سیگار

سیگار و خطر حمله قلبی و سکتهسیگار

تحقیق گسترده یک مجله پزشکی ( BMJ) نشان می‌دهد که برای کم کردن قابل توجه خطر بیماری قلبی و سکته، سیگاری‌ها باید به جای کم کردن میزان مصرف سیگار، آن را ترک کنند.

پژوهشگران می‌گویند کسانی که حتی یک نخ سیگار در روز می‌کشند، احتمال ابتلای شان به بیماری قلبی حدود ۵۰ درصد و احتمال سکته در آنها ۳۰ درصد بیشتر از کسانی است که سیگار نمی‌کشند.

آنها می‌گویند این نشان می‌دهد که هیچ میزان مصرف سیگار امن و بدون خطر نیست.

اما یک کارشناس پزشکی می‌گوید احتمال ترک سیگار در کسانی که میزان مصرف سیگار شان را کم می‌کنند، بیشتر است.

‘ترک کامل’

عامل بیشترین مرگ و میر ناشی از کشیدن سیگار سرطان نیست بلکه ابتلای به بیماری‌های قلبی و عروقی است که بیشترین مرگ و میر را در پی دارد. حدود ۴۸ درصد از مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در افرادی رخ داده که سیگار می‌کشند.

پژوهشگران می‌گویند در حالی که شمار بزرگسالانی که در بریتانیا سیگار می‌کشند در حال کاهش است، تعداد افرادی “کم مصرف” یعنی کسانی که از یک تا پنج نخ آن در روز می‌کشند به طور ثابتی در حال افزایش بوده است.

تحلیل و بررسی ۱۴۱ مطالعه که در مجله پزشکی “بی‌ام‌ج” چاپ شده، نشان می‌دهد که در میان یک گروه ۱۰۰ نفری از افراد میان‌سال که عادت به کشیدن ۲۰ نخ سیگار در روز را داشتند، هفت مورد حمله قلبی و یا سکته بروز کرده است.

این تحقیق نشان می‌دهد که حتی اگر این افراد میزان مصرف سیگارشان را به یک نخ در روز کاهش دهند، باز هم باعث با خطر سه مورد حمله قلبی مواجه خواهند شد.

پژوهشگران می‌گویند مردانی که یک نخ آن در روز می‌کشند، در مقایسه با کسانی که هرگز آن  را نمی‌کشند، ۴۸ درصد بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به بیماری قلبی و عروقی و ۲۵ در معرض خطر سکته قرار دارند.

برای زنان احتمال خطر بیشتر است: ۵۷ درصد احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و ۳۱ در صد سکته.

پروفسور آلن هکشاو، از انستیتوی تحقیقات سرطان در یونیورستی کالج دانشگاه لندن (ِیوسی‌ال) که این تحقیق را رهبری کرده به بی‌بی‌سی گفت: “گرایش به کم کردن میزان مصرف سیگار در میان سیگاریها در چندین کشور دیده شده است، با این تصور که گویا این کاری کاملا مفید است. البته چنین تصمیمی در کم کردن احتمال ابتلا به سرطان درست است اما برای جلوگیری از ابتلا به دو بیماری معمول دیگر که بیشتر از سرطان خطرساز است، باید سیگار را کاملا ترک کنند.

پژوهشگران می‌گویند آنچنان که در بعضی مطالعات نشان داده شده ممکن است کم کردن مصرف سیگار خطر آسیب به ریه و خطر ابتلا به سرطان ریه‌ را کم کند.

با این حال آنها دریافته اند مردانی که یک نخ سیگار در روز می‌کشند در مقایسه با آنهایی که ۲۰ نخ آن در روز می‌کشند، ۴۶ درصد با خطر بیماری قلبی و ۴۱ درصد با خطر سکته روبرو هستند. زنان اما ۳۱ درصد با خطر بیماری قلبی و ۳۴ درصد با خطر سکته رو به رو هستند.

پروفسور هکشاو می‌گوید خبر خوش برای کسانی که آن را ترک می‌کنند این است که خیلی سریع خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در آنها کاهش می‌یابد.

کم کردن مصرف سیگار ‘بی‌فایده’ نیست

پل ایویار، استاد پزشکی رفتاری در دانشگاه آکسفورد می‌گوید با آن که حتی مصرف کم سیگار هم برای سلامتی خطر دارد اما نباید نتیجه‌گیری کرد که کم کردن مصرف سیگار بی‌فایده است.

او می‌گوید:”کسانی که به شیوه‌های مختلف تلاش می‌کنند میزان مصرف سیگار شان را کم کنند، احتمال زیاد دارد که بالاخره آن را ترک کنند. و بنابراین کم کردن واقعا خطرات ناشی از مصرف سیگار را کم می‌کند.”

مارتین داکریل، از اداره بهداشت عمومی انگلستان می‌گوید: “این تحقیق تایید کننده شواهد و مدارکی است که نشان‌دهنده این است که حتی کشیدن یک نخ سیگار در روز هم خطر بیماری قلبی و سکته را به همراه دارد. بهترین و امن‌ترین کاری که شما می‌توانید بکنید، ترک کامل سیگار است.”

دیبورا آرنات، رئیس بنیاد یک بنیاد خیریه بهداشتی که به افراد برای ترک سیگار کمک می‌کند، می‌گوید اعتیاد به نیکوتین است که ترک آن را دشوار می‌کند اما آسیب جدی برای سلامت از جرم ( tar) موجود در سیگار ناشی می‌شود.

او می‌گوید: “ضرر سیگار برقی به مراتب کمتر است ولی اگر کاملا ترک کنید که چه بهتر”

در همین حال سیمون کلارک، رئیس نهاد “فورست” که از افراد سیگاری دفاع می‌کند، می‌گوید دلسرد کردن افراد از کاهش مصرف آن می‌تواند نتایج معکوس در پی داشته باشد.

منبع : لینک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.