ماساژ درمانی چیست و انواع آن

ماساژ چیست؟

ماساژ مالش بافت های نرم بدن مانند ماهیچه ها است. ماساژ ممکن است در کاهش تنش و درد، بهبود جریان خون و آرامش کمک کند. ماساژورها معمولا با دست خود فشار را اعمال می کنند، اما می توانند از ساعد، آرنج یا پا استفاده کنند.

ماساژ هزاران سال است که استفاده می شود. امروز، اگر شما به آن نیاز دارید یا می خواهید ماساژ انجام دهید، می توانید از میان ۸۰ سبک ماساژ با طیف گسترده ای از فشارها، حرکات و تکنیک ها انتخاب کنید. همه این سبک ها شامل فشار دادن، مالیدن یا دستکاری عضلات و دیگر بافت های نرم با دست و انگشت است.

 

موارد استفاده ماساژ چیست؟

مردم از ماساژ برای تسکین،آرامش و از بین بردن درد استفاده می کنند. همچنین می تواند تنش عضلانی را کاهش دهد و ممکن است جریان خون را بهبود بخشد، فشار ناشی از اعصاب را کاهش دهد و حرکت طبیعی عضله را بازیابی می کند.

 

آیا ماساژ بی خطر است؟

هنگامی که به درستی انجام می شود، ماساژ بی خطر در نظر گرفته می شود. اما قبل از انجام ماساژ، با پزشک خود صحبت کنید اگر:

شما زخم های باز، کبودی یا مناطق پوستی ضعیف دارید.

لخته خون در رگ داشته اید.

اختلال خونریزی دارید، شمارش پلاکت خون پایین دارید، یا داروهایی مانند وارفارین (کومادین) را مصرف می کنید.

 

بهترین سبک های ماساژ کدام هستند؟

شما ممکن است متوجه شده باشید که سبک های مختلف ماساژ در زمان های مختلف محبوب می شوند. و شما ممکن است برایتان سوال پیش آید که کدام یک فقط بخشی از تب زودگذر است و یا آخرین، بهترین روش ماساژ کدام است؟ حتی مهم تر از همه اینکه چگونه می توانید بگویید که آیا آخرین سبک به شما کمک خواهد کرد؟

سبک هایی که در ماساژ درمانی استفاده می شود از حرکات طولانی تا حرکات کوتاه و ضربه ای است. بعضی ماساژورها از روغن و لوسیون استفاده می کنند؛ دیگران نمی کنند. اکثر درمانگران ماساژ  از مشتری میخواهند که بدون لباس باشند، اما بعضی ها این کار را انجام نمیدهند. ماساژ می تواند از ۵ دقیقه تا ۲ ساعت به طول انجامد.

قبل از اینکه تصمیم بگیرید که کدام سبک ماساژ برای شما بهترین است، شما باید از خودتان سوال کنید. آیا شما فقط یک ماساژ برای کنترل آرامش و کنترل استرس می خواهید؟ یا به بهبود علائم نیاز دارید یا کمک به یک وضعیت سلامتی خاص می خواهید؟ قبل از رزرو ماساژ، به درمانگر اجازه دهید بداند شما به دنبال چه چیزی هستید و از او بپرسید از چه روش درمانی استفاده می کند. بسیاری از بیش از یک سبک استفاده می کنند. یا ممکن است درمانگر ماساژ شما را طبق سن، شرایط، یا نیازهای خاص یا اهداف خاص شما انجام دهد.

آنچه در ادامه آمده است فهرستی از سبک های محبوب ماساژ درمانی است. چهار سبک اول به طور ویژه ای محبوب هستند.

ماساژ درمانی چیست

ماساژ سوئدی

شایع ترین نوع ماساژ ماساژ درمانی سوئدی است. این شامل لمس کردن نرم، طولانی، مالیدن با دستها، و همچنین ضربات آرام و ریتمیک در بالای لایه های عضلات است. این ماساژ با حرکت مفاصل ترکیب شده است. با تسکین تنش عضلانی، درمان سوئدی می تواند آرامش بخش و انرژی بخش باشد. و حتی ممکن است پس از جراحت نیز کمک کند.

