لیزرهای دندانپزشکی و کاربرد آنها

لیزرهای دندانپزشکی و کاربرد آنها

لیزرهای دندانپزشکی و کاربرد آنها

انواع لیزرهای دندانپزشکی

۱) لیزرهای سخت بافت

لیزرهای بافت سخت دارای طول موجی هستند که توسط هیدروکسی آپاتیت (کلسیم فسفات موجود در استخوان و دندان) و آب به راحتی جذب شده و به همین علت جهت برش ساختار دندان بسیار موثر واقع می شوند.

اولین کاربرد لیزر بافت سخت، بریدن استخوان و دندان با دقت بسیار بالا می باشد. لیزرهای بافت سخت غالبا در آماده سازی یا شکل دادن به دندان ها جهت باندینگ، حذف مقادیر کوچک ساختار دندان و رفع مقداری از فرسودگی پرشدگی دندان استفاده می شوند.

۲) لیزرهای نرم بافت

در میان انواع لیزرهای دندانپزشکی ،لیزر نرم بافت طول موجی را داراست که به راحتی توسط آب و هموگلوبین جذب می شود و در نتیجه آن را برای مدیریت بافت نرم سازگارتر می نماید. از این ابزار به عنوان بخشی از درمان بیماری های لثه و نابودی باکتری ها و فعال سازی دوباره رشد بافت ها استفاده می گردد. لیزر دی اکسید کربن از آسیب به بافت اطراف دندان می کاهد و آن را سریع تر از روش فیبر نوری حذف می نماید.

لیزرهای نرم بافت همزمان با انعقاد رگ های خونی و انتهای عصب عمل می کنند. به همین علت است که بسیاری از افراد پس از استفاده از لیزر تقریبا هیچ دردی را حس نمی کنند. همچنین در لیزرهای نرم بافت بهبودی بافت ها سریع تر انجام می شود و به همین خاطر روز به روز استفاده از این لیزرها در دندانپزشکی زیبایی رواج بیشتری پیدا کرده است.

علاوه بر لیزرهایی که برای برش  و شکل دادن به بافت های سخت و نرم مورد استفاده قرار می گیرند، سایر انواع لیزرهای دندانپزشکی به طور خاص برای مشاهده ی داخل دندان و سلول ها با استفاده از توموگرافی کوئری نوری، یک روش تصویربرداری غیر تهاجمی، طراحی شده اند.

بر طبق مطالعات انجام شده ،هیچ گونه عوارض جانبی در استفاده از انواع لیزرهای دندانپزشکی در بیماران مشاهده نشده و برای تمام گروه های سنی مجاز می باشد. این متد درمانی با کاهش مدت زمان نقاهت، خونریزی و درد بیمار دارای مزیت های بی شماری بر دیگر روش های درمانی است. به همین دلیل افزایش آگاهی بیماران از تنوع گزینه های درمان می تواند به ایجاد تجربه بهتر از دندانپزشکی برای آنان کمک کند.

 

کاربرد لیزرهای سخت بافت و نرم بافت در دندانپزشکی

همانطور که می دانید لیزرهای دندانپزشکی بر اساس طول موج آنها به دو نوع سخت بافت و نرم بافت تقسیم می شوند. هر یک از این دو نوع لیزر در حوزه ی خاصی از دندانپزشکی بکار گرفته می شود.

 

کاربرد لیزر سخت بافت

۱) آشکارساز حفره ی دندانی

متخصصین دندانپزشکی این نوع لیزر را جهت شناسایی به موقع حفره ها بکار می بندند. شناسایی دقیق و به موقع حفره موجب می گردد تا ترمیم دندان به موقع انجام شود و از صرف هزینه های اضافه پیشگیری نماید.

۲) پر کردن یا آماده سازی دندان ها

لیزرهای دندانی سخت بافت ممکن است نیاز به تزریق بی حسی موضعی و استفاده از مته های دندانپزشکی قدیمی را از بین ببرند. لیزرهای مورد استفاده در پر کردن دندان قادر به کشتن باکتری های واقع در حفره هستند که به طور بالقوه منجر به بهبود ترمیم دندان می شوند. با این حال، لیزرهای دندانی برای جایگزینی پرکننده های آمالگام یا تاج مناسب نیستند.

۳) حساسیت دندان

از لیزرهای دندانپزشکی می توان برای انسداد کانال های واقع در ریشه دندان استفاده کرد که مسئول حساسیت دندان به مواد گرم و سرد هستند.

 

کاربرد لیزر نرم بافت

۱) افزایش طول تاج

از جمله کاربرد لیزرهای بافت سخت و نرم در دندانپزشکی میتوان به فرم دهی بافت لثه و استخوان اشاره نمود. از این روش های ترمیمی برای ایجاد پایه بهتر برای سایر روش های درمانی استفاده می گردد.

۲) لبخند لثه ای

لیزرهای دندانی می توانند بافت لثه را تغییر دهند تا ساختار بیشتری از دندان نشان داده شود و ظاهر لبخند فرد نیز بهتر و زیباتر شود.

۳) اتصال عضلانی (Frenula)

از لیزرهای بافت نرم برای فرنکتومی استفاده می شود. این روش درمانی برای کودکانی مناسب است که دچار اتصال بیش از حد زبان به کف دهان هستند و تغذیه و صحبت کردن آنها دشوار است. این مشکل به دلیل حرکات محدود زبان ایجاد می شود.

۴) ضایعات بافت نرم (Epulis)

از لیزرهای دندانپزشکی می توان برای برداشتن بدون درد ضایعات بافت نرم استفاده کرد که غالبا بخاطر استفاده از پروتزهای نامناسب ایجاد می شوند.

 

دیگر موارد کاربردهای لیزرهای سخت بافت و نرم بافت در دندانپزشکی

مشاهده ی تومورهای دندان و لثه

توموگرافی نوری روشی ایمن برای مشاهده دندان ها و لثه ها در زمان واقعی است.

تومورهای خوش خیم:

ممکن است لیزرهای دندانپزشکی را جهت حذف بدون درد تومورهای خوش خیم از لثه، سقف دهان، دو طرف گونه ها و لب ها به کار گیرند.

زخم های سرد

لیزرهای دندانپزشکی باعث کاهش درد ناشی از زخم های سرد و به حداقل رساندن زمان بهبودی می شوند.

بازسازی عصب

از فوتو بیوژنی میتوان جهت بازسازی عضلات آسیب دیده، رگ های خونی و زخم ها نیز استفاده نمود.

آپنه خواب

در مواردی که آپنه ی خواب از رشد بیش از حد بافتی در ناحیه گلو ایجاد شده باشد (که بعضی اوقات با افزایش سن رخ می دهد)، میتوان از شیوه ی درمانی یووالوپلاستی مبتنی بر لیزر برای تغییر شکل گلو و رفع مشکلات تنفس مرتبط با آپنه خواب استفاده کرد.

سفید کردن دندان ها

از لیزرهای دندانی میتوان برای سرعت بخشیدن به فرآیند سفید کردن دندان ها استفاده شود. این روش بسیار سریع تر از سایر روش های زیبایی نتیجه می دهد.

کاربرد لیزرهای سخت بافت و نرم بافت در دندانپزشکی تنها به موارد بالا محدود نمی شود. هر روز استفاده از این ابزارها در حوزه های مختلف گسترش پیدا کرده و آینده روشنی برای این شیوه ی درمانی پیش بینی می گردد.

 

صفحه اصلی سایت

منبع: لینک۱  لینک۲

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.