ترس از دندانپزشکی – چگونه آن را کنترل کنیم؟

 

 

بسیاری از افراد از مراجعه به دندانپزشکی ترس داشته و عواملی موجب می گردد تا از مراجعه به دندانپزشک جهت انجام معاینه و حتی ترمیم پوسیدگی نیز خودداری کنند. ترس از مراجعه به دندانپزشک که با سلامت فرد ارتباط مستقیم داشته و به ویژه که اقدامات مرتبط با آن تحت بیحسی و بدون درد انجام می گیرد نیز اساسا منطقی نیست. اما این مورد در برخی افراد به اندازه ای شدید است که  از درمان سرباز می زنند. از جمله عواملی که موجب می گردد تا فرد از مراجعه به دندانپزشکی ترس داشته باشد عبارتند از:

صدای مته

حتی اگر تا به حال دچار پوسیدگی دندان نشده باشید، احتمالا صدای مته ی دندانپزشکی به گوشتان خورده است. برای برخی افراد این صدا به حدی نفرت انگیز است که با روشن شدن دستگاه و قبل از اینکه حتی دندان های آنها را لمس کند، از ترس به خود می لرزند.

داشتن تجربه بد دندان پزشکی در کودکی

اغلب افراد به دلیل داشتن همین تجربه های تلخ از مراجعه به دندانپزشک خودداری می کنند. به یاد داشته باشید که در نگاه کودکان چیزهای ناشناخته بسیار ترسناک تر از آن چیزی است که در واقع وجود دارند .علاوه بر این پیشرفت های حاصل شده در علم دندانپزشکی موجب گردیده تا تغییرات بسیار زیادی در روش های درمانی از کودکی شما تا به الان رخ داده باشد.

جرمگیری دندان

اگر تنها یک دلیل برای نفرت از دندان پزشکی وجود داشته باشد، همین است. خراشیدن دندان با ابزار فلزی برای پاک سازی جرم ها، باعث وارد آمدن شوک به بدن بیمار و نفرت فرد برای مراجعه ی مجدد وی به دندانپزشکی می شود.

تزریق بی حسی دندان

ترس از بیحسی به چند دسته تقسیم بندی می شود:

ترس از درد ناشی از تزریق

با اینکه درد ناشی از تزریق بسیار خفیف است ولی با این وجود برخی از افراد از همین مقدار کم درد هم هراس دارند.

ترس از آسیب دیدن توسط سوزن

بسیاری از افراد از تصور این که دست دندان پزشک بلرزد و دهان یا صورت آنها آسیب ببیند دچار ترس از دندان پزشکی می شوند.

ترس از ابتلا به بیماری هایی همچون ایدز و هپاتیت

باید از این افراد پرسید پس پروتکل های ضدعفونی و کنترل انتقال بیماری در کلینیک های دندان پزشکی برای چیست؟ دندان پزشکان تمام موارد ضروری برای جلوگیری از انتقال احتمالی بیماری را کاملا رعایت می کنند.

ترس از بی حس بودن

برخی از افراد از بیحس شدن صورتشان نفرت دارند.

ترس از عوارض جانبی بیحسی

بعضی از افراد به بیحسی یا مواد مورد استفاده در آن دچار حساسیت هستند. برخی هم با تزریق بیحسی دچار تپش قلب می شوند.

کشیدن دندان

برای دندان پزشک این راحت ترین کار ممکن است. برخی از افراد با این کار مشکلی ندارند و برخی دیگر حتی از فکر به آن و خونریزی محل زخم نیز عاجزند و به شدت از آن هراس دارند!

خجالت

ترس از دندانپزشکی و عدم مراجعه در بسیاری از افراد به دلیل خجالت از بوی بد دهانشان یا شرایط دندان های آنها است.

ترس از نشان دادن ترس

بسیاری از بیماران از این می ترسند که در مطب دندانپزشک به گریه بیفتند و یا دچار حمله عصبی شوند و از خود در نظر دیگران تصویر یک ترسو بسازند. به هر حال، ترس از یک احتمال نباید مانع از مراجعه شما برای درمان شود.

نداشتن هر گونه کنترل

دهان شما باز است، ابزارهای دندانپزشکی در حال کار هستند و شما نیز هیچ راهی برای کنترل بر اوضاع ندارید.

تهوع و یا خفگی

یکی از دیگر دلایل ترس از دندانپزشکی می تواند به دلیل نگرانی در مورد پریدن تکه های کوچک مواد پر کننده داخل گلو و احساس تهوع در بیمار باشد. مطمئن باشید چنین مواردی نادر است و با پیشرفت مواد پرکننده و ابزارها مشکلی پیش نمی آید.

صداهای مربوط به ابزارهای دندانپزشکی در مطب

علاوه بر صدای مته، صداهای دیگری نیز در مطب دندانپزشکی به گوش می خورد که ممکن است ترس شما را تحریک نماید. برای مثال ممکن از شانس بد بیمار قبلی صداهای ترسناکی ناشی از اضطراب از خود دربیاورد که شما را نیز به این حالت دچار کند. در این صورت بهتر است تا شروع نوبت خودتان، بیرون از مطب بمانید.

بوی مطب دندان پزشکی

ترس از دندانپزشکی در برخی افراد به دلیل بوی متفاوت آن است. این بو ترکیبی از مواد مختلف موجود در مطب است، اما بیشترین بو از روغن میخک منتشر می شود. اگر از بوی میخک خوشتان نمی آید احتمالا از بودن در مطب دندانپزشکی نیز لذت نمی برید.

 

 

منبع: لینک

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.