چهار روش شایع ماساژ سوئدی عبارتند از:

Effleurage: مالش آرام و نرمی که برای آرام کردن بافت نرم استفاده می شود

پتریساژ: فشردن، حرکات دایره ای و یا مالشی با استفاده از انگشتان شست

اصطکاک: عمیق، حرکات دایره ای است که لایه های بافت را در برابر یکدیگر قرار می دهد، کمک می کند تا جریان خون را بالا ببرند و بافت اسکار را بشکنند

Tapotement:  ضربات کوتاه و متناوب با گودی دست، انگشتان دست، یا لبه دست انجام می شود.

 

ماساژ درمانی عصبی عضلانی

درمان عصبی عضلانی یک شکل از دستکاری بافت نرم است که هدف آن درمان علل درد مزمن شامل سیستم عضلانی و عصبی است. این فرم پزشکی ماساژ درمانی نقاط محرک(نقاط عضلانی)، گردش خون، فشرده سازان عصب، مسائل مربوط به طرز ایستادن و یا نشستن و مشکلات زیستمکانیکی که می تواند به علت آسیب های حرکتی تکراری باشد را هدف قرار میدهد.

ماساژ درمانی چیست

ماساژ بافت های عمیق

ماساژ بافت عمیق برای توجه به برخی نقاط ضعف و قوت در بدن شما خوب است. درمانگر ماساژ از مالش آهسته و عمدی استفاده می کند که بر روی فشار روی لایه های ماهیچه، تاندون ها یا سایر بافت های عمیق زیر پوست شما تمرکز می کنند. با اینکه کمتر از سایر انواع ماساژ ریتمیک است، ماساژ بافت عمیق می تواند کاملا درمانی باشد و الگوهای مزمن تنش را تسکین دهد و به آسیب های عضلانی، مانند رگ به رگ شدن پشت کمک کند.

ماساژ درمانی چیست

ماساژ ورزشی

ماساژ ورزشی برای کمک به سیستم عضلانی مورد استفاده برای یک ورزش خاص توسعه یافته است و از روشهای مختلفی برای کمک به ورزشکاران در تمرین ، قبل، در طول و یا پس از رویدادهای ورزشی استفاده می شود. شما می توانید از آن برای افزایش انعطاف پذیری و کمک به جلوگیری از آسیب استفاده کنید. یا، ممکن است به بهبود کشیدگی عضله ، بعد از یک آسیب ورزشی کمک کند.

 

صندلی ماساژ

آیا تا به حال به نمایشگاه، جشنواره موسیقی، یا کنفرانس مراجعه کرده اید و به افرادی که در حال ماساژ دادن در صندلی نشسته اند غبطه خورده اید؟ از کنار قسمت صندلی ماساژ در یک فرودگاه عبور کرده اید؟ یا شاید شما به اندازه کافی خوش شانس باشید تا در شرکتی کار کنید که ماساژهای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ای را به عنوان مزایای منظم ارائه می دهد. ماساژ صندلی درحالی انجام می شود که شما به طور کامل در صندلی قابل انتقالی که به طور به خصوصی طراحی شده است نشسته اید. این صندلی ها معمولا دارای ماساژ گردن، شانه ها، پشت، بازوها و دست ها هستند.

 

ماساژ Shiatsu

در ژاپن shiatsu به معنای فشار انگشت است. در ماساژ شیطوسی، درمانگر از فشارهای مختلفی بر روی برخی از نقاط دقیق بدن استفاده می کند. این نقاط به عنوان نقاط طب سوزنی نامیده می شود و بر این باورند که در جریان انرژی حیاتی بدن که چی نامیده می شود اهمیت دارد. طرفداران می گویند ماساژ شیطوسی می تواند در از بین بردن گرفتگی در این نقاط حیاتی کمک کند.

