مولتیپل اسکلروز یا MS

مولتیپل اسکلروز

مولتیپل اسکلروز یا MS یک بیماری طولانی مدت است که می تواند مغز، نخاع و اعصاب چشم شما را تحت تاثیر قرار دهد. ام اس می تواند مشکلاتی را در بینایی، تعادل، کنترل عضلات و دیگر عملکرد های بدن ایجاد کند.

اثرات اغلب در هر کسی که به این بیماری مبتلاست، متفاوت است. برخی از افراد علائم خفیف دارند و به درمان نیاز ندارند. دیگران با رفتن به اطراف و انجام کارهای روزانه مشکل دارند.

MS زمانی اتفاق می افتدکه سیستم ایمنی بدن شما به یک ماده دارای چربی به نام میلین حمله کند، که اطراف فیبرهای عصبی شما را می پوشاند و از آنها محافظت میکنند. بدون این روکش بیرونی، اعصاب شما آسیب خواهند دید و ممکن است بافت اسکار شکل بگیرد.

آسیب به این معنی است که مغز شما نمی تواند سیگنال ها را از طریق بدنتان به درستی ارسال کند. اعصاب شما نیز آنچنان که باید کار نمی کنند زیرا باید به شما کمک کنند حرکت و احساس کنید. در نتیجه، ممکن است علائم زیر را داشته باشید:

مشکل در راه رفتن

احساس خستگی

ضعف عضلانی یا اسپاسم

دوبینی یا تاری دید

بی حسی و گزگز

مشکلات جنسی

کنترل ضعیف مثانه یا روده

درد

افسردگی

مشکلات تمرکز یا یادآوری

علائم رایج MS

این شایع ترین تغییرات در ذهن و بدن فرد مبتلا به MS است. در نظر داشته باشید که شدت علائم بسیار متفاوت است و بسیاری از افراد سالها را تنها با علائم خفیف که می آیند و می روند، می گذرانند.

احساسات غیر معمول: افراد مبتلا به MS اغلب می گویند احساس سوزن و سوزن شدن دارند. آنها ممکن است همچنین بیخوابی، خارش، سوزش، گلودرد و یا درد شدید داشته باشند. حدود نیمی از افراد مبتلا به MS علائم ناراحت کننده ای دارند. خوشبختانه می توان آنها را مدیریت یا درمان کرد.

مشکلات مثانه: حدودا ۸  نفر از ۱۰ نفر دارای مشکلات مثانه هستند که می تواند درمان شود. ممکن است مجبور باشید بیشتر ادرار کنید، حتی نیاز داشته باشید در شب هم به دستشویی بروید، یا با تخلیه مثانه به طور کامل مشکل داشته باشید. مشکلات روده، به ویژه یبوست، نیز رایج هستند.

مشکل در راه رفتن: MS می تواند باعث ضعف عضلانی یا اسپاسم شود، که باعث می شود راه رفتن سخت تر شود. مشکلات تعادل، بی حسی انگشتان و خستگی نیز می تواند راه رفتن را دشوارتر کند.

سرگیجه: ممکن است احساس سرگیجه یا سبکی داشته باشید. شما معمولا سرگیجه نخواهید داشت یا احساس اینکه اتاق در حال چرخش است.

خستگی: حدود ۸ نفر از هر ۱۰ نفر احساس خستگی می کنند. اغلب بعد از ظهر اتفاق می افتد و باعث عضلات ضعیف، فکر کردن  به صورت کند یا خواب آلودگی می شود. این معمولا به مقدار کاری که انجام می دهید مربوط نیست. بعضی از افراد مبتلا به MS می گویند حتی بعد از خواب خوب می توانند احساس خستگی کنند.

اسپاسم عضلانی: معمولا عضلات پا را تحت تاثیر قرار می دهند. برای حدود ۴۰٪  از افراد آنها علائم اولیه MS هستند. در MS پیشرونده، اسپاسم عضلانی حدود ۶ نفر از هر ۱۰ نفر تاثیر می گذارد. شما ممکن است سفتی ملایم یا اسپاسم عضلانی شدید و دردناک را احساس کنید.

مشکلات جنسی: این شامل خشکی واژن در زنان و مشکلات نعوظ در مردان است.

مشکلات گفتاری: گاهی اوقات MS ممکن است موجب می شود افراد به مدت طولانی در بین کلمات متوقف شوند و گفتار ناخوشایند یا تو دماغی دارند. بعضی افراد همچنین مشکلات بلع را در مراحل پیشرفته MS مشاهده می کنند.

