ترس کودک از دندانپزشک

 

آیا کودک شما از دندانپزشک می ترسد؟ آیا مراجعه به دندانپزشک مبدل به یک عذاب غیر قابل تحمل شده است؟  نوبت بعد که قرار است با فرزند خود به دندانپزشک بروید، حتما راهکارهای ذیل را جهت غلبه بر ترس کودک خود از دندانپزشک بکار ببرید.

از کودکی شروع کنید

هر چه در سن پایین تر،کودک به دندانپزشک مراجعه کند، انعطاف پذیری او نیز افزایش می یابد. اگر از زمان رشد اولین دندان های شیری ،معاینات و مراجعات هر شش ماه یک بار را جدی بگیرید، در سال های بعد با مشکلات کمتری رو به رو خواهید شد.

همه چیز را راحت و آرام نگه دارید

در زمان آماده شدن جهت مراجعه به دندانپزشکی، جزئیات زیادی را در اختیار کودک قرار ندهید. جزئیات بیشتر به معنی سوالات بیشتر از سوی کودک است که توضیح هر کدام از آنها موجب می گردد تا اضطراب او افزایش پیدا کند.به هنگام صحبت در مورد دندانپزشکی نگرش مثبت خود را حفظ نمایید اما امید واهی به او ندهید. به فرزند خود نگویید که همه چیز آنجا عالی است. به هر حال در طول درمان ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که در آن صورت کودک برای همیشه اعتمادش را نسبت به شما و دندانپزشک از دست خواهد داد.

مواظب کلماتی که بکار می برید، باشید

از کلماتی مانند درد، آمپول و خون جدا بپرهیزید. اجازه دهید کادر درمان از توضیحات و واژگان خود برای آشنایی با کودک استفاده کنند. شما می توانید از کلمات زیبا استفاده کنید. برای مثال می توانید به کودک بگویید که قرار است دندانپزشک به دنبال تکه های قند در دهانش بگردد و آنها را تمیز کند. یا می توانید به او بگویید که قرار است دندانپزشک لبخند او را ببیند و دندانهایش را بشمارد.

معاینه بازی کنید

قبل از مراجعه به مطب دندانپزشک با کودک خود معاینه بازی کنید. همی آن چیزی که نیاز دارید یک مسواک و آیینه است. شما دندانپزشک شوید و او بیمار! صدای دریل کردن یا صداهای خشن دیگر از خود درنیاورید و حتی اشاره ای هم به آنها نداشته باشید چرا که ممکن است کودک ترسیده و از آمدن به مطب خودداری کند. مسواک را نزدیک دهان او ببرید و دندانهایش را با آهنگ زیبا بخوانید. می توانید با استفاده از یک آیینه کوچک نحوه انجام معاینه را برای وی تصویرسازی کنید. این کار را می توانید با استفاده از اسباب بازی هم انجام دهید.

برای از بین بردن ترس کودک او را به مطب دندانپزشکی بزرگسالان نبرید!؟

بعضی از والدین جهت غلبه بر ترس کودک از دندانپزشک او را با خود به مطب دندانپزشکی بزرگسالان می برند. این کار کاملا نادرست است.

خود را برای گریه های وحشتناک کودکتان آماده کنید!

کاملا طبیعی است که فرزند شما در مطب گریه کند و تمایلی به معاینه شدن توسط یک غریبه هم نداشته باشد. مطمئن باشید که این اولین تجربه ی دندانپزشک و دستیاران وی از یک کودک نیست. آنها دقیقا در همین کار متخصص هستند. بنابراین نیازی نیست نگران باشید و یا کودک خود را مورد سرزنش قرار دهید. اجازه دهید کادر درمان شما را هدایت کنند. برخی ممکن است از شما بخواهند با فاصله از صندلی معاینه بایستید و دست کودک را در دستان خود نگه دارید.

به هیچ عنوان رشوه ندهید.

برای غلبه بر ترس کودک از دندانپزشک به فرزند خود نگویید: «اگر گریه نکنی، بعد از معاینه به تو شکلات می دهم.» کودک از خود می پرسد مگر قرار است چه اتفاقی بیفتد که ممکن است گریه کنم؟ این جملات موجب می گردند که نگرانی او افزایش یابد. از طرف دیگر، دادن شکلات به کودک کاملا با گفته های شما در مورد سلامت و بهداشت دهان و دندان ، تناقض دارد.بهتر است به جای آن بعد از اتمام معاینه، او را به خاطر رفتار خوب و شجاعتش مورد تشویق و تحسین قرار دهید. برای هر بار رفتار خود می توانید به او برچسب بدهید و پس از چند برچسب به او جایزه ای بدهید.

روی اهمیت بهداشت دهان و دندان او تاکید کنید.

به کودک خود آموزش بدهید که بهداشت دهان و دندان از اهمیت بالایی برخوردار است. به او بگویید که معاینه توسط دندانپزشک یک ضرورت است نه یک انتخاب و برای وی کاملا توضیح دهید که دندانپزشک به قوی ماندن دندان ها برای خوردن غذا کمک می کند.

منبع : لینک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.