بیوفیدبک

 

بیوفیدبک و درمان سر دردهای میگرنی : 

 

بیوفیدبک
بیوفیدبک

خلاصه:

بیوفیدبک یک متد درمانی برای کودکان یا هر فرد بیماری است که در جستجوی یک روش کنترل طولانی مدت برای سردرد، بدون نیاز به دارو می باشد.متخصصان، متد درمانی بیوفیدبک را جهت درمان سردردهای میگرنی توصیه می کنند تا به بیمار کمک کنند بین درمان های پزشکی، روش های جایگزین و تغییر در سبک زندگی به تعادل برسند. در روش بیوفیدبک، بیمار نقش مهمی در رسیدن به سلامت جسمی خود ایفا می نماید. در ۳۵ سال گذشته، نتایج مطالعات حاکی از این امر بوده اند که …

 

بیوفیدبک و درمان سر دردهای میگرنی

بیوفیدبک یک متد درمانی برای کودکان یا هر فرد بیماری است که در جستجوی یک روش کنترل طولانی مدت برای سردرد ،بدون نیاز به دارو می باشد.متخصصان، متد درمانی بیوفیدبک را جهت درمان سردردهای میگرنی توصیه می کنند تا به بیمار کمک کنند بین درمان های پزشکی، روش های جایگزین و تغییر در سبک زندگی به تعادل برسند. در روش بیوفیدبک، بیمار نقش مهمی در رسیدن به سلامت جسمی خود ایفا می نماید.

در ۳۵ سال گذشته، نتایج مطالعات حاکی از این امر بوده اند که بیوفیدبک یک ابزار درمانی مطلوب بشمار می رود و برای درمان بسیاری از اختلالات همچون سردرد، فشار خون بالا، بیماری رینود،اسپاسم عضلات، اضطراب مزمن، اختلال در عملکرد عصبی- عضلانی،بیماری صرع، بی خوابی، آسم و غیره بسیار مفید و موثر واقع می شود.

بیوفیدبک جهت درمان میگرن به عنوان یک روش درمانی علمی و غیردارویی به اثبات رسیده و افرادی که با میگرن دست و پنجه نرم می کنند برای کنترل علائم سردرد و کاهش تعداد دفعات بروز سردردهای خود از آن استفاده می کنند. این روش یک مهارت اکتسابی است که می تواند برخی واکنش های بدن را در مقابل درد تغییر داده و آن را کاهش دهد و یا از بین ببرد.

در متد درمانی بیوفیدبک ،چگونگی کنترل عملکردهای بدن به بیمار آموزش داده می شود، عملکردهایی مانند ضربان قلب، فشار خون و تنش های عضلانی که تصور می شود خارج از کنترل هستند.پژوهش های بسیاری در این زمینه نشان داده که با تمرین روزانه میتوان کنترل این عملکردها و چگونگی استفاده موثر از آنها را به بیماران آموزش داد. در حقیقت نتایج این تحقیقات حاکی از آین امر هستند که حدود ۸۵ درصد بزرگسالان و ۹۰ درصد کودکان که تکنینک های دما و الکترومیوگرافیک (ENG) را در بیوفیدبک یاد می گیرند، در شدت، مدت و دفعات سردرد کاهش قابل توجهی را تجربه خواهند کرد.

 

روش درمانی بیوفیدبک چگونه می تواند به بهبود میگرن در بیماران کمک کند؟

درجه حرارت بدن و تنش های عضلانی تحت تاثیر استرس و فشار قرار می گیرند. در فرآیند آموزش بیوفیدبک،چگونگی انجام این فرایندهای غیرارادی و پاسخ آنها به استرس نیز توضیحاتی به بیماران ارائه می شود. با دنبال کردن این واکنش ها میتوان واکنش بدن را نسبت به استرس کنترل کرده یا حتی آن را تغییر داد. مخصوصا بیمارانی که نمی توانند کاهش تنش عضلانی یا گرمای دست خود را تشخیص دهند ، سردردهای کمتر و خفیف تری خواهند داشت.

وقتی که بیمار سعی می کند واکنش بدنش را تحت تاثیر قرار دهد، ابزار مختلفی واکنش بدن را کنترل می کنند از جمله تنش های عضلانی یا دمای پوست. با کمی تلاش و تمرین کافی و با کمک متخصصان حرفه ای ،فرد کم کم حواس فیزیولوژیکی و نشانه های بدن را آموخته و پس از آن قادر خواهند بود که از ابزارها استفاده کند.وقتی که بیمار به این جایگاه رسید، می تواند این تکنیک را در هر زمان و یا مکانی بکار ببرد.

 

تاثیر درمانی بیوفیدبک بر میگرن

وقتی که بیمار این شیوه ی درمانی را پذیرفته و قادر است این روش را  به صورت منظم مورد استفاده قرار دهد، نتایج ملموس خواهند شد. بیماران در بعضی موارد به میزان ۴۵ تا ۶۰ درصد کاهش سردردهای میگرنی و تنشی را تجربه کرده اندکه این میزان تاثیر برابر با اثربخشی برخی از داروها می باشد. مطلوب ترین شرایط درمان برای بیماران مبتلا به میگرن زمانی است که روش بیوفیدبک با مصرف دارو ترکیب شود.

 

منبع : لینک

دیدگاه ها غیرفعال است