مشکلات ذهنی: حدود نیمی از افراد مبتلا به MS دچار مشکل در تمرکز هستند که می آید و می رود. در اکثر موارد، این به معنی کند شدن روند تفکر، توجه ضعیف یا حافظه کم است. به ندرت، افراد می توانند مشکلات شدید داشته باشند که کارهای روزانه را سخت می کند. MS معمولا عقل و توانایی شما را در خواندن و درک گفتگو تغییر نمی دهد.

لرزش: حدود نیمی از افراد مبتلا به MS دارای لرزش هستند. آنها می توانند جزئی باشند یا انجام فعالیت های روزمره را سخت کنند.

مشکلات بینایی مشکلات چشم شما یکی از اولین علائم است. آنها معمولا تنها یک چشم را تحت تاثیر قرار می دهند و خود به خود از بین می روند. دید شما ممکن است تار، خاکستری ، یا نقطه تاریک در مرکز داشته باشد. شما ممکن است ناگهان درد چشم و از دست دادن موقت آن را تجربه کنید.

به ندرت، افراد مبتلا به MS ممکن است مشکلات تنفسی یا تشنج داشته باشند.

اولین علائم اغلب بین ۲۰ تا ۴۰ سالگی شروع می شوند. بیشتر افراد مبتلا به MS دارای حمله هستند، که به عنوان عود نیز گفته می شود، زمانی که وضعیت به طور قابل توجهی بدتر می شود. معمولا با گذشت زمان علائم بهبود می یابند.در افراد دیگر، بیماری در طول زمان همچنان بدتر می شود.

در سال های اخیر، دانشمندان بسیاری از درمان های جدید را پیدا کرده اند که اغلب می توانند به پیشگیری از عود و پیشگیری از بیماری کمک کنند.

علائم MS  به چند دسته تقسیم می شوند؟

پزشکان علائم را به سه دسته تقسیم می کنند: ابتدایی، ثانویه و سوم.

علائم اولیه از آسیب به غلاف محافظ (میلین) اطراف اعصاب در ستون فقرات یا مغز شما ایجاد می شود. آسیب باعث ایجاد زخم می شود، که انتقال سیگنال ها بین مغز و بدن سخت می شود.

این روند می تواند به مشکلات مثانه یا روده، از دست دادن تعادل، بی حسی، فلج، سوزن شدن، لرزش، مشکلات بینایی یا ضعف منجر شود.

داروها، فیزیوتراپی و درمان های دیگر می توانند بسیاری از این مشکلات را کنترل کنند.

علائم ثانویه به مشکلات اصلی MS منجر می شود. به عنوان مثال، عدم توانایی خالی کردن مثانه شما ممکن است منجر به عفونت مثانه شود.

پزشکان می توانند علائم ثانویه را درمان کنند، اما هدف اجتناب از آنها با درمان علائم اولیه است.

علائم سوم شامل مشکلات اجتماعی، روانی و شغلی مربوط به زندگی با MS است. به عنوان مثال، اگر MS برای شما راه رفتن یا رانندگی سخت کند، ممکن است نتوانید کار خود را به خوبی انجام دهید.

از آنجا که MS خیلی متنوع است بهتر است که خودتان را با افراد دیگری که MS دارند مقایسه نکنید. تجربه شما احتمالا متفاوت است. اکثر مردم یاد می گیرند که علائم خود را مدیریت کنند و بتوانند زندگی کامل و فعالی را دنبال کنند.

انواع مختلف مولتیپل اسکلروز چیست؟

به هر طریقی، هر فرد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس با بیماری متفاوتی زندگی می کند. اگرچه آسیب عصبی همیشه بخشی از بیماری است، اما الگو برای هر فردی منحصر به فرد است.

پزشکان انواع کمی از MS  وخیم را شناسایی کرده اند. این دسته بندی ها مهم هستند، زیرا به پیش بینی شدت بیماری و چگونگی درمان مناسب کمک خواهد بود.

Relapsing-Remitting یا (عودکننده-بهبود یابنده) مولتیپل اسکلروزیس

اکثر افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس حدود ۸۵٪  این نوع را دارند. آنها معمولا اولین نشانه های بیماری خود را در اوایل دهه بیست دارند. پس از آن، هر از چندی حملات علائم (به اصطلاح عود) دارند، و به دنبال آن ها هفته ها، ماه ها یا سال های بهبودی (به نام تجویز) دارند.

اعصاب که تحت تاثیر قرار می گیرند، میزان شدت حملات ، میزان بهبودی و زمان بین عودها، همه از فردی با فرد دیگر متفاوت است.در نهایت، اکثر افراد مبتلا به این نوع MS ، به یک مرحله ثانویه پیشرفته MS منتقل می شوند.

