پیشگیری از بیماری پریودنتال( لثه)

پیشگیری از بیماری پریودنتال( لثه)

بیماری های پریودنتال به عنوان بیماری لثه ای

بیماری پریودنتال( لثه)، عارضه ای رایج در بین بزرگسالان است که در صورت عدم درمان آن، مشکلات عدیده ای را برای فرد به همراه خواهد داشت. بهتر است این بیماری در همان مراحل اولیه مورد معالجه قرار بگیرد تا وقت و هزینه ی کمتری به افراد تحمیل گردد. بیماری های پریودنتال به عنوان بیماری لثه ای نیز شناخته می شوند و موجب عفونت لثه ها و استخوان های حمایتی دندان ها نیز می شوند. این بیماری اغلب در مراحل اولیه با درد کم و یا بدون درد است و تقریبا به صورت خاموش پیش می رود. اما در صورت عدم درمان، شرایط وخیم خواهد شد. معمولا در این مواقع دندان ها لق شده و یا می افتند .بیماری پریودنتال در اثر پلاک و باکتری های تجمیع یافته در محل دندان ها و لثه ایجاد می شود.

وقتی غذایی را صرف می کنید و یا نوشیدنی می نوشید، شکر ( گلوکز) موجود در غذا با باکتری های موجود در دهان شما ترکیب شده و موجب تشکیل پلاک روی دندان ها می شوند. باکتری های موجود در پلاک دندان موجب عفونت و تورم در لثه می گردند. اگر پلاک با استفاده از مسواک و نخ دندان از روی دندان ها پاک نشود، در نهایت سخت شده و تبدیل به جرم( تارتار) می شوند. جرم های دندانی تنها با جرم گیری تخصصی و در مطب توسط دندانپزشک متخصص، از روی دندان ها قابل پاکسازی هستند.

جرم ها همان پلاک های سخت شده هستند و هر چه مقدار این پلاک ها در دهان افزایش یابد، باکتری های بیشتری در فضای بین دندان ها و پاکت های ( کیسه ) لثه تجمع می یابند و در نهایت به نابودی استخوان لثه منتهی می گردد.

 

برخی علائم هشدار دهنده و خطرناک مرتبط با بیماری پریودنتال عبارتند از:

-لثه ها به راحتی دچار خونریزی می شوند، قرمز ، متورم و حساس هستند.

-لثه ها به تدریج از روی دندان ها تحلیل می روند.

– احساس دائمی بوی بد در دهان و تنفس

-فساد و پوسیدگی دندان ها و لثه

-لق شدگی و یا افتادن دندان ها

-تغییر در جویدن غذا

-تغییر در فیت شدن دندان ها در فک بالا و پایین

بخاطر داشته باشید که ممکن است نشانه های احتمالی بیماری پریودنتال، گاهی اوقات بدون درد باشد. این دلیل دیگری است که بیماری پریودنتال را جدی بگیرید و به محض تشخیص، پیگیر درمان این عارضه باشید .

 

محققان دریافته اند، بیماری پریودنتال پیشرفته که افراد بسیاری را درگیر خود ساخته است می تواند به دیگر بیماری ها و مشکلات سلامتی ارتباط یابد، از جمله:

-دیابت

-بیماری های قلبی

-سکته مغزی

جهت جلوگیری از ایجاد پاک یا جرم روی دندان ها باید اقدامات ذیل را انجام داد:

-روزی دو بار دندان های خود را مسواک بزنید و روزانه یکبار و پس از صرف شام از نخ دندان استفاده کنید.

-به توصیه های ویژه ی دندانپزشک خود جهت ممانعت از تشکیل پلاک و جرم روی دندان ها عمل کنید.

-از محصولات بهداشتی دهان و دندان که دارای تاییدیه ی ADA هستند استفاده کنید. این تاییدیه به شما اطمینان می دهد که محصول مصرفی شما کاملا ایمن و موثر است .

حساس شدن دندان ها می تواند از جمله نشانه های خطرناک ابتلا به بیماری لثه باشد. این موضوع بسیار حائز اهمیت است که بطور منظم دندان ها توسط دندانپزشک مورد معاینه قرار گیرد. انجام منظم معاینات پریودنتال می تواند در صورت تشخیص هر گونه مشکلی، در درمان سریع و راحت آن بسیار کمک کننده باشد. همچنین در طول این معاینات، رنگ و فرم لثه ها مورد بررسی قرار می گیرند. فضای بین لثه ها و دندان توسط پروب سنجیده می شود. اندازه ی پاکت ها باید سه میلیمتر و یا کمتر باشد و این نشان دهنده ی سلامت لثه و دندان ها می باشد. در صورت عمیق تر شدن این پاکت ها ،می تواند زنگ خطر ابتلا به بیماری پریودنتال برای فرد به صدا در آمده باشد. دندانپزشک شما همچنین ممکن است معاینات بیشتری را جهت بررسی سلامت استخوان های پیرامونی دندان ها نیز انجام دهد.

اگر سوالی در مورد حفظ سلامت لثه ها برایتان پیش آمده، می توانید آن را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

بیماری پریودنتال را جدی بگیرید و همواره تلاش کنید تا دندان ها و لثه هایی سالم داشته باشید.لبخند زیبا با مراقبت همیشگی از آنها میسر خواهد بود .

 

 

صفحه اصلی سایت

منبع: لینک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.