 

ماساژ تایلندی

در طی یک ماساژ تایلندی، درمانگر از بدن خود برای جابجایی مشتری به موقعیت های مختلف استفاده می کند. این ماساژ شامل فشردن عضلات، حرکت مفاصل و طب فشاری است.

 

ماساژ سنگ داغ

در این نوع ماساژ، درمانگر سنگ های گرم شده را در مناطق خاصی از بدن مانند نقاط طب فشاری قرار می دهد. سنگ ممکن است به عنوان ابزار ماساژ مورد استفاده قرار گیرد و یا موقتا در محل قرار گیرد. استفاده از سنگ های گرم  همراه با دیگر تکنیک های ماساژ ، می توانند کاملا آرام بخش و تسکین دهنده باشد چون گرما را به داخل بدن منتقل می کند.

 

رفلکسولوژی

رفلکسولوژی با استفاده از دست، انگشت شست و انگشتان برای تحریک برخی از مناطق پا استفاده می کند. به نظر می رسد این مناطق به قسمت های مختلف بدن ارتباط دارند. پس از آن، انتظار می رود ماساژ به افزایش سلامت وتندرستی کمک کند.

 

ماساژ بارداری

در طول بارداری، بدن شما دچار تغییرات عمده ای می شود. ماساژ بارداری می تواند به این تغییرات با کاهش استرس ها، کاهش تورم دست و پا و کاهش درد عضلات و مفاصل کمک کند. ماساژ ممکن است در طول زمان محدودیت دارو و سایر گزینه های پزشکی مفید باشد. درمانگر ماساژ با استفاده از بالش های طراحی شده مخصوص ماساژ ، شما را در موقعیتی مناسب برای این نوع ماساژ قرار خواهد داد.

 

مزایای سلامتی ماساژ چیست؟

انواع بسیاری از ماساژها مزایایی بیش از  یک آرامش ساده را ارائه می دهند. در اینجا فقط تعداد کمی از مشکلات سلامتی است که ممکن است در آن ها از ماساژ استفاده شود. با این حال، قبل از استفاده از ماساژ در هر شرایطی، از پزشک خود بپرسید.

درد پشت. بیش از یک مطالعه تاثیر ماساژ درمانی را در درد پشت نشان داده است. در واقع، یک مطالعه سال ۲۰۰۳ نشان داد که از طب سوزنی یا اصلاح ستون فقرات برای کمر درد مداوم بهتر کار می کند و نیاز به داروهای مسکن را به ۳۶٪. کاهش می دهد.

سردرد. نوع دیگری از درد ، سردرد است که به ماساژ درمانی پاسخ می دهد، که در بیشتر از یک مطالعه نشان داده  شده است. ماساژ درمانی می تواند تعداد میگرن یک فرد را کاهش دهد و همچنین باعث بهبود خواب شود.

آرتروز . در اولین کارآزمایی بالینی که با بررسی اثربخشی ماساژ سوئدی برای استئوآرتریت زانو انجام شد، شرکت کنندگان ماساژ یک ساعته را یک یا دو بار در هفته دریافت کردند،و باعث شد درد، سفتی و عملکرد بهبود یابد. گروه کنترل که ماساژ نداشتند چنین تغییری در آنها وجود نداشت.

سرطان. ماساژ می تواند به عنوان یک مکمل طب سنتی غربی استفاده شود، ماساژ می تواند علائم سرطان یا عوارض جانبی درمان را کاهش دهد. ممکن است به عنوان مثال برای کاهش درد، تورم، خستگی، تهوع، افسردگی یا بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کند.

اضطراب. بررسی بیش از ۱۲ مطالعه نشان می دهد که ماساژ کمک می کند تا افسردگی و اضطراب کاهش یابد. سطح کورتیزول را تا ۵۰٪ کاهش می دهد. و ماساژ سطوح انتقال دهنده های عصبی را افزایش می دهد که به کاهش افسردگی کمک می کنند.

ماساژ درمانی چیست ؟

صفحه اصلی سایت 

مشاهده دوره های گروه پزشکی ، پرستاری ، مامایی 

منبع :

لینک۱

لینک۲

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.