مولتیپل اسکلروز پیشرونده اولیه

در مولتیپل اسکلروز پیشرفته اولیه، بیماری به تدریج در طول زمان بدتر می شود. هیچ نوع حملات مشخصی از علائم وجود ندارد و بهبودی به ندرت اتفاق می افتد یا اصلا وجود ندارد. علاوه بر این، درمان های MS در این نوع MS کار نمی کند. حدود ۱۰٪ از افراد مبتلا به MS دارای این نوع هستند.

چند چیز آن را با دیگر انواع MS متفاوت می کند:

افراد مبتلا به MS پیشرونده اولیه معمولا در سالخوردگی به متوسط چهل​​ سال تشخیص داده میشوند.

این تعداد تقریبا در مردان و زنان برابر است. در سایر انواع بیماری، زنان سه برابر بیشتر از مردان مبتلا می شوند.

این نوع ام اس معمولا زودتر منجر به ناتوانی نسبت به شایع ترین نوع، MS relapsing-remitting می شود.

مولتیپل اسکلروز پیشرونده ثانویه

پس از گذراندن دوره درمان MS بهبود یابنده – عود کننده بعد از گذشت یک مدت طولانی ، بسیاری از افراد مبتلا به MS پیشرونده ثانویه می شوند. در این نوع، علائم شروع به پیشرفت مداوم بدون عود یا بهبود می کنند. (به این ترتیب، این همانند MS پیشرونده اولیه است.) این تغییر معمولا بین ۱۰ تا ۲۰ سال پس از اینکه در شما MS  عود کننده – بهبود یابنده تشخیص داده شد، اتفاق می افتد.

مشخص نیست چرا بیماری تغییر می کند. اما دانشمندان در مورد این فرآیند چند نکته را می دانند:

هر چقدر فرد دارای سن بیشتری باشد وقتی اولین بار تشخیص داده می شود، زمان کوتاهتری دارد تا بیماری تبدیل به  ثانویه پیشرونده شود.

افرادی که به طور کامل از عود بهبود نمی یابند، عموما زودتر به MS پیشرونده ثانویه دچار می شوند تا افرادی که بهبود می یابند.

روند آسیب عصبی ادامه می یابد. پس از تبدیل یک نوع از ام اس به دیگری، التهاب کمتر و کاهش شدید فعالیت اعصاب وجود دارد.

درمان MS ثانویه پیشرونده دشوار است، و کنترل بیماری روز به روز سخت تر می شود. علائم در هر فردی به میزان متفاوتی بدتر می شود. درمان ها به طور میانگین ​​خوب عمل می کنند، اما اکثر مردم  در کارایی  بدن شان دچار مشکل می شوند.

مولتیپل اسکلروزیس عودکننده پیشرونده

این نوع از مولتیپل اسکلروز ، نادرترین شکل است. عود و حملات به دفعات رخ می دهد. اما نشانه ها همچنان ادامه دارد و بین عودها بدتر می شوند.

این نوع به اندازه ای نادر است که پزشکان در مورد آن به خوبی نمی دانند. احتمالا حدود ۵٪ از افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس این فرم را دارند. به طرق مختلف، به نظر می رسد مشابه MS پیشرونده اولیه است.

علل MS چیست؟

پزشکان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث MS می شود، اما موارد زیادی وجود دارد که به نظر می رسد احتمال بیماری را بیشتر می کند. افراد مبتلا به ژن های خاص ممکن است شانس بیشتری برای ابتلا به آن داشته باشند. سیگار کشیدن ممکن است ریسک را افزایش دهد.

بعضی از افراد ممکن است پس از عفونت ویروسی مثل ویروس اپشتاین بار یا ویروس هپروسیک انسانی شش، که باعث توقف عمل سیستم ایمنی بدنشان به طور طبیعی می شود، ممکن است دچار MS شوند. عفونت ممکن است باعث بیماری یا عود شود. دانشمندان پیوند بین ویروس ها و MS را بررسی می کنند، اما هنوز پاسخ واضحی ندارند.

برخی مطالعات نشان می دهد که ویتامین D که می توانید از نور خورشید دریافت کنید، سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند و از MS محافظت می کند. بعضی از افراد که احتمال بیشتری برای گرفتن این بیماری دارند وقتی به مناطق آفتابی تر نقل مکان کردند،  به نظر می رسد خطر ابتلا به این بیماری در آن ها کاهش یافته است.

تشخیص بیماری

مولتیپل اسکلروز

تشخیص MS می تواند دشوار باشد، چرا که علائم آن می تواند همانند سایر اختلالات عصبی باشد. اگر دکتر شما فکر می کند که شما آن را دارید، او از شما میخواهد که به دیدن متخصص مغز و اعصاب بروید. او از شما در مورد پیشینه پزشکی تان سوال خواهد کرد و شما را برای نشانه های کلیدی آسیب عصبی در مغز، نخاع و اعصاب چشم تان بررسی می کند.

