ترس از صعود

ترس از صعود و همه چیز در مورد آن

ترس از صعود

خلاصه:

Climacophobia همان ترس از کوهنوردی است که نوعی فوبیای نسبتا غیرمعمول است و مانند اکروفوبیا یاترس از ارتفاع ،همچنین ترس از پله و سرازیری به‌عنوان فوبیای خاص شناخته می‌شود. عوامل متعددی می‌تواند باعث این اختلال اضطرابی گردد، اما دلیل اصلی و عمده ی آن داشتن یک تجربه‌ی منفی در گذشته است.احتمال ابتلا به این اختلال بالاتر است اگر شما تجربه ی پایین افتادن از پله ، به‌سختی از جایی بالارفتن …

Climacophobia همان ترس از کوهنوردی است که نوعی فوبیای نسبتا غیرمعمول است و مانند اکروفوبیا یاترس از ارتفاع ،همچنین ترس از پله و سرازیری به‌عنوان فوبیای خاص شناخته می‌شود.

دلایل ترس از کوهنوردی

عوامل متعددی می‌تواند باعث این اختلال اضطرابی گردد، اما دلیل اصلی و عمده ی آن داشتن یک تجربه‌ی منفی در گذشته است.
احتمال ابتلا به این اختلال بالاتر است اگر شما تجربه ی:

-پایین افتادن از پله

-به‌سختی از جایی بالارفتن

– حمله‌ی قلبی هنگام کوهنوردی داشته اید.

این تجربیات منفی ممکن است مستقیما برای شما رخ نداده باشد. اگر شاهد حادثه‌ای روی پله‌ها بوده‌اید یا یکی از عزیزان‌تان از بالارفتن می‌ترسد، این ترس ممکن است به شما نیز انتقال یابد.
ممکن نیست که بسیاری از موارد کلیمیکافوبیا را به رویداد خاصی در گذشته نسبت دهیم. خوشبختانه درک علت اصلی ترس برای درمان آن ضروری و لازم نیست.

ترس از صعود به‌معنی ترس از کوهنوردی نیست.

بر طبق تعاریف ، ترس منطقی که تحت تأثیر شرایطی پزشکی باشد را نمی‌توان به‌عنوان فوبیا درنظر گرفت. در اینجا به مواردی پرداختیم که نشان می‌دهد شما به این اختلال مبتلا نیستید:

-اگر مبتلا به بیماری هستید و یا دچا آسیب دیدگی شده اید موجب دشواری تعادل و استقامت‌تان شده است، ممکن است از بالارفتن از جایی هراس داشته باشید، اما دقت کنید که در این مورد فوبیایی ندارید.

-اگر دچار وضعیتی هستید که در صورت صعود، عضلات، رباط‌ها یا تاندون‌های شما آسیب می‌بینند و به همین دلیل در مورد کوهنوردی تردید دارید، به این مورد فوبیا نمی‌گویند.

ممکن است سرگیجه داشته باشید.

گاهی اوقات این ترس نشانه هایی شبیه به سرگیجه دارد. برای مثال اگر هنگام بالارفتن از نردبان به پایین نگاه کنید، دچار سرگیجه می‌شوید.

سرگیجه‌ی واقعی یک وضعیت پزشکی است، درحالی‌که ایلینوفوبیا ترس از سرگیجه است. تشخیص دقیق اینکه کدام اختلال باعث این علائم شده، واقعا دشوار است و برخی افراد گاهی بیش از یکی از این علائم را دارا می باشند.

برای تشخیص دقیق علت این اختلال، حتما به متخصص مراجعه کنید.

عوارض ترس از صعود

ترس‌هایی که موجب اختلالاتی در زندگی روزمره و فعالیت‌های فردی می‌شوند، نیاز به درمان جدی دارند. از آنجایی‌که بالارفتن یا پایین‌آمدن از پله‌ها رفتار بسیار رایج و معمولی در زندگی روزمره است، بی‌توجهی به درمان این اختلال، باعث محدودیت‌های جدی در زندگی‌ می‌شود.

چنین ترسی مانند سایر ترس‌های مربوط به ارتفاع می‌تواند باعث ترس از ارتفاع شود و درنهایت به اینجا ختم می شود که فرد برای غلبه بر ترس، حرکاتی ناگهانی و خطرناک انجام دهد.

درمان ترس از کوهنوردی و صعود

ترس از صعود مانند بسیاری از ترس‌های خاص، به‌خوبی به درمان شناختی رفتاری پاسخ می‌دهد. در این روش درمان، فرد یاد می‌گیرد که افکار منفی خود را درباره‌ی بالارفتن از ذهن خود دور و آن‌ها را با افکار منطقی‌تر جایگزین کند. او همچنین می‌آموزد که رفتارش را تغییر دهد.
درمان شناختی رفتاری ممکن است به‌تنهایی یا در کنار درمان‌های دیگر به‌کار رود. تکنیک‌هایآرامسازی ذهن و مصرف دارو، می‌تواند به فرد کمک کند تا ترسش را کنترل کند. از انواع مختلف گفتار درمانی نیز در این زمینه استفاده می‌شود، به ویژه هنگامی‌که اتفاقی ناشناخته باعث ترس شده باشد.
به یاد داشته باشید که سهل انگاری در درمان این اختلال، باعث تشدید آن به مرور زمان خواهد شد.

ترس از سراشیبی یا پله

بتموفوبیا یا ترس از سراشیبی و پله، تا حدودی یک ترس پیچیده است. این اختلال به جز یک مورد خاص، شبیه ترس از صعود یا ترس از بالارفتن از پله‌هاست.
اگر به این ترس دچار هستید، ممکن است هنگام مشاهده‌ی یک شیب تند بترسید؛ درحالی‌که فرد مبتلا به ترس از صعود، هنگام بالارفتن احساس ترس می‌کند. این‌ تفاوت‌ها بسیار جزیی اما دارای اهمیت هستند و تنها یک پزشک متخصص می‌تواند آن را تشخیص دهد.
ترس از سراشیبی یا پله در کودکان و بزرگسالان دیده می‌شود. همچنین در میان حیوانات به‌خصوص حیوانات خانگی نیز رایج است.
به یاد داشته باشید که اگر فرزندتان از پله یا سراشیبی می‌ترسد، بسیار طبیعی است و بخشی از مرحله‌ی رشد او محسوب می‌شود.
این ترس همانند دیگر ترس‌ها، تنها هنگامی در کودکان تشخیص‌پذیر است که بیشتر از ۶ ماه تداوم یابد.

منبع : لینک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.