بیماری لثه :عوامل خطر و علایم بیماری های لثه کدام اند؟

علایم بیماری لثه

بیماری لثه یک بیماری خاموش است و این بدین معناست که ممکن است علایم این بیماری تا وقتی که به مراحل پیشرفته نرسد خود را نشان نمی دهد.

نشانه های هشدار دهنده ی بیماری لثه عبارتند از:

-قرمزی ، تورم ، حساس شدن لثه ها و سایر دردهای داخل دهان

-خونریزی در حین مسواک زدن یا نخ کشیدن دندانها و یا در هنگام خوردن غذاهای سفت

-وجود چرک بین لثه ها و دندان

-تحلیل و از بین رفتن لثه ها که سبب می شود دندانها نسبت به قبل بلندتر به چشم بیایند.

-زخم هایی در داخل دهان

-بوی بد در دهان

-تغییر در نحوه قرار گرفتن دندانها بر روی یکدیگر(هنگام گاز زدن غذا)

آزمون ارزیابی خطر ابتلا به بیماریهای لثه در سایت آکادمی پریودنتولوژی آمریکا می تواند به شما کمک کند تا از میزان خطر خود برای ابتلا به بیماری لثه یا وجود این بیماری در دهانتان آگاه شوید و بتوانید به موقع اقداماتی را انجام دهید.

تعداد زیادی از افراد از ابتلا به این عفونت جدی که در صورت عدم درمان و پیگیری می تواند منجر به از دست رفتن دندانها شود،  کاملا بی خبر هستند.

دلیل اصلی بیماری لثه ، پلاک های دندانی است اما عوامل دیگری نیز وجود دارد که سلامت لثه ها را به شدت تحت تاثیر خود قرار می دهند ، از جمله:

سن

نتایج تحقیقات حاکی از این امر هستند که بالاترین درصد مبتلایان به بیماری لثه در بین افراد مسن است. به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای آمریکا ،بیش از ۷۰ درصد از افراد آمریکایی۶۵ساله و مسن تر به بیماری پریودنتیت مبتلا هستند.

استعمال دخانیات و استفاده از تنباکو

استفاده از تنباکو با بسیاری از بیماری های خطرناک مانند سرطان ، بیماری های قلبی- ریوی  و سایر مشکلات سلامتی در ارتباط است. همچنین مصرف کنندگان تنباکو در معرض ریسک بالایی جهت ابتلا به بیماریهای مربوط به لثه هستند. تحقیقات نشان می دهد استفاده از تنباکو یکی از مهمترین و قابل توجه ترین عوامل خطر برای ابتلا به بیماری لثه و پیشرفت این بیماری محسوب می گردد.

ژنتیک

مطالعات نشان می دهند برخی از افراد از نظر ژنتیکی مستعد بیماری های لثه هستند ، با وجود رعایت دائم بهداشت دهان و دندان و مراقبت های منظم، این افراد ممکن است بیشتر به بیماریهای مربوط به لثه نیز مبتلا شوند.

قبل از بروز هر گونه علایم بیماری لثه، شناسایی این افراد توسط یک آزمایش ژنتیکی امکان پذیر است و با شناسایی به موقع و انجام متدهای درمانی پیش از موعد می توان از دندانهای آنها برای تمام طول عمرشان محافظت نمود.

استرس

استرس با بسیاری از بیماری های جدی مانند فشار خون بالا ، سرطان و سایر مشکلات سلامتی در ارتباط می باشند. استرس یک عامل خطر برای بیماری های لثه است. نتایج تحقیقات حاکی از این امر هستند که استرس می تواند موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن جهت مقابله با عفونت ها از جمله بیماریهای لثه نیز می شود.

داروها

برخی از داروها مانند داروهای پیشگیری از بارداری ،  ضد افسردگی و بعضی از داروهای قلبی می تواند سلامت دهان و دندان ها را تحت تاثیر قرار دهد.جهت کسب اطلاعات بیشتر با پزشک و یا داروساز خود صحبت کنید. 

سوء تغذیه و چاقی

رژیم غذایی که فاقد مواد مغذی و سالم باشد ،می تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف  کرده و مقابله با عفونت را دشوار سازد. از آهمانطور که می دانید بیماری لثه با یک عفونت شروع می شود، تغذیه ناسالم و فقیر می تواند وضعیت لثه ها را وخیم تر کند. به علاوه تحقیقات نشان داده است چاقی نیز موجب افزایش خطر ابتلا به  بیماری لثه می شود.

پیشگیری از بیماریهای لثه

در واقع ،درمان بستگی به شدت بیماری لثه دارد. در مراحل اولیه میتوان با یک جرم گیری کامل و تمیز کردن سطح دندان باعث از بین رفتن بیماری شد اما در مراحل پیشرفته تر درمان شامل کورتاژ و یا جراحی لثه می باشد.

در جراحی لثه، دندانپزشک بعد از بی حسی لثه به آرامی لثه را برش داده ، آن را کنار میزند و سپس اقدام به برداشتن بافتهای بیمار و تمیز و صاف نمودن سطح ریشه دندان می نماید. در ضمن شکل لثه و  همچنین استخوان متصل به آن راتصحیح می کند. در پایان عمل ، بافت لثه به جای خود برگردانده شده و بخیه می شود و روی آن با خمیری که پک جراحی نامیده می شود بمنظور محافظت بیشتر به مدت حداکثر یک هفته بر روی ناحیه عمل گذاشته شده می شود.

 

صفحه اصلی سایت

منبع : لینک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.