گروه های آموزشی

» مجله سلامتی - پزشکی » ۱۶ نشانه کمبود ویتامین D در بدن تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۲۶ - ۱۷:۲۱
 71 بازدید

۱۶ نشانه کمبود ویتامین D در بدن

ویتامین D خلاصه: میزان ضعف در عضلات می تواند از خفیف تا شدید باشد. علائم مربوط به بافت ها و عضلات قادرند برای مدت طولانی پنهان و خاموش باقی بمانند. زمانی که ضعف عضلات کمی طولانی تر شود ، دیگر علائم وابسته به آن ممکن است دچار اوضاع وخیم تری شوند‌ . کمبود ویتامین D […]

ویتامین D

ویتامین D

خلاصه:

میزان ضعف در عضلات می تواند از خفیف تا شدید باشد. علائم مربوط به بافت ها و عضلات قادرند برای مدت طولانی پنهان و خاموش باقی بمانند. زمانی که ضعف عضلات کمی طولانی تر شود ، دیگر علائم وابسته به آن ممکن است دچار اوضاع وخیم تری شوند‌ . کمبود ویتامین D ، سیستم ایمنی بدن را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. در سلول های دستگاه ایمنی،تعداد زیادی دریافت کننده ی ویتامین D یافت شده است. کمبود ویتامین D می تواند …

 

۱۶ نشانه کمبود ویتامین D در بدن

در اینجا به بررسی برخی علائم مرتبط با کمبود ویتامین D می پردازیم:

۱.احساس درد و ضعف در عضلات

میزان ضعف در عضلات می تواند از خفیف تا شدید باشد. علائم مربوط به بافت ها و عضلات قادرند برای مدت طولانی پنهان و خاموش باقی بمانند. زمانی که ضعف عضلات کمی طولانی تر شود ، دیگر علائم وابسته به آن ممکن است دچار اوضاع وخیم تری شوند‌ .

۲.ضعف سیستم ایمنی بدن

کمبود ویتامین D ، سیستم ایمنی بدن را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. در سلول های دستگاه ایمنی،تعداد زیادی دریافت کننده ی ویتامین D یافت شده است.

۳.فشار خون بالا

کمبود ویتامین D میتواند موجب ابتلای فرد به فشار خون بالا گردد. بدن ، پپتیدی را تولید می کند که موجب بالا رفتن فشار خون از محدوده ی شریانی و احتباس آب می گردد. ویتامین D همانند یک اقدام کننده ی متقابل عمل کرده و تاثیر این عکس العمل را کاهش داده و فشار خون را به حالت طبیعی و نرمال برمی گرداند.

۴.احساس افسردگی

کمبود ویتامین D  در بدن باعث افسردگی و احساس غم و اندوه در فرد می شود.

۵.مشکلات گوارشی

برخی شرایط گوارشی خاص می توانند در اثر تغییر در جذب ویتامین D ایجاد شوند. افرادی که از بیماری های خاصی همچون سلیاس و دیگر بیماری های التهابی رنج می برند ، در معرض خطر کمبود ویتامین دی قرار دارند. بنابراین، ویتامین دی با برخی از مشکلات گوارشی شناخته شده ارتباط پیدا می کند.

۶.تعریق بیش از حد

هر چند عجیب ولی در واقع حقیقت دارد. افرادی که از کمبود ویتامین دی رنج می برند نسبت به اشخاص عادی بیشتر عرق می کنند. متخصصان علت دقیق این عرق کردن و ارتباط تعریق بیش از حد و کمبود ویتامین دی را نمی دانند.

۷.مشکلات قلبی

ارتباط مهمی بین کمبود ویتامین D و بیماری های مرتبط با قلب وجود دارد. متخصصین علم پزشکی اذعان دارند که علت این امر این است که با کمبود ویتامین دی ، غلظت کلسیم در عروق بالا رفته و خطر سکته یا حملات قلبی در فرد افزایش می یابد.

۸.بیماری های لثه

کمبود ویتامین دی با بیماری های لثه در ارتباط است. متخصصان چندین بار این ارتباط را به اثبات رسانده اند. کمبود ویتامین دی می تواند موجب خونریزی، التهاب و قرمزی لثه شود. در نتیجه، تمامی این علائم ، نشان دهنده ی کمبود ویتامین دی هستند.

۹.ابتلای مکرر به آنفولانزا

اگر دچار کمبود ویتامین دی هستید در برابر انواع عفونت  و آلرژی ، آسیب پذیر خواهید شد. علت این امر آن است که ویتامین دی ، نقش مهمی را در کاهش التهاب و تنظیم عملکرد سیستم ایمنی بدن ایفا می نماید.

۱۰.خواب آلودگی در طول روز

بسیاری از مطالعات وجود ارتباط بین ویتامین دی و احساس خواب آلودگی در طول روز را نشان داده اند. کمبود ویتامین دی همچنین می تواند موجب بروز دیگر اختلالات خواب نیز شود.

 

۱۱.چاقی

وزن بر تولید ویتامین دی در بدن تاثیری ندارد اما سطوح بالای چربی بدن ، سطح ویتامین دی را در خون کاهش می دهد.

۱۲.پوست تیره

اگر رنگ پوست تیره باشد ، ویتامین دی به سختی از طریق نور آفتاب جذب بدن می شود و همین یکی از نشانه های کمبود ویتامین دی در بدن بشمار می رود.

۱۳.عرق کردن سر

عمومی ترین نشانه ی کمبود ویتامین دی در بدن، عرق کردن سر می باشد.

  1. اگر سن شما ۵۰ سال یا بیشتر است

وقتی سن انسان بالا می رود ، پوست ویتامین دی را زیاد نگه نمی دارد. کلیه ها در ارتباط با تبدیل ویتامین دی به فرم کاربردی و قابل استفاده ی آن برای بدن، کمتر موثر و کارآمد واقع می شوند.

  1. اختلال در تفکر

کمبود ویتامین دی ، تمرکز فرد را مختل کرده و این می تواند مشکلات شدیدتری را برای فرد به بار آورد. در مواجهه با این مساله، شخص قادر نخواهد بود که به درستی و وضوح فکر کرده و وقتی بدن از کمبود ویتامین دی رنج می برد ،شما درخواهید یافت که باور چیزی برایتان بسیار مشکل است .

  1. خستگی مفرط و مداوم

وقتی که شما با وجود استراحت کافی باز هم احساس خستگی دارید، بدانید که از کمبود ویتامین دی رنج می برید.

بنابراین، میزان کافی ویتامین دی در بدن ، سطح انرژی آن را بالا برده و عملکرد عضلات را بهبود می بخشد.

حالا به فهرست برخی از منابع مهم ویتامین دی نگاهی می اندازیم:

اصلی ترین و معمول ترین منابع این ماده ی غذایی اساسی وجود دارند و نیاز است تا روزانه بدن انسان به مقدار کافی ویتامین دی را دریافت کند. از جمله منابع ویتامین دی عبارتند از:

۱.نور آفتاب

۲.آب پرتقال

۳.شیر غنی شده با پایه ی گیاهی

 

منبع: لینک


برچسب ها : , , , , , , ,
دسته بندی : مجله سلامتی - پزشکی
ارسال دیدگاه

X
بستن صفحه