ام اس- بیماری مالتیپل اسکلروزیس

ام اس

خلاصه:

مالتیپل اسکلروزیس یا ام اس، یک بیماری مربوط به سیستم عصبی مرکزی( CNS) است که مردان و زنان را تحت تاثیر قرار می دهد.معمولا ام اس، افراد بزرگسال را درگیر می کند و در بین زنان نسبت به مردان از شیوع بالاتری برخوردار است. بیماری مالتیپل اسکلروزیس در عرض های جغرافیایی بالاتر نیز شایع تر است.عوامل خطری که ممکن است …

 

مالتیپل اسکلروزیس یا ام اس، یک بیماری مربوط به سیستم عصبی مرکزی( CNS) است که مردان و زنان را تحت تاثیر قرار می دهد.معمولا ام اس، افراد بزرگسال را درگیر می کند و در بین زنان نسبت به مردان از شیوع بالاتری برخوردار است. بیماری مالتیپل اسکلروزیس در عرض های جغرافیایی بالاتر نیز شایع تر است.

عوامل خطری که ممکن است موجب گسترش ام اس در افراد شود عبارتند از:

-کمبود ویتامین D

استعمال دخانیات

ویروس اپشتین- بار

از علل ابتلا به بیماری مالتیپل اسکلروزیس میتوان به التهاب بافت ها و جراحات وارده بر مغز ، نخاع و اعصاب چشمی نیز اشاره نمود.این جراحات میتوانند موجب سفت شدن بخشی از بافت آسیب دیده شوند که به آن پلاک می گویند.

غلاف(پوشش) میلین آسیب دیده، سیگنال های عصبی را تحت تاثیر قرار می دهد.در پلاک ها ،غلاف میلین ها که وظیفه ی حافظت از آن را در سلول های عصبی مغز  بر عهده دارد ، تخریب شده و بر انتقال درست پیام های عصبی تاثیر گذاشته چرا که در بیماری ام اس ، بدن به سلول های عصبی مرکزی حمله کرده و باعث از بین رفتن پوشش میلین می شود و این نوعی بیماری خودایمنی است.

علائم بیماری ام اس

در حقیقت علائم این بیماری به محل بروز پلاک ها  و بخش های آسیب دیده ی سیستم عصبی مرکزی بستگی دارد. مالتیپل اسکلروزیس می تواند نشانه های مختلفی را دربرگیرد همچون:

۱)دشواری در راه رفتن

از رایج ترین علائم ام اس، دشواری در راه رفتن در افراد مبتلا به این بیماری است. برخی از مشکلات مربوط به پیاده روی در نیمی از مبتلایان به ام اس با پیشرفت بیماری نیز افزایش می یابد.

۲)بی حسی و یا سوزن سوزن شدن دست ها و یا پاها

این مورد از نشانه های شایع بیماری ام اس در مراحل اولیه ی آن بشمار نمی رود.معمولا بی حسی و یا سوزن سوزن شدن دست ها و یا پاها را بعنوان ابتلا به بیماری ام اس در نظر نمی گیرند.

از جمله علائم شایع دیگر این بیماری در مراحل اولیه عبارتند از:

-احساس ضعف در بازوها و یا پاها

-عدم تعادل

-عدم هماهنگی در فرد

-لرزش

-دشواری در ساخت کلمات و تکلم

-مشکلات بینایی

مشکلات روده و مثانه

بسیاری از این علائم ممکن است زنگ خطری برای ابتلا به دیگر بیماری های مربوط به سیستم عصبی برای فرد باشد. این نشانه ها به مرور زمان تغییر کرده و می توانند کاهش و یا افزایش یابند.

خستگی مفرط و کاهش انرژی در فرد از دیگر مواردی است که افراد مبتلا به ام اس همیشه از آن شکایت دارند.

عموما، علائم یا حملات طی چندین روز گسترش یافته و ممکن است رفع آن و بهبودی بیمار حدود دو هفته طول بکشد. اکثر حملات در مبتلایان به بیماری ام اس خفیف بوده ، هر چند ممکن است برای برخی شدید باشد و موجب ناتوانی آنها در انجام بعضی امور گردد.

شدت و فرکانس بیماری مالتیپل اسکلروزیس در طول زمان متفاوت است. علائم حملات این بیماری با گذر زمان بطور کامل از بین نمی رود. برخی از افراد ممکن است دچار حمله نشوند و برخی دیگر ممکن است متوجه شوند که علائم در آنها در حال بدتر شدن هستند.

درمان دارویی در بیماران مبتلا به ام اس ممکن است علائم و حملات را درمان کند و تعداد حملات در فرد را نیز کاهش دهد همچنین می تواند سرعت پیشرفت بیماری را کم کند.

و به صورت خلاصه میتوان گفت:

-بیماری ام اس یا مالتیپل اسکلروزیس نوعی بیماری مربوط به سیستم عصبی مرکزی (CNS) می باشد.

-علائم این بیماری در هر فرد متفاوت است و  به مرور ممکن است برخی از آنها کاهش و یا افزایش یابد.

-مصرف داروها ، سرعت گسترش بیماری را در فرد کاهش می دهند و در بهبودی فرد کاملا تاثیرگذار هستند.

از اهداف مهمی که متخصصین معالج آن را دنبال می کنند این است که خدماتی را به بیمار جهت درک هر چه بیشتر بیماری ام اس و مدیریت آن، ارائه دهند و او را در این مسیر یاری کنند.

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.