بازی با کودکان

بازی با کودکان باید چگونه باشد؟

بازی با کودکان

خلاصه:

بازی کردن تنها مختص بچه ها نیست و گاهی اوقات نیز بزرگسالان دوست دارند بازی کنند. اما باید دقت کنید کنید که بازی کردن و شوخ بودن دو معنی کاملا متفاوت از یکدیگر دارند. در حال حاضر شوخ بودن از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که شوخ بودن پذیرش و تحمل مسائل دشوار و مشکلات را برای انسان راحت تر می نماید. این موضوع نیز…

بازی کردن تنها مختص بچه ها نیست و گاهی اوقات نیز بزرگسالان دوست دارند بازی کنند. اما باید دقت کنید کنید که بازی کردن و شوخ بودن دو معنی کاملا متفاوت از یکدیگر دارند. در حال حاضر شوخ بودن از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که شوخ بودن پذیرش و تحمل مسائل دشوار و مشکلات را برای انسان راحت تر می نماید. این موضوع نیز درباره ی کودکان هم کاملا صادق است.

بازی با کودکان

کودکانی که سن پایینی دارند بازی می کنند اما بچه ها با سن بالاتر شاد و خوشحال هستند و بزرگسالان نیز هر موقع بتوانند به بازی کردن می پردازند. در واقع بازی اصلی ترین منبع فهم و رشد انسان برشمرده می شود. حتی گفته شده است که انسان های اولیه که توانایی شرکت در یک بازی را نداشتند نمی توانستند از خود در برابر دشمن و خطرات دفاع کرده و جان خود را به راحتی از دست می دادند و کشته می شدند. دلیل از بین رفتن آنها این است که با اجتناب از شرکت در بازی، در واقع مانع از رشد کافی برای مغز خود می شدند.

بازی کردن چه نقشی در بقای انسان ها دارد؟

در دوران کودکی زمانی را به بازی اختصاص می دادم، گاهی خودم به تنهایی بازی می کردم و یا برخی اوقات با پدر و مادرم به بازی مشغول میشدم‌.در میان اسباب بازی هایم تکه هایی از پوست درختان را نگهداری می کردم که در واقع هر کدام از آنها برایم معنا و مفهوم ویژه ای در بر داشت.مثلا یکی برایم‌ یک سفینه محسوب می شد؛ برخی دیگر اسلحه و بعضی دیگر را در خیالاتم جت های جنگنده می پنداشتم.

بازی با کودکان

حیاط خلوت خانه را برای خودم میدان جنگ در نظر می گرفتم و در آن با ربات هایی شرور  ساخته ی ذهنم می جنگیدم. از درخت های حیاط به عنوان پناهگاه استفاده می کردم. من همیشه در بازی ها و نبردها زنده می ماندم و جان دختری به نام شانن را از مرگ نجات می دادم. دختری که وجود خارجی نداشت اما برایم خیلی مهم بود.

بازی با کودکان

همه ی این بازی ها و فعالیت ها چند سوال مهم را در ذهن به وجود می آورد:

  • آیا این نوع بازی کردن نرمال و طبیعی به نظر می آید؟
  • آیا این نوع از بازی دارای اهمیت است؟
  • چگونه میتوان ماهیت بازی را سنجید و ارزش گذاری برای آن انجام داد؟

من به شخصه بازی های کامپیوتری را رد نمی کنم ، آنها ممکن است خیلی جالب باشند اما این بازی ها شامل فعالیت هایی طراحی شده و بسیار منظم می باشند. در این گونه بازی ها قانون هایی وضع شده است. همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که برقراری نظم و قانون در بازی باید همیشه توسط خود کودک انجام شود و همین امر است که می تواند دنیای او را شکل دهد. در دنیای بازی های کودکانه هیچ فردی آسیبی را متحمل نمی شود و کسی صدمه ای نمی بیند ولی در این دنیا هیچ گونه حد و مرزی وجود ندارد و این یک امر کاملا طبیعی است.

بازی با کودکان

ما از زمانی که انسان شدیم این نوع بازی همواره با ما بوده و آنها را انجام می دادیم‌ . حتی شواهدی وجود دارد که نشان می دهد موش ها و سگ ها هم از این قاعده مستثنی نیستند و این نوع بازی ها را انجام می دهند. برخی نیز اذعان دارند که بازی نوعی تمرین است و به همین دلیل ، بازی اهمیت بالایی پیدا می کند. شواهد حاکی از این هستند که بازی کردن به رشد و نمو مغز کمک شایانی می کند. مغز موش در یک مسیر پیچیده نیز سریع تر رشد می کند. اما اگر موش را در یک قفس و بدون هیچ وسیله ی بازی قرار دهید ، مغزش رشد کافی نخواهد داشت.

بازی با کودکان

بازی کردن موجب رشد دو قشر مغز و مخچه می شود . مطالعات نشان می دهند که بازی تخیلی باعق بهبود عملکرد اجرایی می گردد. این امر در مورد مغز انسان ها و موش ها نیز صادق است.

منبع : لینک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.