یک آزمایش وجود ندارد که بتواند اثبات کند شما MS دارید. دکتر شما از چندین مورد برای بررسی شما استفاده خواهد کرد. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آزمایش خون برای کنار گذاشتن  بیماری هایی که باعث علائم مشابه ام اس می شوند مانند بیماری لایم و ایدز

چک کردن تعادل، هماهنگی، بینایی و سایر عملکردهایتان برای دیدن اینکه اعصاب شما چگونه کار می کنند.

تستی که تصاویر دقیق ساختارها در بدن شما را نشان می دهد که MRI نامیده می شود را انجام می دهد تا مایعی که مغز و نخاع شما را تحت فشار قرار می دهد، به نام مایع مغزی نخاعی (CSF) را تجزیه و تحلیل کند. افراد مبتلا به MS اغلب دارای پروتئین های خاصی در CSF  خود دارند.

تستی به نام پتانسیل های تحریک شدهکه فعالیت الکتریکی را در مغز شما اندازه گیری می کند نیز انجام می شود.

درمان

مولتیپل اسکلروز

در حال حاضر هیچ درمانی برای MS وجود ندارد، اما تعدادی از درمانها میتوانند بهبود چگونگی احساس تان و عملکرد بدنتان را بهبود ببخشند.

پزشک شما همچنین ممکن است داروهایی را تجویز کند که ممکن است روند بیماری را کند تر کنید، از حملات جلوگیری کنید یا آن ها را درمان کنید، علائمتان را کاهش می دهد یا به شما کمک میکند که بتوانید استرستان را مدیریت کنید و بتوانید با این بیماری روبرو شوید.

داروهایی که ممکن است روند MS شما را کند کند یا به آسیب عصبی کمک کند عبارتند از:

دکتر تان ممکن است استروئیدها به شما بدهد تا حملات ام اس تان را کوتاهتر و ضعیف تر  کند. شما همچنین می توانید از داروهایی مانند شل کننده های عضلانی، آرام کننده ها یا سم بوتولینوم (بوتاکس) برای کاهش اسپاسم عضلانی و درمان برخی از علائم دیگر استفاده کنید.

یک درمانگر فیزیکی می تواند به شما تمریناتی را آموزش دهد که به شما کمک کند که قدرت و تعادلتان را حفظ کنید وخستگی و دردتان را مدیریت کنید. یک درمانگر حرفه ای می تواند راه های جدیدی برای انجام کارهای خاص به شما آموزش دهد تا به راحتی کار کنید و مراقب خودتان باشید. اگر در هنگام چرخیدن در اطراف مشکل دارید، یک ، واکر یا عصا میتواند به شما کمک کند راحتتر راه بروید.

همراه با درمان، شما می توانید کارهای دیگری برای کاهش علائم MS خود را انجام دهید. به طور منظم ورزش کنید و از گرمای بیش از حد برای افزایش انرژی خود را اجتناب کنید. درمورد انجام یوگا برای کاهش خستگی یا استرس از دکتر خود سوال کنید. مراقب سلامت احساسی خود باشید. خوب است که از خانواده، دوستان و یا مشاور برای هر گونه استرس یا اضطراب که ممکن است احساس کنید، کمک بخواهید. گروه های پشتیبانی نیز مکان های عالی هستند برای ارتباط با دیگر افرادی که با MS زندگی می کنند.

چشم انداز MS چیست؟

مولتیپل اسکلروز

تحقیقات به پزشکان گزینه های درمان بیشتر برای این وضعیت، ایده های بهتر درمورد دلایلی که باعث آن می شود، و توانایی تشخیص زودتر ارائه می دهند. تحقیقات سلول های بنیادی و ژنتیک ممکن است به زودی به پزشکان کمک می کند تا اعصاب آسیب دیده را تعمیر کنند یا قبل از اینکه آسیب ببینند، بیماری را متوقف کنند.

دانشمندان همچنین به دنبال راه های جدید برای درمان MS در آزمایشات بالینی هستند. این آزمایشات داروهای جدید را آزمایش می کنند تا ببینند آیا آنها بی خطر هستند یا خیر. اینها اغلب روشی برای مردم هستند که دارو جدید که برای همه در دسترس نیست را امتحان می کنند. اگر یکی از این آزمایشها مناسب شما باشد، از پزشک خود بپرسید.

مولتیپل اسکلروز

منبع :

لینک۱

لینک۲

مولتیپل اسکلروز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.