید. زمانی که استخوان و ریشه ی دندان نمایان شدند، دندانپزشک تصمیم خواهد گرفت که آیا نیازی به برداشتن قسمتی از استخوان هست یا خیر. اگر برداشتن تنها قسمت کمی از بافت لثه کافی باشد، دندانپزشک ممکن است از روکش های موقت برای دندان بیمار استفاده کند. پس از شستشوی ناحیه ی موردنظر با محلول استریل حاوی نمک، لثه ها بخیه خواهند شد. در برخی مواقع ممکن است دندانپزشک محل جراحی را پانسمان کند.

برای اکثر افراد، حدودا سه ماه طول می کشد تا دهان بهبود یابد. هنگامی که محل موردنظر برای انجام فرآیندهای دیگر آماده شد، دندانپزشک روکش موقت دوم را برای ثابت کردن دندانی که بلندتر شده است می سازد. اگر لثه ها در طول دوران بهبود همچنان کوچک شوند، دندانپزشک قبل از ساختن روکش دائمی زمان بیشتری را صبر خواهد نمود.

 

 بعد از جراحی چه اقداماتی باید انجام شود؟

به منظورکاهش تورم پس از عمل، لازم است که تا دو روز بعد از جراحی از یخ استفاده کنید. همچنین نیاز دارید تا از دهانشویه استفاده کرده و غذاهای نرم مصرف کنید. ممکن است لازم باشد از مسکن ها برای تسکین درد نیز در این دوران استفاده کنید. پس از هفت الی ده روز، باید دوباره به پریودنتیست مراجعه کرده تا بخیه ها را بکشد. ممکن است پریودنتیست برای اطمینان از اینکه همه چیز به خوبی پیش رفته است از شما بخواهد که چهار تا شش هفته ی دیگر دوباره به مطب مراجعه کنید.

همانطور که انتظار می رود، لازم است که بعد از جراحی نیز بهداشت دهان خود را رعایت کنید. می توانید دندان های کنار بخیه ها را مسواک بزنید، اما از مسواک زدن لثه ها جدا خودداری کنید. اگر می خواهید ذرات غذا را از بین دندان ها دربیاورید، بهتر است از واترجت های دندانی یا خلال دندان استفاده کنید.

 

احتمال خطر بیماری

همانند دیگر جراحی ها ، در جراحی افزایش طول تاج دندان نیز امکان خونریزی در آن قسمت برای بیمار برای مدتی وجود خواهد داشت.ئهمچنین ممکن است جراحی افزایش طول تاج دندان در بیمار موجب بروز عفونت شود. از آنجایی که بافت ریشه در طول عمل جراحی در معرض هوا قرار می گیرد، امکان دارد دندان ها نسبت به دماهای سرد و داغ حساس تر شوند. در اغلب موارد این حساسیت خود به خود یا بعد از نصب روکش دائم از بین می رود.

در صورت عدم توقف خونریزی یا درد شدید، حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اگر که احساس می کنید آن قسمت دچار عفونت، تجمع چرک یا تورم شدید شده، باید فورا با دندانپزشک خود تماس بگیرید. همچنین باید مراقب ورم غدد لنفاوی در فک پایینی و گردن خود باشید. به علاوه، اگر پانسمان شل شد یا افتاد، این موضوع را حتما با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

اگر جراحی افزایش طول تاج فقط برای یک دندان انجام شده باشد، ممکن است این دندان نسبت به دندان های کناری یلندتر به نظر برسد. به علاوه ممکن است احساس کنید که این دندان لق شده و احتمال دارد از جای خود خارج شود. متأسفانه اگر دندانی که جراحی افزایش طول تاج روی آن صورت گرفته  از جای خود خارج شود، جایگذاری دوباره آن بسیار دشوار خواهد بود.

 

صفحه اصلی سایت

منبع: لینک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.