یبوست

کمک های اولیه در درمان یبوست نوزادان

یبوست نوزادان

خلاصه:

یبوست می تواند به  مشکلی جدی در نوزادان تازه متولد شده تبدیل گردد.اگر درمان این مشکل در نوزادان به صورت جدی پیگیری نشود، می تواند موجب انسداد روده شده و حتی ممکن است به جراحی نیاز شود.همچنین یبوست در نوزادان می تواند نشانه ی مشکل جدی تری باشد.به همین دلیل این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که در مورد چگونگی تشخیص یبوست در نوزادان…

یبوست می تواند به  مشکلی جدی در نوزادان تازه متولد شده تبدیل گردد.اگر درمان این مشکل در نوزادان به صورت جدی پیگیری نشود، می تواند موجب انسداد روده شده و حتی ممکن است به جراحی نیاز شود.همچنین یبوست در نوزادان می تواند نشانه ی مشکل جدی تری باشد.به همین دلیل این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که در مورد چگونگی تشخیص یبوست در نوزادان اطلاعات کافی داشته و بتوانید آن را درمان کنید.خوشبختانه، روش های بسیار زیادی وجود دارد که می توانید از آنها جهت کاهش ابتلا به یبوست در نوزادتان بهره مند شوید.

تشخیص علائم

۱) به دنبال یافتن علائمی از درد در نوزاد خود به هنگام دفع مدفوع باشید.

چنانچه نوزاد شما هنگام دفع مدفوع نشانه هایی از درد را از خود نشان می دهد،این می تواند نشانه ی یبوست باشد.دقت نمایید که نوزادتان هنگام دفع ،احساس درد در چهره اش دارد ،پشتش را قوس میدهد یا خم می کند یا گریه می کند.
اگر چه به این موضوع توجه داشته باشید که اکثر نوزادان به هنگام دفع زور می زنند چرا که عضلات ناحیه ی شکمی آنها به طور کامل رشد نکرده است . اگر نوزاد تناه برای چند دقیقه کوتاه زور میزند و سپس یک مدفوع طبیعی دفع می کند،همه چیز مرتب است!

۲) به فواصل زمانی دفع در نوزادتان دقت نمایید.

یکی از علائم یبوست در نوزادان ، مدفوع نکردن به مدت طولانی است. اگر نگران هستید،سعی کنید به یاد بیاورید که نوزادتان آخرین بار چه زمانی مدفوع کرده است.
اگر نگران این موضوع هستید که نوزادتان یبوست شده است، فواصل زمانی دفع نوزاد را با دقت یادداشت نمایید.
چنانچه بین زمان های دفع نوزاد چند روزی فاصله شده است، موضوعی غیر عادی نیست. به طور معمول اگر نوزاد شما پس از پنج روز دفع نداشته،می تواند جای نگرانی باشد و باید هر چه سریع تر با پزشک کودکان خود تماس بگیرید و او را در جریان قرار دهید.
در صورتی که سن نوزاد کمتر از دو هفته سن است،اگر بیش از دو یا سه روز است که دفعی نداشته باید با پزشک تماس بگیرید.

۳) نشانه هایی را در مدفوع نوزادتان بررسی کنید.

اگر نوزادتان مدفوع می کند هم ممکن است که از یبوست رنج ببرد.به نشانه های زیر در مدفوع نوزادتان دقت نمایید تا بهتر و سریع تر بتوانید یبوست او را تشخیص دهید.
-مدفوع کوچک و پشکل مانند
-مدفوع تیره رنگ ،سیاه یا خاکستری
-مدفوع خشک با رطوبت بسیار کم یا بدون رطوبت

۴) به دنبال نشانه ای از وجود خون در مدفوع یا پوشک نوزاد خود باشید.

ممکن است نوزاد شما در هنگام زور زدن برای دفع، دچار پارگی خفیف در دیواره ی حساس روده شده باشد.

چگونه یبوست را در کودکان درمان کنیم؟

۱)عامل یبوست در نوزادان غالبا کمبود مایعات در تارهای عصبی- گوارشی است.

شیردهی(توسط مادر یا با شیر خشک) را بیشتر از قبل نمایید.( هر دو ساعت)

۲) از شیاف گلیسیرین برای نوزاد خود استفاده کنید.

اگر عادات غذایی موثر واقع نمی شوند،می توانید از شیاف گلیسیرین نیز  استفاده کنید.این شیاف به آرامی در مقعد نوزادتان قرار گرفته و مدفوع او را روان می کند. اگر چه این شیاف ها تنها جهت مصارف خاصی هستند بنابراین بدون مشورت با پزشک از شیاف ها استفاده نکنید.

۳)سعی کنید نوزادتان را ماساژ دهید.

سعی کنید شکم نوزادتان را در محل نزدیک به ناف به صورت دایره ای ماساژ دهید.این عمل ممکن است به نوزادتان آرامش داده و عمل دفع را در او بهبود دهد.می توانید حرکت دادن پاها به صورت دوچرخه سواری را هم امتحان کنید.

 

۴)نوزادتان را حمام آب گرم کنید.

این اقدام ممکن است کمک کند که نوزاد به اندازه ی کافی آرامش یافته و دفع داشته باشد. همچنین می توانید یک حوله گرم روی شکم او قرار دهید.

۵) با پزشک خود ملاقات کنید.

اگر هیچکدام از روش های درمانی نتوانستند به بهبود یبوست در نوزادتان کمک کند،بهتر است هر چه سریع تر پزشک کودک خود را ملاقات کنید.یبوست می تواند منجر به انسداد روده شده که در واقع خود آن ،یک مشکل جدی پزشکی است.یبوست در نوزادان می تواند نشانه ای از مشکلات جدی پزشکی دیگری هم باشد.پزشک نوزاد شما آزمایشات کامل را انجام خواهد داد و بهترین متد درمانی را تجویز خواهد کرد.

۶)در شرایط اضطراری با فوریت های پزشکی ۱۱۵ تماس بگیرید.

یبوست نوزاد در شرایط خاصی می تواند به یک مشکل جدی تبدیل شود. دفع خون از مقعد و استفراغ می توانند نشانه های انسداد روده باشند که شرایطی فوق العاده حیاتی هستند.
اگر نوزادتان با شرایط ذیل دچار یبوست شده است بهتر است هر چه سریعتر به اورژانس مراجعه کنید.این نشانه ها عبارتند

-خواب بیش از حد یا کج خلقی

-ورم یا باد کردن شکم
کم اشتهایی
کم شدن ادرار

 

منبع: لینک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.