آترواستاتین

آترواستاتین و همه چیز در مورد آن

آترواستاتین

خلاصه:

داروی آتورواستاتین را به همراه رژیم غذایی مناسب برای کاهش کلسترول بد و چربی مانند LDL، تری گلیسیرید و افزایش کلسترول خوب (HDL) در خون مورد استفاده قرار می گیرد.. این دارو متعلق به گروهی از داروهای شناخته شده تحت عنوان “استاتین ها” است.نام تجاری این دارو…

آترواستاتین

داروی آتورواستاتین را به همراه رژیم غذایی مناسب برای کاهش کلسترول بد و چربی مانند LDL، تری گلیسیرید و افزایش کلسترول خوب (HDL) در خون مورد استفاده قرار می گیرد.این دارو متعلق به گروهی از داروهای شناخته شده تحت عنوان “استاتین ها” است.

نام تجاری این دارو “لیپیتور” است و نام عمومی آن” آترواستاتین” می باشد.

موارد مصرف آتورواستاتین (لیپیتور)

آتورواستاتین با کاهش میزان کلسترول تولید شده توسط کبد اثر خود را میگذارد. کاهش کلسترول بد و تری گلیسیرید و افزایش کلسترول خوب، موجب کاهش خطر بیماری های قلبی شده و از سکته مغزی و حمله قلبی جلوگیری می کند.
علاوه بر داشتن رژیم غذایی مناسب (مانند رژیم کم کلسترول و کم چرب)، تغییرات دیگر در شیوه زندگی که میتوانند به تاثیر این داروها کمک کنندعبارتند از: ورزش، کاهش وزن در صورت اضافه وزن و ترک سیگار.

شیوه ی مصرف اتورواستاتین

این دارو را از طریق دهان یا بدون غذا یا همراه با غذا بر طبق دستور پزشک خود، معمولا یک بار در روز مصرف کنید. هنگام استفاده از این دارو، از خوردن گریپ فروت یا نوشیدن آب گریپ فروت جدا خودداری کنید مگر اینکه پزشک دستور دیگری داده باشد. در واقع گریپ فروت می تواند باعث بالا رفتن مقدار این دارو در جریان خون شما شود.

اگر داروهای دیگری نیز برای کاهش کلسترول مصرف میکنید مانند کلستیرامینین یا کلستیپول،اتوورواستاتین را حداقل یک ساعت قبل یا حداقل ۴ ساعت پس از مصرف این داروها استفاده کنید. این داروها می توانند با اتورواستاتین واکنش نشان دهند و مانع از جذب کامل آن شوند.

عوارض جانبی آتورواستاتین (لیپیتور)

پزشک شما این دارو را به این دلیل تجویز کرده است که فواید آن را بیشتر از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. در بسیاری از افراد با مصرف این دارو عوارض جانبی جدی نیز مشاهده نشده است.

تعداد بسیار کمی از افراد با مصرف آتورواستاتین ممکن است دچار مشکلات خفیف حافظه یا سردرگمی شوند. در صورت بروز این عوارض نادر، با پزشک خود صحبت کنید.

استاتین ها به ندرت ممکن است باعث ایجاد یا تشدید دیابت شوند. در مورد مزایا و خطرات آن با پزشک خود صحبت کنید.

این دارو به ندرت باعث مشکلات عضلانی نیز می شود.

در صورت بروز هر یک از نشانه های زیر در طول درمان هر چه سریع تر پزشک خود را جریان قرار دهید، و اگر پس از قطع مصرف این دارو توسط پزشک،  همچنان ادامه داشته باشند، فورا با پزشک خود تماس بگیرید: درد ، حساسیت ، ضعف عضلانی (به ویژه تب یا خستگی غیرمعمول)، علائم نارسایی کلیه همچون تغییر مقدار ادرار.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. اما  اگر متوجه علائم واکنش شدید آلرژیک زیر شدید، فورا به پزشک مراجعه نمایید: بثورات پوستی، خارش ،تورم، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

هشدارها

قبل از مصرف آتورواستاتین، اگر به آن حساسیت و یا آلرژی دیگری دارید حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد که می تواند واکنش های آلرژیک و دیگر مشکلات را ایجاد کند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود مشورت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به خصوص سوابقی همچون: بیماری کبد، بیماری کلیوی.

افراد مسن ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به عوارض جانبی این دارو، به خصوص عوراض عضلانی، داشته باشند.

این دارو در دوران بارداری نباید استفاده شود. آتورواستاتین ممکن است به جنین آسیب بزند. بنابراین، هنگام مصرف این دارو مهم است که از بارداری جلوگیری شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر با پزشک خود صحبت کنید.اگر باردار شدید یا فکر می کنید ممکن است باردار شده باشید، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

مشخص نیست که این دارو به شیر مادر وارد می شود یا نه. با توجه به خطر احتمالی به نوزاد، شیردهی در هنگام استفاده از این دارو توصیه نمی شود.قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل ایجاد کنند عبارتند از: جمفیبرزیل، تلاپرویر، تیپراناویر به اضافه ریتوناویر.

سایر داروها می توانند بر حذف آتورواستاتین از بدن شما تاثیر بگذارند، که ممکن است عملکرد آتورواستاتین را نیز تحت تاثیر قرار بدهند. نمونه هایی از چنین داروهایی شامل: کلشیسین، تلی تریرومایسین، ضد قارچ های خاص آزول (مانند اتراکونازول، کتوکونازول، پوزاکونازول) و برخی داروهای دیگر می باشند.

مصرف دوز بالا یا اوردوز

در صورتی که دوز بالایی از دارو مصرف شد بلافاصله با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس بگیرید. در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید. ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.

توجه: آتورواستاتین را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

منبع : لینک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.